تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۰۳۹۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون محیط زیست خوزستان:
آهوهای دیمه رامهرمز در طبیعت رها می شود
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: جمعیت آهو در منطقه حفاظت شده دیمه به تعداد مناسب برای رهاسازی در طبیعت رسیده است
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: جمعیت آهو در منطقه حفاظت شده دیمه به تعداد مناسب برای رهاسازی در طبیعت رسیده است.

سیدعادل مولا اظهار کرد: جمعیت آهو از 30 راس به 200 راس رسیده است.

وی با بیان اینکه رهاسازی آهو در طبیعت در برنامه است اضافه کرد: قرار است تعدادی از آهوها از محوطه 120 هکتاری که مخصوص تکثیر آهوان بود به منطقه سه هزار هکتاری رهاسازی شود.

به گفته وی تعیین تعداد آهوها و جنسیت آنها برای رهاسازی در حال بررسی است.

مولا همچنین با اشاره به مشکلات منطقه حفاظت شده دیمه گفت: این منطقه به دلیل کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه های طبیعی وضعیت نامطلوبی دارد.

وی افزود: خشکسالی باعث کاهش شدید منابع آبی این منطقه حفاظت شده و به حداقل رسیدن پوشش گیاهی آن شده است.

مولا یکی دیگر از مشکلات منطقه حفاظت شده دیمه را استقرار عشایر بدون مجوز و چرای بی رویه دام ها دانست و افزود: با مراجع قضایی هماهنگی هایی شده که عشایری که فاقد مجوز هستند از منطقه جمع آوری شوند.

معاون محیط زیست خوزستان طرح تکثیر آهو در خوزستان را یکی از موفق ترین طرح های کشور دانست و افزود: این طرح در سایت های دیمه و میشداغ اجرا شده است البته در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) به دنبال زنده گیری نبودیم.

وی اظهار کرد: هدف اصلی ایجاد سایت های تکثیر آهو و گوزن زرد در استان حفاظت گونه ها از آسیب های طبیعی است و محیط زیست با این طرح ها توانسته جایگاهش را در منطقه احیا کند.

این مقام مسئول گفت: بر اساس گزارش ها، تاریخچه منطقه و مطالعاتی که به دنبال آن انجام شد دشت دیمه یکی از مناطق بسیار غنی و آهوخیز خوزستان بوده است و به گفته محلی ها از دیمه تا رامشیر تعداد آهوان به قدری زیاد بود که خودروها برای عبور گله های آهو ناچار به ترمز و توقف می شدند اما نسل آهو در آنجا از بین رفته بود.

وی افزود: مطالعات نشان داد که میان آهوی دیمه و آهوی 'مُند' بوشهر به دلیل اتصال نوار زیستگاهی، نزدیکی بسیاری وجود دارد بر همین اساس 30 رأس آهو از بوشهر به منطقه دیمه منتقل کردیم که با تلاش و زحمات محیط بانان اکنون تعداد این آهوان به 200 راس رسیده است.

مولا با بیان اینکه بعضی طرح های تکثیر آهو در کشور ناموفق بوده اند گفت: به طور مثال طرح تکثیر گوزن زرد در کهگیلویه و بویر احمد ، خراسان شمالی و کرمانشاه طرح های ناموفقی بودند چون خاستگاه گوزن آنجا نبوده اما در خوزستان موفق بوده است، دلایل تاریخی، شواهد و قرائن و مطالعات می گویند که خاستگاه و قلمرو این گونه منطقه بین النهرین بوده، از سوریه و عراق تا خوزستان و دشت ارژن فارس نیز امتداد داشته است.
'منطقه دیمه' از شهریور ماه سال 1373 به منظوراحیای محیط طبیعی و حیات وحش منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و پس از آن در سال 1390 به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

منطقه حفاظت شده دیمه با وسعت 9 هزار و 812 هکتار در 15 کیلومتری جنوب شهرستان رامهرمز در مسیر جاده رامهرمز - رامشیر قرار دارد.

طرح تکثیر آهو هم اکنون در یک محوطه 120 هکتاری که به وسیله فنس جداسازی شده در حال اجراست.

سیمای طبیعی منطقه حفاظت شده دیمه از سه بخش کاملا متمایز دشتی در شمال، تپه ماهوری در میانه و کوهستانی در جنوب تشکیل شده که زیستگاه مناسبی جهت ادامه حیات پستاندارانی نظیر آهو، قوچ و میش، کل و بز و انواع پرندگان نظیر دراج، هوبره، کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار