تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۱۰۴۲۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول:
خانه هنرمندان صنایع‌دستی در دزفول راه‌اندازی شد
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول از راه‌اندازی خانه هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان در «خانه تيزنو» خبر داد
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول از راه‌اندازی خانه هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان در «خانه تيزنو» خبر داد.

یعقوب زلقی با بیان اینکه قصد داریم در بحث صنایع‌دستی از حالت صرفاً آموزشی تغییر رویکرد دهیم، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که با اداره کل میراث استان انجام داده‌ایم مقرر شده تا چند تن از هنرمندان برجسته و باسابقه در حوزه صنایع‌دستی دزفول را در خانه تاریخی سوزنگر تحت عنوان خانه هنرمندان صنایع‌دستی ساماندهی کنیم تا به تولید این صنایع بپردازند.

وی افزود: ظرفیت پذیرش در خانه سوزنگر تنها پنج و یا ۶ نفر است اما طبق خواسته استان مبنی بر معرفی ۱۰ هنرمند، ما نیز این کار را انجام داده‌ایم تا به‌صورت فشرده بتوانیم در خدمت این ۱۰ هنرمند در خانه تاریخی مذکور باشیم هرچند اگر خانه‌های تاریخی در دست تعمیر آماده شوند از فضای آنها نیز می‌توان استفاده کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته ۱۰ هنرمند به اداره کل میراث استان معرفی و کارهای اداری آنها را نیز انجام داده‌ایم، تصریح کرد: اکنون منتظر ارائه تسهیلات لازم از سوی اداره کل هستیم که اگر این مهم عملی شود ۱۰ نفر مذکور با آموزش و تولیدات خود می‌توانند حتی اشتغال‌زایی‌هایی را نیز به وجود آورند.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه این هنرمندان برجسته صنایع‌دستی که به اداره کل میراث استان معرفی شده‌اند متأسفانه به دلیل کمبود امکانات تا پیش از این با وجود زحمت زیاد از کارمزدهای بسیار پایینی از سوی کارفرمایان خود بهره‌مند بوده‌اند که اکنون ما قصد داریم آنها را پس از ساماندهی از حالت کارمزد به حقوق کامل دربياوريم.

زلقی همچنین از ارائه تسهیلات صندوق مهر رضا به برخی هنرمندان خبر داد و گفت: افرادی که می‌توانند در زمینه‌های مختلف صنایع‌دستی شرکت‌های مادر راه‌اندازی کنند از تسهیلات مذکور بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه در بخش تسهيلات صندوق مهر رضا، افراد شاخص و برجسته در زمینه‌های مختلف از جمله کپوبافي، گیوه، سفال و خراطی را نیز مطابق با خواسته اداره کل میراث استان، شناسایی و معرفی کرده‌ایم، عنوان کرد: خوشبختانه در بحث کپو زنان روستای شهيون و سردشت برندهای منطقه‌ای و کشوری دارند و ما اکنون در مرحله ثبت جهانی کپو هستيم، در هنر خراطی نیز به‌عنوان مثال سه اثر برجسته از استاد فروتن هنرمند پرافتخار دزفولی در حال ارسال برای یونسکو است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول اضافه کرد: خانم غلامی هنرمند دزفولی در زمینه سفال نیز با وجود اینکه به دلیل کمبود امکانات در منزل خود به این هنر می‌پردازد اما موفق شده در چند وقت اخیر در نمایشگاه بین‌المللی مشهد که خود شهر معدن سفال است از ۳ برند نمايشگاه، ۲ برند اصالت و کیفیت را در بین هنرمندان فراوان حاضر در نمایشگاه مذکور کسب کند که جای افتخار دارد.

زلقی تأکید کرد: بنابراین اداره کل میراث استان باید از این هنرمندان که توانایی اداره یک کارگاه و شرکت مادر را نیز دارند حمایت لازم را به عمل آورد که اگر این تسهیلات ارائه شود شاهد تحول زیادی در عرصه صنایع‌دستی شهرستان خواهیم بود ضمن اینکه ما در اداره میراث دزفول با وجود برخورداری از منابع مالی بسیار محدود تمام تلاش خود را در راستای عمل کردن به وعده خانه هنرمندان صنایع‌دستی و ارائه تسهيلات خواهیم کرد.

وی در ادامه بر لزوم حمایت خیرین دزفولی از هنرمندان صنایع‌دستی تأکید کرد و افزود: خیرین دزفولی باید علاوه بر احداث مدارس، فضاهای فرهنگی و بهداشتی در زمینه میراث فرهنگی نيز ورود کنند که رایزنی در جهت جذب خیرین در بحث گردشگری و صنایع‌دستی از اهداف مهم و در دستور کار ما است.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: دزفول
:
:
:
آخرین اخبار