تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۴۴۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان:
وزارت نیرو رفتار تنگ‌نظرانه‌ای نسبت به پرورش‌دهندگان ماهی دارد
رفتارهای تنگ نظرانه وزارت نیرو در برابر پرورش دهندگان ماهی مانع از توسعه این ظرفیت شده است
رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: رفتارهای تنگ نظرانه وزارت نیرو در برابر پرورش دهندگان ماهی مانع از توسعه این ظرفیت شده است.

مسعود اسدی در همایش نقش آبزی‌پروری در اقتصاد مقاومتی که امروز چهارشنبه، 22 مهرماه در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: در بخش آبزی‌پروری چیزی که امروز مشخص است این است که آبزی‌پروری وضعیت نسبی و برتر بخش کشاورزی را در اختیار دارد و آماری که از این بخش داده می‌شود، بیانگر اهمیت بالای آن در اقتصاد استان و کشور است.

وی افزود: سال گذشته 38 هزار تن از ماهیان گرمابی تولید شده در استان به ارزش 150 میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر شد. این آمار نشان می‌دهد که از 10 هزار هکتار زمین، 150 میلیون دلار ثروت تولید شده و به تبع آن اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال داشته است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان بیان کرد: در شرایطی که محصولات دیگر ما با هزینه‌های زیاد و با مصرف آب فراوان تولید می‌شوند، ارزش مالی تولید ماهی، 15 برابر این محصولات است؛ این همان بهره‌وری در سیاست اقتصاد مقاومتی است که از حداقل امکانات، حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو در سیاست‌گذاری‌های خود تبعیض‌های زیادی بین استان‌ها اعمال می‌کند، گفت: به طور نمونه در ارومیه برای احیای دریاچه ارومیه کشت محصولات پر مصرف را کاهش داده و محصولات کم مصرف در بخش آب را جایگزین آن کرده‌اند اما در خوزستان به جای اختصاص آب به محصولات کم مصرف، به طور کامل ممنوعیت فعالیت کشاورزی را اعلام می‌کنند.

اسدی در ادامه با بیان این‌که اخذ مالیات از کشاورزان کاری نامشروع است، تصریح کرد: به طور کلی کشاورزی از پرداخت مالیات معاف است اما متاسفانه مالیات‌های هنگفتی در بخش‌های مختلف کشاورزی از کشاورزان دریافت می‌شود.

در این همایش همچنین محمد معلم، رییس اتحادیه میگوپروران خوزستان اظهار کرد: خوزستان در سه سال اخیر بالاترین میزان تولید میگو را در کشور داشته است، به طوری که عملکرد تولید در هر هکتار 17 تن بوده است. در سطح مزارع نیز 117 تن میگو از سطح هر مزرعه برداشت شده است که این عدد بیشترین میزان تولید در سطح کشور بوده است.

وی تصریح کرد: در تراز تجاری ایران با چین، صادرات میگو موجب شد که تراز مالی ما با این کشور مثبت شود. به طور کلی این محصول مزیت‌های اقتصادی زیادی از جمله ارزآوری، اشتغال‌زایی، توسعه غیرمتمرکز و حفظ منابع دریایی را به دنبال داشته است.

معلم با اشاره به مشکلات میگوپروران در بخش تامین آب، گفت: بر اساس قوانین کشور، استفاده از آب شور تا حد مشخص شده، رایگان است. آبی که ما برای میگوپروری استفاده می‌کنیم در این حد است اما متاسفانه سازمان آب و برق از میگوپروران آب‌بها اخذ می‌کند، در حالی که هیچ جای کشور آب‌بها برای آب شور گرفته نمی‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار