تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۰۴۵۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناس میراث فرهنگی خوزستان:
عروسک بازبازک لیلی مربوط به لر بختیاری است
این عروسک برای خوزستان ثبت ملی شده و بقیه استانهای لرنشین نیز می توانند برای خود آن را ثبت ملی کنند
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه عروسک بازبازک لیلی مربوط به لر بختیاری در چند استان است، گفت: این عروسک برای خوزستان ثبت ملی شده و بقیه استانهای لرنشین نیز می توانند برای خود آن را ثبت ملی کنند.

ثبت ملی عروسک بازبازک لیلی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس استان خوزستان در 25 شهریور امسال انجام شد.

پس از ثبت ملی این عروسک طراح و سازنده عروسک بازبازک (لیلی) در استان چهارمحال و بختیاری مدعی شد که استان خوزستان این میراث چهارمحال و بختیاری را مصادره کرده و به نام خود ثبت کرده است.

این در حالی است که منصوره رضوی با بیان اینکه ثبت ملی عروسک بازبازک لیلی ممانعتی برای ایجاد پرونده ثبت برای استان های دیگر ندارد، اظهار کرد: استان های دیگر هم برای ثبت ملی عروسک بازبازک لیلی اقدام کنند که اهمیت موضوع و گستره آن نشان داده شود.

رضوی ادامه داد: لرهای بختیاری در مناطق چهارمحال و بختیاری، خوزستان، نورآباد فارس و کهگیلویه و بویراحمد و لرستان ساکن هستند که در هر یک از این مناطق این عروسک با گویش خاص آن منطقه با نام های بازبازک لیلی، لیلی بازباز، بازنده و بندباز نامیده می شود.

این کارشناس مردم شناسی گفت: در پرونده ای که از این عروسک به ثبت رسید موقعیت جغرافیایی آن در خوزستان مشخص و ذکر شد که در استان های دیگر هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: حساسیتی که برخی افراد در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به این عروسک دارند و این بحث را داغ می کنند در حالی است که مسئولان میراث فرهنگی این استان بر این موضوع کاملا واقف هستند و ثبت ملی آن در خوزستان ممانعتی ایجاد نمی کند.

رضوی بیان کرد: داشته های فرهنگی مشترکی بین بسیاری از قومیت ها وجود دارد و پراکندگی یک موضوع در موقعیت های جغرافیایی مختلف اهمیت آن را نشان می دهد.

وی یادآور شد: در مسائل دیگر هم وقتی موضوعی به ثبت می رسد این بحث ها پس از آن به وجود می آید.

این کارشناس مردم شناسی ادامه داد: ادعای سازنده عروسک در استان چهارمحال و بختیاری نیز درست است و این عروسک برای آنها هم هست اما در خوزستان نیز به عنوان یک استان این اجازه را داریم که داشته های فرهنگی خود را برای حفظ، ثبت و معرفی کنیم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار