تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۰۴۵۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میراث معنوی دزفول ثبت ملی شد
میراث معنوی شامل آداب و رسوم ، سنت ها ، باورها ، لباس ، گویش ، رسوم شاد و عزاداری ها می باشند که بتازگی 34 اثر از میراث معنوی خوزستان ثبت ملی شدند که بیش از نیمی از آنها متعلق به میراث معنوی شهرستان دزفول است
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول از ثبت ملی میراث معنوی این شهرستان خبر داد.

یعقوب زلقی افزود: میراث معنوی شامل آداب و رسوم ، سنت ها ، باورها ، لباس ، گویش ، رسوم شاد و عزاداری ها می باشند که بتازگی 34 اثر از میراث معنوی خوزستان ثبت ملی شدند که بیش از نیمی از آنها متعلق به میراث معنوی شهرستان دزفول است.

وی یکی از میراث معنوی ثبت ملی شده دزفول را مراسم عزاداری عنوان کرد و گفت:این میراث شامل اذان و مناجات خوانی در موسیقی دزفول ، تعزیه و شبیه خوانی (اولیا خوانی در موسیقی دزفول) ، نوحه های پامنبری در موسیقی دزفول ، مرثیه خوانی در موسیقی دزفول ، آوازهای صوفیانه (مثنوی خوانی در موسیقی دزفول) ، ساز و آواز و ضرب خوانی و رباعی خوانی در موسیقی دزفول،دشتی خوانی یا آوازهای محلی ردیف گونه در موسیقی دزفول ، آوازهای حماسی (محلی در موسیقی دزفول ) و زجه موره ها یا آوازهای سوگواری عزیزان در موسیقی دزفول می باشند.

زلقی گفت:مراسم شادی دزفول نیز که شامل ترانه های بزمی ، عروسی در موسیقی دزفول و شادی های مذهبی یا مولودی خوانی با گویش محلی در موسیقی دزفول می باشند که بعنوان میراث معنوی ثبت ملی شدند.

وی افزود:همچنین انواع رقص ها و رنگ های محلی در موسیقی دزفول،انواع بازیهای کودکانه مانند هفت سنگ و کمر بستن عروس هنگام عروسی نیز جزو این آثار معنوی می باشند که به عنوان میراث معنوی دزفول ثبت ملی شدند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به اینکه این نخستین بار است که اثری به عنوان میراث معنوی دزفول ثبت ملی شده است اظهار کرد: تا کنون آبشار شوی بعنوان میراث طبیعی دزفول و حدود 200 اثر تاریخی دزفول ثبت ملی شده اند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: دزفول
:
:
:
آخرین اخبار