تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۰۴۵۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جیوه و گازهای مازاد از پروسه تولید پتروشیمی آبادان حذف می شود
جیوه و گازهای مازاد در پروسه هایی کوتاه مدت و میان مدت از پروسه تولید این واحد پتروشیمیایی حذف می شود
رئیس محیط زیست پتروشیمی آبادان گفت: جیوه و گازهای مازاد در پروسه هایی کوتاه مدت و میان مدت از پروسه تولید این واحد پتروشیمیایی حذف می شود.

محمد ترکی زاد روز شنبه و در آخرین روز برپایی نمایشگاه مدیریت بحران، محیط زیست و صنعت پاک در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار کرد: در واحد کلرآلکالی پتروشیمی آبادان از جیوه در فرآیند تولید استفاده می شود که طبق تعهدات به کنوانسیون های بین المللی فرآیند واحد از جیوه به 'ممبران' تغییر یافته و تا دو سال آینده جیوه به طور کامل از چرخه حذف خواهد شد.

وی با اشاره به استقرار سیستم جیوه زدایی در واحد مزبور گفت: با فعالیت این سیستم اگر محلول جیوه در پساب باشد از میزان آن کاسته و مطابق با استانداردهای زیست محیطی وارد محیط می شود؛ مانند آنچه که در پتروشمی بندر امام صورت می گیرد.

ترکی زاد با یادآوری این که واحدهای پتروشیمی آبادان و بندر امام تنها واحد پتروشیمیایی کشور هستند که از جیوه در فرآیند تولید کاتد و سود سوزآور آنها استفاده می شود افزود: در پتروشیمی آبادان پیش تر یک واحد به نام کلر پاسارگاد بود که به دلیل آلایندگی زیاد و فرسودگی از سال 1390 حذف شد.

وی گفت: فرآیند حذف جیوه در پتروشیمی بندر امام هم در مرحله اجرای پروژه قرار دارد و شاید گامی جلوتر از پتروشیمی آبادان باشد.

رئیس محیط زیست پتروشیمی آبادان همچنین اظهار کرد: یکی از پروژه های بزرگ این واحد حذف مشعل ها و گازهای مازاد است که هم اینک در مرحله مهندسی و تحقیقات قرار دارد، تامین بخشی از تجهیزات به دلیل تحریم ها سخت بود که به دنبال کارهای مهندسی و تحقیقات اولیه در مرحله تامین تجهیزات قرار دارد.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی و زیست محیطی این طرح افزود: بخش عمده گازهای مازاد را پروپان و متان تشکیل می دهد که در صورت اشتعال این گازهای فسیلی، دی اکسید کربن که گاز گلخانه ای است تولید می شود.

ترکی زاد گفت: با اجرای پروژه که نه تنها ملی که بین المللی است با توجه به بحران ها، گرمایش جهانی و افزایش دی اکسید کربن به سلامت محیط زیست کمک بسیاری خواهد شد.

وی با بیان این که طرح در مرحله تامین تجهیزات است افزود: پروژه نیازمند تامین کمپرسور است که در حال آماده کردن آن هستند و به احداث یک سری خطوط لوله نیاز است تا گازها به طور مجدد به چرخه برگشته و به عنوان سوخت از آن استفاده شود.

ترکی زاد از بهره برداری این طرح تا پایان سال و یا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: برای اجرای طرح حذف جیوه به 900میلیارد ریال اعتبار نیاز است و برای حذف گازهای مازاد و دی اکسید کربن هم یکصد میلیارد ریال هزینه می شود.

رئیس محیط زیست پتروشیمی آبادان در عین حال گفت: طرح حذف ترکیاب آلی فرار از واحد تصفیه خانه هم در دست اجراست. یکی از معایب تصفیه خانه انتشار گازهای آلی فرار به هواست بنابراین نیاز به پروژه بزرگتری دارد تا این حوضچه ها سرپوشیده و به کوره سوزاننده هدایت شود و خروجی آن مطابق با استانداردهای زیست محیطی باشد.

وی افزود: در این چارچوب با یک شرکت آمریکایی - ایرانی که علاوه بر تهران دفتری در دبی دارد و در حذف ترکیبات آلی فعالیت می کند مذاکره شده و هزینه اجرای آن 80میلیارد ریال است.

ترکی زاد اضافه کرد: از آنجایی که به دلیل تحریم ها با مشکل مواجه شده برای تامین اعتبار آن با صندوق توسعه ملی مکاتبه شده است.

وی در عین حال گفت: هرچقدر عمر فناوری طولانی شود فرسودگی آن نیز بیشتر می شود در گذشته به دلیل این که واحد پتروشیمی آبادان ظرفیت پایینی برای تولید داشت و فرسودگی آن نیز ناچیز بود آلودگی های زیست محیطی آن نیز کمتر از حالا بود.

ترکی زاده اظهار کرد: عمده آلودگی های ناشی از پتروشیمی آبادان به دلیل قدمت بالای این واحد است.

عملیات ساختمانی مجتمع پتروشیمی آبادان، سال 1346 آغاز شد و این شرکت سال 1348 به بهره برداری رسید.

ظرفیت اولیه تولید سالانه این شرکت، 20 هزار تن پی وی سی، 10 هزار تن دودسیل بنزن و 24 هزار تن سود سوز آور بوده است. سال 1354 طرح گسترش این واحد به منظور افزایش تولید پی وی سی به 60هزار تن در سال به اجرا در آمد.

مجتمع پتروشیمی آبادان در سال های 1359 تا 1367 به دلیل جنگ هشت ساله ایران و عراق ویران و پس از پایان جنگ به همت نیروهای متخصص مجتمع بازسازی شد.

تولید پی وی سی این شرکت در سال 1384 به حدود 60 هزار تن افزایش یافت. رسیدن به تولید سالانه 110 هزار تن پی وی سی هدف طرح توسعه آینده مجتمع در چند سال آینده است. این شرکت در چارچوب سیاست های دولت به بخش خصوصی واگذار شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار