تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۰۴۸۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی باستان شناسان آمریکایی برای حفاری در محوطه باستانی جندی شاپور
یک تیم باستان شناس از آمریکا صبح شنبه ضمن بازدید از آثار باستانی دزفول برای حفاری در محوطه باستانی جندی شاپور ( گندی شاپور ) اعلام آمادگی کرد
یک تیم باستان شناس از آمریکا صبح شنبه ضمن بازدید از آثار باستانی دزفول برای حفاری در محوطه باستانی جندی شاپور( گندی شاپور ) اعلام آمادگی کرد.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.

نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر تاسیس شد.

این گروه باستان شناس شامل دکتر دونالد ویت کمب استاد دانشگاه شیکاگو ، استاد عباس علیزاده استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو ،استاد ریچارد پین ، دو نفر از باستان شناسان دانشگاه nfc لس آنجلس و چهار نفر از باستان شناسان دانشگاه شیکاگو می باشند که در رشته های پیش از تاریخ ، ساسانی و ژئومورفولوژی تخصص دارند.

عباس علیزاده استاد دانشگاه شیکاگو در خصوص این بازدید گفت:در این بازدید هماهنگی برای انجام حفاری های باستان شناسی که قرار است دو ماه بعد از برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور در این محوطه باستانی انجام شود برنامه ریزی شد.

وی با اشاره به قدمت قنات های دزفول و هنر آبیاری ساسانیان افزود:بعد از این بازدید و همزمان با برگزاری کنگره جندی شاپور گروه دیگری از باستان شناسان آمریکایی ، اروپایی و ایرانی به همراه شش متخصص به سرپرستی دکتر نگین میری به دزفول سفر خواهند کرد تا در خصوص حفاری منطقه تبادل نظر کنند.

وی ابراز خوشحالی کرد که قرار است دو ماه پس از برگزاری کنگره جندی شاپور دزفول در این مکان تاریخی حفاری صورت گیرد .

علیزاده با اشاره به اینکه قنات های دزفول کار پیچیده مهندسی ساسانیان است که با وجود بی نظیربودن آن در جهان مورد بی توجهی قرار گرفته اند گفت:در سال 1961 دکتر رابرت مک آدامز از دانشگاه شیکاگو کاوش هایی در جندی شاپور دزفول انجام داد و از آن زمان به بعد تاکنون هیچ گونه حفاری در این محوطه باستانی صورت نگرفته است.

این استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو افزود: در حالی که جندی شاپور دزفول با خیابانها ، مغازه ها ، خانه ها و ساختمانهای بزرگ ، بیمارستان و قصر ، تاریخی ترین دانشگاه دنیا می باشد.


وی با اشاره به اینکه شهر جندی شاپور توسط اردشیر پدر شاپور ساخته شده است که توسط پسرش بازسازی و بناهایی به آن افزوده شد که شکلی دایره مانند داشت افزود:در حفاری های باستانی مشخص خواهد شد هر بخش از این بنا مربوط به چه کار و فعالیتی در گذشته بوده است.

دکتر دونالد ویت کمب استاد باستان شناسی دانشگاه شیکاگو نیز گفت:آثاری که در حفاری ها و کاوش ها در جندی شاپور کشف می شود باید در دزفول نگهداری و حفظ شوند.

وی افزود:متاسفانه باستان شناسان خارجی در گذشته همه آثاری را که در حفاری ها کشف می شد به کشورهای خود منتقل می کردند می بردند اما اکنون باید موزه محلی راه اندازی و آثار باستانی در آنجا نگهداری شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول از آمادگی محوطه باستانی جندی شاپور(گندی شاپور) برای انجام کاوش های باستان شناسی خبر داد و گفت:نخستین کاوش های باستان شناسی در گندی شاپور با حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی انجام می شود.

یعقوب زلقی با اشاره به اینکه تاکنون کاوش های باستان شناسی در این محوطه باستانی صورت نگرفته است و تنها در سال 1962 میلادی دو باستان شناس آمریکایی گمانه زنی هایی در این منطقه داشته و اهمیت این محوطه باستانی را بیان کرده اند افزود:مقرر شد تیمی متشکل از کارشناسان داخلی و خارجی به کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور بپردازند.

دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده در عصر ساسانیان، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

دانشگاه جندی شاپور (گندی شاپور) در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

کنگره جندی شاپور نخستین دانشگاه علمی جهان با رویکرد بین المللی بهمن ماه امسال در دزفول برگزار می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار