تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۴۸۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دارخوین، شهری در محرومیت کامل / تصاویر
خوزنیوز: شهردار دارخوین گفت: مسوولین استانی از دارخوین بازدید داشته اند و گزارش کمبودها را داده ایم، حتی به مراکز خارج استانی متوسل شده ایم اما فقط وعده می دهند و تا بحال پیگیری هایمان به جایی نرسیده است.

دارخوین، شهری در محرومیت کامل

دارخوین با قرارگیری در مسیر اصلی ارتباط شمال به جنوب کشور، وجود چاه های متعدد نفت، نیروگاه اتمی، قدیمی ترین پمپ خانه های نفت و گاز، نخلستان ها و فاصله کمتر از 25 کیلومتری تا مرز ایران و عراق دارای ویژگی های به خصوصی بوده که موقعیت استراتژیکی به آن داده است. دارخوین در زمان حصر آبادان تبدیل به خط مقدم جبهه ی جنگ گشته بود و بعد از شکست حصر آبادان نیز منطقه ی تدارکات عملیات بود. این منطقه در دوران جنگ با مقاومت شدید خود در برابر دشمن، شاهد ویرانی و شهادت بسیاری از مردم بوده است. دارخوین در حال حاضر به رغم سابقه ی خاص منطقه و پتانسیل های ویژه ای که دارد، دست به گریبان مشکلات، محرومیت ها و آسیب پذیری هایی است که معمولا شهرهای استان های مرزی درگیر آن هستند. 

صالح عچرش شهردار دارخوین در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: اعتبارات عمرانی سال گذشته شهر دارخوین حدود هفده میلیارد ریال بود که 47 درصد این رقم را به ما تخصیص دادند ، مقرر شده بود که باقی مانده این اعتبار را پرداخت کنند اما این اتفاق نیفتاد. متاسفانه اعتبار سال جاری نسبت به سال گذشته 4/1 کاهش داشته است، امسال سه میلیارد و 890 میلیون ریال  اعتبارات عمرانی شهرداری دارخوین است که رقمی کمتر از 4/1 سال گذشته است. انتظار داشتیم این رقم افزایش پیدا کند و باقی مانده اعتبار سال گذشته نیز جبران شود. 

وی ادامه داد: بسیاری از پروژه های عمرانی دارخوین به دلیل کمبود اعتبارات ناتمام باقی مانده است. پارک ها و معابری داریم که مطلوب نیستند. از اعتبار اختصاص داده شده برای پروژه ها هزینه می کنیم اما جوابگوی نیازها و مشکلات وسیع عمرانی این شهر نیست. زمانی که درآمد نداشته باشیم و بدهی باشد چگونه پروژه را به اتمام برسانیم.

شهردار دارخوین افزود: دارخوین یک منطقه نفتی است، تابلوی ورودی شرکت نفت اروندان به نام منطقه نفتی دارخوین است، اما متاسفانه با این وجود هیچ گونه خدماتی از طریق نفت به این منطقه ارائه نمی شود.

وی عنوان کرد: همچنین وزارت نیرو از طریق خطوط انتقال آبی که از دارخوین عبور می کنند به شادگان و ماهشهر آب می رساند و هیچ گونه عوارضی پرداخت نمی کند. ما بحث پول را نمی کنیم ولی می توانند در بهسازی و ترمیم شهری کاری انجام دهند.   

عچرش بیان کرد: جمعیت شهری دارخوین هفت هزار نفر است. اکثر مردم دارخوین بیکار و یا تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا کشاورزی می کنند و یا در سازمان های اطراف شهر به صورت پیمانی مشغول به کار هستند. پس هیچ گونه انتظار کمک و درخواست عوارضی از مردم نمی توانیم داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: میانگین در آمد شهری دارخوین در ماه کمتر از 50 میلیون ریال و ارزش افزوده 600 میلیون ریال است که در مقابل بدهی ها رقم بسیار ناچیزی است. شهرداری دارخوین حدود 60 میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران دارد که بر علیه شهرداری شکایاتی داشته اند و تاکنون 20 میلیارد ریال از طریق دادگاه رای محکومیت صادر شده است و چندین بار حساب هایمان را مسدود کرده اند. 

این شهردار افزود: چندین پیمانکار بابت همین بدهی ها حکم توقیف اموال شهرداری را گرفته اند. با آنکه اموال خاصی در شهرداری نداریم ولی همین که بیایند و خودروی حمل زباله را توقیف کنند شهر فلج می شود.

وی عنوان کرد: دارخوین شهر نفتی است و باید بهترین درآمد را داشته باشد، از طرفی شهری جنگ زده است. با توجه به اینکه مسیر تردد زائرین راهیان نور به عتبات عالیات است، آثار جنگی موجود در این منطقه می توانست کمک شایانی داشته باشد ولی تا بحال یک یادمان شهدا در این منطقه محروم برپا نکرده اند. 

عچرش در ادامه گفت: دارخوین یک آتش نشانی کوچک با ظرفیت پایین دارد و با توجه به اینکه این شهرستان منطقه ای نفتی و در گذر شبکه های متعدد نفت، گاز و بنزین قرار دارد، اگر اتفاقی رخ دهد چقدر می تواند مهیب باشد. چنانچه چندین بار آتش سوزی شد که از آبادان، خرمشهر، اروندان و شادگان تقاضای کمک کردیم. ما یک خودروی آتش نشانی درست و حسابی و مجهز برای این شهر نداریم. باز هم درخواست های مکرری از مدیریت بحران و مجموعه فرمانداری و سازمان شهرداری ها داشته ایم که این درخواست ها همچنان بی نتیجه باقی مانده است. 

وی افزود: مدارس شهر دارخوین بسیار ضعیف هستند و هیچ گونه وسیله سرمایش و گرمایشی برای دانش آموزان در این وضعیت نامطلوب آب و هوایی خوزستان نداریم. دستان ما بسته است و فقط در جهت حفظ و نگهداری و در حد بسیار کم می توانیم به شهروندان دارخوینی خدمات بدهیم. 

عچرش بیان کرد: اکثر معابر شهرستان دارخوین فاقد آسفالت و یا آسفالت هایی قدیمی دارند. زمین های این منطقه اکثرا نمکی هستند و با کوچکترین بارندگی تردد با مشکل مواجه می شود. 

وی با تأکید بر اینکه لیاقت مردم این شهر بهره‌مندی از شهری آباد است، اظهار کرد: مسوولین استانی از دارخوین بازدید داشته اند و گزارش کمبودها را داده ایم، حتی به مراکز خارج استانی متوسل شده ایم اما فقط وعده می دهند و تا بحال پیگیری هایمان به جایی نرسیده است.

 شهردار دارخوین در پایان گفت: اکنون از استاندار خوزستان، نماینده مجلس، معاون عمرانی استانداری و اداره کل ارزش افزوده تقاضای مساعدت جهت بهبود شرایط  دارخوین را داریم و در بحث محرومیت زدایی در انتظار نگاه مسوولین به این منطقه محروم هستیم. تا بیش از این شاهد عقب ماندگی و پس رفت این شهر نباشیم.

:
:
:
آخرین اخبار