تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۰۶۰۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مانور زیستی پدافند غیرعامل در پارک گمبوعه برگزار شد
طرح مانور زیستی پدافند، با فرض شیوع یک بیماری فرضی واگیردار اجرا شد و دستگاه‌های مسئول از جمله هلال احمر و بهداشت و درمان به دنبال بررسی عمدی یا سهوی بودن این بیماری و مهار و کنترل آن بودند
مانور زیستی پدافند غیرعامل با طرح شیوع فرضی یک بیماری واگیردار، امروز(5 آبان ماه) در پارک گمبوعه شهرستان حمیدیه برگزار شد.

محمد حری، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان، در حاشیه این مانور که در دومین روز از هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، اظهار کرد: هدف مانور زیستی امروز، مصون‌سازی استان در مقابل تهدیدات زیستی و بررسی آمادگی هلال احمر و دستگاه‌های مربوطه در انجام اقدامات لازم در زمان مناسب بوده است.

وی افزود: زیرمجموعه کارگروه‌های امداد و نجات، بهداشت و سلامت، آب و برق و جهاد کشاورزی دستگاه‌هایی هستند که در این مانور به صورت فعال شرکت کردند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری استان خوزستان گفت: طرح مانور زیستی پدافند، با فرض شیوع یک بیماری فرضی واگیردار اجرا شد و دستگاه‌های مسئول از جمله هلال احمر و بهداشت و درمان به دنبال بررسی عمدی یا سهوی بودن این بیماری و مهار و کنترل آن بودند. در این مانور پنج بیمار فرضی شامل سه بیمار ایرانی و دو بیمار عراقی، مورد بررسی و درمان قرار گرفتند.

دکتر علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز در حاشیه این مانور به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از بحث‌های مورد توجه و مهم در سال‌های اخیر و پس جنگ 8 ساله، سلاح‌های بیولوژیک و به کارگیری این سلاح‌ها برای ایجاد آسیب و هلاکت در بین جوامع انسانی است که متاسفانه بعضی از فعالیت‌های ضد بشری را با استفاده از این تسلیحات در سالیان گذشته شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: داشتن آمادگی لازم برای شناسایی نقاط قوت و ضعف هر کدام از دستگاه‌ها در مواجهه با تهدیدات بیولوژیک می‌تواند زمینه کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث مربوطه را ایجاد کند.

خدادادی ادامه داد: همچنین ارتقا سطح کیفی و کمی موجود در دستگاه‌ها برای مواجهه با تهدیدات از طریق ایجاد یک موقعیت فرضی مانند مانورهای زیستی، می‌تواند زمینه آمادگی بیشتر و هماهنگی‌های فرابخشی لازم و فراهم کردن بستری مناسب جهت ایجاد سیستم ارجاع را فراهم کند.

وی تصریح کرد: ارتقا سطح معلومات و آگاهی پرسنل درگیر در این‌گونه مانورها نیز یکی دیگر از اهدف جمعیت هلال احمر است. یکی دیگر از اهداف مهم و تاثیرگذار مانورها در آسیب‌ها و حوادث، هدایت افکار عمومی است که رسانه‌های جمعی می‌توانند نقش اساسی در این زمینه داشته باشند.

خدادادی افزود: در صورت عدم اطلاع‌رسانی دقیق، جو شایعات و اخبار غیرواقعی از طرف دشمن و یا نهادهای دیگر موجب هدایت افکار عمومی و ایجاد شرایط نامناسب در مدیریت بحران شود.

همچنین دکتر فرهادی، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان به خبرنگار ایسنا توضیح داد: سعی شده در این مانور از امکانات و توان سازمان‌های مختلف مانند استانداری به عنوان متولی، هلال احمر، بهداشت و درمان، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، شهرداری و بخشداری‌ها در جهت ارتقا آمادگی برای مقابله با حوادث استفاده شود.

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن اربعین حسینی و سفر تعدادی از هموطنان به کشور عراق، سطح بهداشتی پایین و شیوع بیماری‌های عفونی، آمادگی لازم در سازمان‌های مختلف استان خوزستان در صورت بروز مشکلات، ایجاد شده است.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: پدافند غیر عامل
:
:
:
آخرین اخبار