تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۰۶۰۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزگار سپری شده صنایع دستی خوزستان؛ حال نزار یا کسب رتبه برتر صادراتی؟
کسب رتبه نخست کشوری در صادرات صنایع دستی از سوی خوزستان با توجه به کمبود کارگاه های صنایع دستی در استان امر غریبی به نظر می رسد و ارائه این آمار، بدبینی فعالان این عرصه را به همراه داشته است
کسب رتبه نخست کشوری در صادرات صنایع دستی از سوی خوزستان با توجه به کمبود کارگاه های صنایع دستی در استان امر غریبی به نظر می رسد و ارائه این آمار، بدبینی فعالان این عرصه را به همراه داشته است.

بر اساس آخرین گزارش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این استان به عنوان نخستین استان در بخش صادرات صنایع دستی به کشورهای دیگر معرفی شد.

کم بودن تولیدات صنایع دستی در استان خوزستان امر واضحی است که شاید یکی از دلایل آن کم بودن کارگاه های تولیدات صنایع دستی و دلیل دیگر آن نیز می تواند نداشتن بازار برای فروش صنایع دستی باشد.

این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این استان را از بزرگترین استان های صادرکننده صنایع دستی در میان استان هایی همچون اصفهان، تبریز، همدان، لرستان و دیگر استان های کشور می داند.

افشین حیدری می گوید: در صادرات صنایع دستی در استان خوزستان در دو بخش کیفی و میزان صادرات امسال رتبه نخست را کسب کردیم و در این بحث جهش خوبی داشتیم.

روزگار سپری شده صنایع دستی خوزستان؛ حال نزار یا کسب رتبه برتر صادراتی؟

وی ادامه می دهد: در گذشته آمار صادرات صنایع دستی 240 هزار دلار بود، ولی امسال بیش از 10 میلیون دلار صادرات داشتیم و از این رو رتبه نخست صادرات صنایع دستی در کشور را داریم.

حیدری یادآور می شود:البته میزان بازارچه ها و کارگاه های تولید صنایع دستی در استان باید افزایش یابد که با راه اندازی خانه صنایع دستی و تشکیل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی، تعاونی های صنایع دستی استان منسجم تر عمل می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در خصوص صادرات از گمرک خوزستان و ثبت آمار در گمرکات بیان می کند: صنایع دستی هر استان پیش از صادر شدن، در گمرک همان استان تایید می شود.

وی ادامه می دهد: آماری که گمرک به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می دهد، تفکیک شده است که در غیر این صورت تداخل بسیاری به وجود می آورد.

اما مشاور استاندار خوزستان در امور گمرکی و ناظر کل سابق گمرکات خوزستان نیز در این خصوص می گوید: کالایی که از یک گذرگاه مرزی صادر می شود، به نام همان استان مرزی ثبت می شود و آماری مخصوص استان خوزستان نداریم بلکه محصول همه استان ها از هر مرزی خارج شود به حساب آن استان ثبت می شود.

جاسم عالمی نیسی ادامه می دهد: صادرات صنایع دستی سایر استان ها به کشورهای همجوار خوزستان نیز از مرز خوزستان انجام می شود که آمار صادرات این صنایع نیز به نام خوزستان تمام می شود و برای هر استان، جداگانه حساب نمی شود.

وی با بیان صادرات سنگ ساختمانی از گذرگاه های مرزی خوزستان یادآور شد: به طور مثال با توجه به اینکه در استان خوزستان تولید سنگ ساختمانی چندانی نداریم، صادرات سنگ از مرز استان به شکل گسترده ای انجام می شود که آمار صادرات تمامی این کالاها به نام خوزستان ثبت می شود.

مشاور استاندار خوزستان در ادامه در خصوص تقلب در صادرات برخی صنایع می گوید: در صادرات صنایع دستی برخی اجناس با تعرفه بسیار کم صادر می شوند که برخی افراد سودجو این صنایع را به دلیل داشتن سنگ های قیمتی صادر می کنند و در آن طرف مرز این سنگ ها جدا کرده و جنس صادر شده را بلا استفاده رها می کنند.

با این وضع صادرات صنایع دستی در خوزستان که به ظاهر در رتبه های نخست کشوری قرار دارد، گله مندی بسیاری از تولید کنندگان صنایع دستی را برانگیخته است.

روزگار سپری شده صنایع دستی خوزستان؛ حال نزار یا کسب رتبه برتر صادراتی؟

مهدی امیرپرست می گوید: زمانی که آماری داده می شود، باید نمود این آمار در جامعه نیز دیده شود.

این تولیدکننده صنعت چرم و معرق و منبت چوب ادامه می دهد: استان خوزستان اگر در رقابت با استان های اصفهان، تبریز، همدان، لرستان و استان های همجوار رتبه نخست را کسب کرده است، پس باید فروشگاه های گسترده ای نیز در استان داشته باشیم که مازاد آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی تصریح می کند: اگر رتبه نخست صادرات صنایع دستی در کشور را داریم، باید در آثار تاریخی استان و محوطه های میراث فرهنگی نیز فروش گسترده صنایع دستی را داشته باشیم که در استان ما این گونه نیست.

امیرپرست ادامه می دهد:چگونه این ادعا را داشته باشیم که استان نخست در زمینه صادرات صنایع دستی هستیم، ولی فروش صنایع دستی در استان بسیار اندک است.
این تولیدکننده صنایع دستی خوزستانی بیان می کند:صادرات صنایع دستی استان هایی همچون اصفهان از بندر خرمشهر به کشورهای حاشیه خلیج فارس به نام خوزستان تمام می شود و از این رو استان نخست در میزان صادرات حساب می شویم.

وی می گوید:دوره مدیریت قبلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز ادعای اینچنینی مبنی بر وجود 14 هزار صنعتگر در استان گفته شد که این ادعاها تنها برای انعکاس عملکرد مدیران گفته می شود.

امیرپرست ادامه می دهد:در شهرستان اهواز بیش از 30 کارگاه تولید صنایع دستی وجود ندارد، ولی در آمار اداره کل میراث فرهنگی این رقم چند برابر است که آمار آنها بر اساس مجوزهای صادر شده و آمار ما بر اساس فعالیت کارگاه ها ارائه می شود.

وی می افزاید:متاسفانه برای تاسیس کارگاه صنایع دستی تنها با یاد گرفتن 50 درصد حرفه نیز می توان کارگاهی راه اندازی کرد.

این تولیدکننده تصریح می کند:اخذ مجوز برای تاسیس کارگاه تولیدات صنایع دستی کار آسانی است و هر کسی به راحتی می تواند این مجوز را بگیرد.

امیرپرست یادآور شد:در این کارگاه ها نیز به جای تولید صنایع دستی به کار آموزش می پردازند که به صورت استاد شاگردی این کار انجام می شود و مخالفتی با آن صورت نمی گیرد.

با این حال نزار صنایع دستی خوزستان کسب رتبه نخست در صادرات صنایع دستی باید به درستی بررسی شود و در ارائه و تبلیغ در چنین آماری دقت نظر بیشتری شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار