تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۰۶۱۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتش زدن مزارع در باغملک، قوز بالا قوز آلودگی هوا / تصاویر
دود حاصل از این آتش سوزی‌ها حاوی دی اکسیدکربن بسیاری است که باعث بوجود آمدن مشکلات تنفسی می‌شود؛ تنفسی که حالا علاوه بر گرد و غبار چندساله اخیر در شهرستان باید با دود آتش مزارع هم دسته و پنجه نرم کند
مدیریت بقایا در بحث کشاورزی شامل روش‌هایی است که پس از خاتمه دوره کاشت، داشت و برداشت محصول بر روی بقایای آن اعمال می‌شود. این روش‌ها عبارتند از جمع آوری، شخم زدن، دیسک زدن، دفن کردن، سوزاندن و همچنین دست نخورده گذاشتن بقایا.

سوزاندن بقایا یکی از معمول‌ترین روش‌هایی است که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و بصورت آتش زدن یک توده گیاهی در محیط بسته و یا در فضای آزاد صورت گیرد.

IMG-20151027-WA0005

سوزاندن که به گفته برخی از کشاورزان یکی از آسان‌ترین راه‌های مورد استفاده برای آماده کردن زمین کشاورزی جهت کشت دوم است مضرات و زیان‌های بسیاری در زمینه زیست محیطی دارد.

برخی از کشاورزان شهرستان باغملک نیز هر ساله پس از برداشت محصولات اعم از برنج و گندم و… خود باقیمانده آن‌ را با استفاده از آتش از بین می برند که دود ناشی از آن آلودگی های بسیاری را بوجود آورده و زندگی مردم را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

شعله های آتش و دود ناشی از این آتش سوزی ها گاهی کل منطقه را فرا می گیرد، آتش زدن کشتزارها به غیر از آنکه چهره ی بدی از طبیعت را نشان می دهد باعث مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه خواهد شد.

IMG-20151027-WA0003

اما این عمل علاوه بر مشکلات زیست محیطی خود برای شهروندان نیز مشکلاتی را بوجود آورده است. دود حاصل از این آتش سوزی‌ها حاوی دی اکسیدکربن بسیاری است که باعث بوجود آمدن مشکلات تنفسی می‌شود؛ تنفسی که حالا علاوه بر گرد و غبار چندساله اخیر در شهرستان باید با دود آتش مزارع هم دسته و پنجه نرم کند.

چندتن از شهروندان باغملکی از این عمل کشاورزان گلایه و اظهار کردند: کشاورزان با آتش زدن باقیمانده زمین‌های کشاورزی خود، هوای شهر را آلوده کرده و مردم را با مشکلات تنفسی روبرو می کنند.

IMG-20151027-WA0004

حال در این جا چند سوال اساسی مطرح است: اولا برخورد مسئولین و دستگاه های نظارتی با متخلفین برای جلوگیری از این معضلات تا چه میزان بوده و آیا برای فرهنگ سازی اصولی در این زمینه صورت گرفته یا خیر؟

ثانیا از آنجایی که بسیاری از دامداران در شهرستان و حتی استان های همجوار با کمبود علوفه و سوء تغذیه دام‌ ها مواجه هستند، آیا مسئولین برنامه ای در جهت فرآوری بقایای گیاهی زمین های کشاورزی دارند؟! چراکه این عمل به خودی خود نیاز هر دو قشر یعنی کشاورز و دامدار را برطرف کرده و آسیبی هم به محیط زیست نمی رسد.

لذا بر اساس این گزارش، با توجه به مشکلات بسیار زیاد به وجود آمده از آتش زدن بقایای محصولات و خسارات جبران ناپذیر آن از مسئولان شهرستان انتظار می رود با نگاهی ویژه به این موضوع روش های قابل قبول و به صرفه ای برای کشاورزان ایجاد کنند و از کشاورزان زحمتکش نیز انتظار می رود برای سلامت همنوعان خود و همچنین حفظ چرخه طبیعی حیات گیاهان، حیوانات و خاک روش های دیگر را جایگزین این روش نامناسب کنند.

مرجع / باغملک نیوز

:
:
:
آخرین اخبار