تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۰۶۴۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رفع مشکلات فرهنگی دانش‌آموزان در گرو مشارکت اولیا؛
خانواده‌ها از تعلیم و تربیت فرزندان خود استعفا داده‌اند
آموزش و پرورش ایجاد شد تا فرایند تعلیم و تربیت را تکمیل کند و در همه جای دنیا نیز فلسفه شکل‌گیری و حد وظایف آموزش و پرورش همین است
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان مهم‌ترین مشکل و چالش آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دوزبانه در مناطق محروم و حاشیه شهر را عدم مشارکت اولیا در مسایل تعلیم و تربیت عنوان کرد و با تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش در این خصوص از اجرای برنامه‌های نقطه‌ای در مدارس مناطق محروم و ابلاغ دستورالعمل‌های رسیدگی ویژه و کلینیکی به مدارس و دانش‌آموزان لازم‌التوجه به کلیه ادارات آموزش و پرورش خبر داد.

مهدی رفیعی‌دهکردی در خصوص اقدامات و برنامه‌های آموزش و پرورش برای رفع مشکلات فرهنگی در میان بخشی از دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهر، اظهارکرد: آموزش و پرورش قسمتی از جامعه است. یکی از اشکالات مسئولان این است که فکر می‌کنند باید در خصوص همه چیز پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش ایجاد شد تا فرایند تعلیم و تربیت را تکمیل کند و در همه جای دنیا نیز فلسفه شکل‌گیری و حد وظایف آموزش و پرورش همین است اما در کشور ما و به‌خصوص در مناطق محروم خانواده‌ها از تعلیم و تربیت فرزندان خود استعفا داده‌اند و همه چیز را به آموزش و پرورش واگذار کرده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که بیش از 95 درصد شرکت کنندگان در جلسات انجمن اولیا و مربیان مادران هستند و پدران از حضور و مشارکت در امر تربیت فرزندان خود استعفا داده اند، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش در مناطق محروم عدم مشارکت اولیا دانش‌آموزان است. خانواده نباید امر تعلیم و تربیت فرزند خود را زمین بگذارد زیرا خانواده‌ها مسئول اصلی آموزش و پرورش فرزندان خود هستند اما به‌ویژه در مناطق محروم تمام این مسئولیت را به عهده آموزش و پرورش گذاشته‌اند.

رفیعی‌دهکردی با اشاره به برنامه‌های این آموزش و پرورش در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری در کودکان و نوجوانان این مناطق، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها در چند بخش و سطح تعریف شده است. سطح نخست پایش سراسری نوآموزان پیش از ورود به دوره ابتدایی است که از نظر معیارهای روحی، روانی، عقلی و جسمی بررسی و معاینه می‌شوند و در صورت نیاز برای اقدامات تکمیلی و درمانی به آموزش و پرورش استثنایی معرفی خواهند شد.

وی افزود: به جز این پایش سراسری به معلمان نیز اعلام شده است که در صورت مشاهده دانش‌آموزان غیرعادی و دارای ناهنجاری‌های اجتماعی آن‌ها را به هسته مشاوره یا آموزش و پرورش استثنایی معرفی کنند. در سطح بعد برنامه‌های کلی استان در دو بخش تعریف شده است که یک بخش از برنامه‌ها برای کلیه مدارس و بخش دیگر برای مدارس لازم‌التوجه اجرا می شود و ادارات آموزش و پرورش مکلف هستند که مدارس لازم‌التوجه را از نظر آموزشی و پرورشی به‌خوبی زیر نظر داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون متولیان برنامه‌ها و سیاست‌های مدرسه مدیران هستند و مدیر به‌عنوان نماینده وزارتخانه مکلف است با همکاری معلمان بهترین شرایط تعلیم و تربیت را در مدرسه ایجاد کند. در این خصوص همچنین تاکید کردیم که جلسات شورای معلمان به‌طور مرتب تشکیل شود که یک بخش از دستور کار این شورا بررسی وضعیت دانش‌آموزان با شرایط خاص است. در صورتی که وضعیت یک دانش آموز با پیگیری از سوی مدرسه قابل حل نباشد، به هسته مشاوره معرفی می‌شود.

رفیعی‌دهکردی ادامه داد: رکن دیگر در مدرسه برای پیگیری و رسیدگی به مشکلات فرهنگی دانش‌آموزان شورای مدرسه متشکل از رییس انجمن اولیا و مربیان، مدیر و معلمان است که در سطح بالاتری از شورای معلمان می‌تواند مسایل خاص دانش‌آموزان را بررسی و پیگیری کند. رکن دیگر انجمن اولیا و مربیان است که می‌تواند با درخواست مدیر مدرسه در صورت لزوم دوره‌های آموزشی برای اولیا برگزار کند.

وی با بیان این‌که در مجموع آموزش و پرورش در قالب این سه رکن برنامه‌های خود را برای رصد و رسیدگی به وضعیت تربیتی دانش‌آموزان پیگیری و اجرا می‌کند، اظهارداشت: در مناطق محروم که خانواده‌ها اشراف کافی به مسایل آموزشی و تربیتی ندارند مشکلات آموزش و پرورش به‌مراتب بیشتر است. آموزش و پرورش به تنهایی از عهده تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بر نمی‌آید و در مناطق آسیب‌پذیر نیز مشکلات اجتماعی بیشتر است با این حال در آموزش و پرورش برنامه‌های خاص خود را در حد توان اجرا می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که باید با مردم صادق باشیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش به‌صورت مشخص برای این مناطق برنامه‌هایی تدوین و تعریف کرده است ولی واقعیت این است که آموزش و پرورش به تنهایی متولی تربیت نیست. معلمانی که در مدارس مناطق محروم مشغول به کار هستند باید دانش‌آموزی را که گاهی با مشکلات فرهنگی و اجتماعی در خانواده خود مواجه و نسبت به درس بی‌انگیزه است تعلیم دهند، کلاس را ساکت و آرام نگه دارند و مراقب شیطنت‌ها و بازیگوشی‌های دانش‌آموزان در کلاس درس باشند.

رفیعی‌دهکردی افزود: بعضأ در این خانواده‌ها علم ارزش نیست و هیچ گونه همکاری با آموزش و پرورش ندارند. در مناطق محروم و حاشیه به لحاظ فرهنگی مشکلات بیشتر است؛ البته آموزش و پرورش نیز کمبود‌ها و خلاءهایی دارد با این وجود در صدد هستیم افزون بر برنامه‌های کلی برنامه‌های نقطه‌ای نیز در این مدارس اجرا شود و دستورالعمل‌های آن به کلیه ادارات برای رسیدگی ویژه و کلینیکی به مدارس و دانش‌آموزان لازم‌التوجه ابلاغ شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار