تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۰۶۴۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاضلاب های شهری همچنان در شادگان جریان دارد
خشکی آب رودخانه های شادگان به این شهر تاکنون ضربه های اقتصادی زیادی وارد کرده است ، خشکیدگی این رودخانه ها سرسبزی را از شهر گرفته است
رودخانه هایی که در شهرستان شادگان جریان داشت، زیبایی و سرسبزی شهرستان را برای شهروندان به ارمغان می آورد، ولی خشکیدگی این رودخانه ها سرسبزی را از شهر گرفته است و رود جراحی که به شادگان سرریز می شود، آنقدر کم آب شده که در برخی نقاط اثری از آب در این رود نیست.

خشکی آب رودخانه های شادگان به این شهر تاکنون ضربه های اقتصادی زیادی وارد کرده است، نخل هایی که حاصل دسترنج کشاورزان این منطقه است خشک شده و تولید محصول خرما و خارک امسال این شهرستان نیز کاهش یافته است.

شادگان با داشتن 13 هزار هکتار نخلستان و دو میلیون و 600 هزار اصله نخل، یکی از منابع تولید خرمای جنوب کشور است، شغل اکثر ساکنان این شهرستان کشاورزی و دامداری است، خشک شدن رودخانه ها و انهار، کاهش محصول خرما را در پی داشته است و خانواده هایی که چشم به فروش محصول یکساله خرمای خود هستند به رودخانه های خشک و نخل های تشنه بی ثمر خیره مانده است.

از آنجا که یک کشاورز یک سال زحمت می کشد، شاخ و برگ اضافه را هرس می کند، گرده افشانی را انجام می دهد تا محصول رطب، خارک و خرمای دسترنج خود را برداشت کند وقوت لایموتی را برای خانواده ببرد، با نخل های بی ثمر و کم ثمر و یا نامرغوب روبرو می شود و نگرانی دوچندانی را تجربه می کند. درآمد امسال چی می شود؟ سال دیگر چه محصولی بکارد تا ثمر داشته باشد.

با توجه به سن ثمر دهی نخل ها رغبت کشاورزان برای کاشت بچه نخل های جدید چه می شود؟

*** به جای آب در رودخانه ها زباله و فاضلاب راکد شده است

برداشت آب در بالادست رودخانه جراحی سبب افزایش شوری رودخانه جراحی و کاهش میزان دبی آب و در برخی مناطق خشکسالی را به همراه داشته است.

رودخانه ای که از وسط شهر می گذرد جای بساط خرده فروشان و بازار سنتی شهرستان است، مدتی است که خشک شده و جای آن را فاضلاب های شهری گرفته است.

این رودخانه که زمانی از شاخه های رودخانه پر آب جراحی بود، امروز مکان زباله هایی است که گاه با جریان هوا به این مکان ریخته می شود و لوله هایی که پساب آب های سطحی را به این رودخانه می ریختند، اکنون با انتقال فاضلاب های سطحی شهر به این مکان، رودخانه ای از فاضلاب های شهری را در شهر تشکیل داده اند.

*** بوی نامطبوع فاضلاب و زباله کنار بازار سنتی شادگان

مردم طبق روال به وجود آمدن تمدن ها همواره در کنار آب ها و زمین های حاصلخیز جمع می شوند، اما این بار نه آبی هست و نه زمین حاصلخیزی، بساط میوه فروشان و تره بارها کنار رودخانه ای که فقط ازآن دیواره های بتنی اش مانده است پهن است، بوی نامطبوع فاضلاب با بوی میوه های چیده شده در گاری فروشندگان در هم آمیخته است و حشرات موزی بالدارو جانوران زیرزمینی فاضلاب ها در این مکان دیده می شوند.

مسعود سالمی یکی از ساکنان این منطقه می گوید:زمانی در این مکان، آب جریان داشت و مردم برای سپری کردن اوقات فراغت خود از کنار این رود عبور می کردند، ولی امروز از چند کیلومتری آن هم نمی توان عبور کرد بوی نامطبوعی دارد.
معاون فرماندار شادگان در این خصوص به ایرنا گفت:وضعیت فاضلاب شادگان مطلوب نیست و در صورت عدم رسیدگی قبل از فصل بارندگی در زمستان سال جاری با معضل بزرگی مواجه می شویم.

نعمت الله آلبوغبیش، فرسودگی سیستم فاضلاب شهری و تکمیل نشدن آن باگذشت حدود 20 سال از زمان شروع عملیات اجرایی را مشکل اصلی معضل فاضلاب خواند و گفت:افزایش فاضلاب روستای چومه سیدعلوان ، شهرک شهید منتظری، سایت مسکن مهر و روستای مسیر شمالی به شبکه فاضلاب شادگان، نبود سیستم مناسب برای دفع آبهای سطحی و شیوه نامناسب دفع قسمتی از پسماندها و زباله های شهری که وارد شبکه فاضلاب شده، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

وی افزود:پرداخت نشدن مطالبات و حقوق کارکنان آبفای شادگان طی ماه های اخیر و پرداخت نشدن به موقع بهای قبوض آب و فاضلاب از سوی مشترکان، معضلاتی است که بر این مشکل افزوده است و در صورت همکاری نکردن مشترکان در پرداخت به موقع قبوض و رسیدگی عاجل از سوی شرکت آبفا استان در سرعت بخشی تکمیل طرحهای نیمه تمام، این مشکل جدی تر می شود.

آلبوغبیش با بیان مشکلات موجود در تکمیل طرح های نیمه تمام دفع فاضلاب در شهرک شهید منتظری، چومه سیدعلوان و چند نقطه دیگر، گفت:این طرح ها از سوی مجری طرح فاضلاب، در زمستان آینده به ویژه در زمان بارندگی معضل ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد:شهردار شادگان مکلف است هر چه سریعتر برای دفع آبهای سطحی تمهیدات لازم را انجام داده و اداره آبفا نیز با بررسی دقیق مشکلات و نواقص مطرح شده و انعکاس به استان، نسبت به تجهیز ایستگاه ها اقدام کند.

معاون فرماندار شادگان از دستگاه مسئول خواست، نسبت به تجهیز ایستگاه ها به ژنراتور برق، رفع نواقص ایستگاه های پمپاژ و شست و شو و لایروبی و تمیز کردن شبکه های مشکل دار و تکمیل طرح های نیمه تمام با هماهنگی و همکاری مجری طرح فاضلاب شادگان و شرکت آبفا استان اقدام کند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: شادگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
رضا
|
United Arab Emirates
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
1
فاضلاب های شهری در تمام نقاط شهر اهواز نیز جریان دارد و مسئولان منفعلانه نظاره گر هستند.
:
:
:
آخرین اخبار