تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۰۶۵۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر آستان سبزقبای دزفول:
حرم سبزقبا با مشکلات مالی فراوانی مواجه است
حرم سبزقبای دزفول برای برطرف کردن مشکلات و اجرای پروژه‌های عمرانی خود با مشکلات مالی فراوانی مواجه است
مدیر آستان سبزقبای دزفول گفت: حرم سبزقبای دزفول برای برطرف کردن مشکلات و اجرای پروژه‌های عمرانی خود با مشکلات مالی فراوانی مواجه است.

حسین حاجی طلب در خصوص اعتبارات این آستان در طول ماه اظهار کرد: به‌طور متوسط هر ماه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان توسط مردم به داخل ضریح واریز می‌شود البته در حال حاضر به علت شروع پروژه سنگ‌کاری کف سالن‌ها و تعطیلی سالن‌ها این درآمد کمتر شده است.

وی افزود: درآمد حاصل از نذورات نقدی که به دفتر حرم اهدا و یا به‌صورت بانکی به یکی از حساب‌های آستان سبزقبا واریز می‌شود، نیز ماهانه حدود یک‌میلیون تومان است.

مدیر آستان سبزقبای دزفول، درآمد ماهانه حرم سبزقبا از طریق املاک و زمین‌های وقفی را نیز هشت ‌تا ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: به این ترتیب هر ماه حدود ۷۰ میلیون تومان اعتبار نصیب این بقعه می‌شود که از این میزان ۷۰ درصد به‌صورت مستقیم برای امورات مختلف عمرانی، فرهنگی و مدیریتی حرم هزینه می‌شود.

حاجی طالب تصریح کرد: ۳۰ درصد باقیمانده نیز سهم خزانه دولت و سازمان اوقاف به‌عنوان متولی بقاع متبرکه است.

وی با اشاره به اینکه این مکان مذهبی جز در موارد خاص از طرف هیچ نهاد دولتی در کشور مورد حمایت مالی قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: متأسفانه درآمدهای حرم نیز کفاف هزینه‌های فراوان آن را نمی‌دهد و ما روزانه با مشکلات مالی به‌صورت محسوس مواجه می‌شویم به‌گونه‌ای که گاه حقوق خادمان و کارکنان رسمی حرم نیز تا چند ماه به تعویق می‌افتد.

وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی

مدیر آستان سبزقبای دزفول به وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی این مکان مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه سرویس‌های بهداشتی حرم، کاملاً فرسوده شده‌اند به‌گونه‌ای که حتی قابل تعمیر مجدد نیستند. برای رفع این مشکل با نبود اعتبار مواجه هستیم. ضمن اینکه جایگاه نامناسب این سرویس‌ها که در طرح توسعه حرم مکان دیگری برای آنها در نظر گرفته شده از دیگر موانع سد راه است.

حاجی طالب یادآور شد: چندی پیش در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر مقرر شد تا این سرویس‌ها به‌عنوان یکی از سرویس‌های بهداشتی عمومی شهرستان توسط شهرداری بهسازي شوند که لازم است شهرداری برای شروع این عملیات سرعت بیشتری داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر مشغول کاشی‌کاری گنبد حرم هستیم که این طرح نیازمند اعتباری بالغ‌بر ۷۰۰ میلیون تومان است و اگر قرار باشد این اعتبار صرفاً از محل درآمدهای حرم تهیه شود باید به مدت ۱۰ ماه تمام اعتبارات را به این پروژه اختصاص داد که این واقعاً امکان‌پذیر نیست و اکنون این پروژه از طریق وام ۳۰۰ میلیون تومانی که دریافت کرده در حال انجام است.

مدیر آستان متبرک سبزقبای دزفول به وضع نامناسب دستگاه‌های سرمایشی و فرش‌های حرم نیز اشاره کرد و گفت: مطابق با بررسی‌های کارشناسی برای خرید سه دستگاه سیستم خنک‌کننده بالغ‌بر ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است که البته این مبلغ بسیار فراتر از توان مالی آستانه است.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به کمبودهای مالی، تعداد ۹ دستگاه چیلر پشت‌بامی تهیه و به‌صورت اقساطی به مبلغ تمام‌شده ۲۰۰ میلیون تومان خریداری‌شده که در حال حاضر کار کانال‌کشی این دستگاه‌ها پیشرفت ۷۰ درصدی داشته که باز با کمبود بودجه مواجه و در حال حاضر تعطیل شده است.

حاجی طالب با بیان اینکه تعویض فرش‌های فرسوده حرم نیز نیازمند اعتباری نیم میلیارد تومانی است که با توجه به شرایط موجود رفع این مشکل از عهده ما خارج است، گفت: پروژه سنگ‌کاری کف سالن‌ها با اتمام سالن برادران و شروع سالن خواهران پیشرفت ۶۰ درصدی داشته که انتظار داریم تا پایان آذرماه به بهره‌برداری برسد، همچنین عملیات سنگ‌کاری شبستان حرم نیز با پیشرفت محسوس در حال انجام است.

سبزقبا نیازمند توجه خیران است

مدیر آستان متبرک سبزقبا، ادامه ساخت دو گلدسته ضلع جنوبی حرم، سنگ‌فرش حیاط، کاشی‌کاری داخل رواق و نمای بیرونی آستانه، ادامه آیینه‌کاری داخل گنبد و ساماندهی موزه سبزقبا را از دیگر طرح‌های در دستور کار این حرم برشمرد و افزود: با این اوصاف اگر برای تکمیل و بهسازی حرم سبزقبا فقط به درآمدهای این حرم چشم داشته باشیم تا سال‌های متمادی باید شاهد این مشکلات و کمبودهای آزار دهنده بود.

حاجی طالب با ابراز نارضایتی از عدم توجه خیران دزفولی به حرم سبزقبا اظهار کرد: با وجود اینکه دزفول از نظر برخورداری از آمار فراوان خیران در کشور شناخته شده است، اما کمکی از سوی این افراد به حرم نمی‌شود و حتی در جلسات مشترک مدیریت حرم با خیران نیز شرکت نمی‌کنند در حالی که ثواب کمک به این مکان که یک مدرسه فرهنگی و مذهبی به شمار می‌رود قطعاً کمتر از ساخت مدرسه آموزشی و مسجد نیست.

وی گفت: متأسفانه باوری در بین مردم و به‌ویژه خیران وجود دارد که حرم حضرت سبزقبا با درآمد بالایی که دارد و همچنین با برخورداری از املاک فراوان نیاز به کمک‌های مردمی ندارد، در حالی که واقعاً این یک دیدگاه نادرست است و تنها با برگزاري یک جلسه با مدیریت حرم می‌توانند به واقعیت‌ها برسند.

مدیر آستان سبزقبای دزفول با اشاره به گلایه‌مندی زائران سبزقبا از وضعیت موجود، بیان کرد: اگر این روند نامناسب ادامه داشته باشد قطعاً آینده این مکان مذهبی محبوب به خطر می‌افتد که ما امیدواریم مردم و به‌ویژه مسئولان و خیران شهرستان، با اهتمام ویژه نسبت به احیای این آستان متبرک، با ما همکاری‌های مطلوبی داشته باشند.

طرح توسعه حرم سبزقبا در سال ۱۳۶۸ با تبیین نقشه‌های جامع و کارشناسی آغاز و مقرر شد تا نهاد های متولی با خرید ۶۵۰ واحد مسکونی و تجاری اطراف حرم به افزایش وسعت آن اقدام کنند ولی گویا مشکل کمبود اعتبار سبب شد تا حتی یک‌فاز از این طرح نیز اجرایی نشود تا جایی که به گفته حاجی طالب تاکنون تنها ۳۰ ملک خریداری شده است.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: حرم سبز قبا ، دزفول
:
:
:
آخرین اخبار