تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۰۶۶۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک کارشناس فوتبال پیش‌بینی کرد؛
کسب یکی از رده‌های اول تا سوم توسط تیم ویسی/امکان سقوط فولاد و استقلال اهواز
یک کارشناس فوتبال به تشریح عملکرد سه تیم خوزستانی حاضر در لیگ برتر کشور تا هفته یازدهم، پرداخت

یک کارشناس فوتبال به تشریح عملکرد سه تیم خوزستانی حاضر در لیگ برتر کشور تا هفته یازدهم، پرداخت.

حسن سالمی به تشریح عملکرد سه تیم خوزستانی تا هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر کشور پرداخت و پیش‌بینی کرد که در پایان فصل استقلال خوزستان می‌تواند در یکی از جایگاه‌های اول تا سوم قرار بگیرد. او همچنین سقوط دو تیم فولادخوزستان و استقلال اهواز را غیرممکن ندانست.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

استقلال خوزستان دارای مدیریتی موفق

وی در ابتدا در خصوص مدیرت حاکم بر باشگاه استقلال خوزستان گفت: مدیرعامل این باشگاه برای فصل جدید لیگ برتر تغییر کرد و نعمتی‌نژاد جایگزین بختیاری شد ولی باتوجه به این که زیر مجموعه مدیریتی این باشگاه مانند آقای پورکیانی (قائم‌مقام باشگاه) ثابت بود، این ثبات را پیدا کردند تا تیم نسبت به سال گذشته بهتر نتیجه بگیرد. در این باشگاه فقط راس هرم بنا بر مصلحتی که بود، جا به جا شد و ثابت ماندن دیگر اجزای باشگاه و تیم، حتی در بخش کادرفنی باعث شد که این تیم در حال حاضر در مدیرت مشکلی نداشته باشد. این مدیریت با تدابیر موجود، هیچ گونه دغدغه‌ای در خصوص پرداخت مطالبات بازیکنان خود و قهر از سوی آن‌ها، ندارد.

ویسی با تجربه‌تر از قبل

این کارشناس فوتبال درباره کادرفنی استقلال خوزستان نیز عنوان کرد: ویسی صرف نظر از سن کمش، توانسته تجربه لازم را پیدا کند و می‌داند زمانی که تیمش از حریف پیش یا عقب است، باید چه کار کند. واقعا این موارد نیاز به تجربه دارد و به قول انگلیسی‌ها "تجربه بهتر از علم است" و آقای ویسی در دو سه سال اخیر واقعا این تجربه را پیدا کرده و پخته‌تر شده است.

وی افزود: من ویسی را مربی‌ای شایسته و بسیار خوب می‌دانم. او در لیگ برتر توانسته خود را به عنوان یک مربی برتر نشان دهد. کمک‌های او خوب هستند ولی بازهم نیاز است که کادر او کمی تقویت شود و یک آنالیزور قوی در کنار خود بگذارد و اگر چنین فردی باشد، مطمئن باشد که ضرر نمی‌کند.

سالمی خاطرنشان‌کرد: ما در فوتبال بخشی به نام استعدادیابی داریم و اگر پای‌مان را فراتر بگذاریم، می‌بینیم که بارسلونا و رئال‌مادرید و سایر تیم‌های دنیا دارای استعدادیاب هستند. ویسی هم وقتی دید فولادخوزستان بازیکنانی ازجمله بیت‌سعید و جانفزا را خط زده است، آن‌ها را به کار گرفت و خوشبختانه خود این بازیکنان هم جواب مثبت دادند. در کل عبدالله ویسی این استعدادها را به درستی تشخیص داد و کشف کرد و اکنون هم در حال استفاده از آن‌ها است.

استقلال خوزستان تیمی هماهنگ

وی درباره هماهنگی خطوط این تیم نیز بیان کرد: بازی‌های بسیاری را از این تیم دیده‌ام و به نظرم این تیم هماهنگی لازم را پیدا کرده است. موسی کولیبالی نیز به خوبی پشت مدافعان را پر می‌کند و اگر خدایی نکرده این بازیکن در جریان مسابقات آسیب ببیند، ممکن است تیم آسیب‌پذیر شود. به هر حال باتوجه به عملکردی که این بازیکن خارجی داشته و توانسته است این تیم را در خط دفاعی جمع کند، باید نمره بسیار بالایی دریافت کند.

این مدرس فوتبال افزود: دفاع، اصل اول فوتبال است و پس از آن هم می‌توان حمله را نام برد. اکنون تیم استقلال خوزستان بسیار بسیار خوب در خط دفاعی‌اش کار می‌کند و این خط توانسته در حفظ دروازه‌شان و عدم دریافت گل، کمک کند. گلر این تیم نیز فرناندو خسوس است که عملکرد بسیار خوبی داشته است. 60، 70 درصد از هر تیمی دروازه‌بان آن تیم است و اگر یک تیم دروازه‌بان خوب داشته باشد، در انسجام تیمی آن نیز تاثیرگذار است. بنابراین استقلال خوزستان با جذب این دروازه‌بان توانسته از دروازه خود محافظت کند، ضمن این‌که خط دفاع آن هم منسجم است.

وی بیان کرد: وقتی تیمی گلزن آن در صدر گلزنان لیگ باشد، این یعنی واقعا خط حمله خوبی دارد. مکمل حسن بیت‌سعید، گلزن این تیم نیز توانسته است چهار گل به ثمر برساند و این موضوع این را می‌رساند که خط حمله این تیم نیز انسجام لازم را پیدا کرده است و بازهم امیدواریم که این تیم بهتر از این به ویژه در بازی‌های خانگی عمل کند. اگر یک تیم توانسته باشد از هر دو بازی خود چهار امتیاز بگیرد، این تیم قهرمان است.

پیش‌بینی یکی از جایگاه‌های اول تا سوم برای تیم ویسی

سالمی عنوان کرد: اگر بازیکنان این تیم دچار غرور نشوند و موارد دیگر مانند پرداخت مطالبات که البته در این تیم به خوبی انجام می‌شود، به همین روند ادامه یابد، این تیم می‌تواند موفق کار کند. من فکر می‌کنم اگر این شرایط ادامه داشته باشد، در پایان فصل بتوان تیم عبدالله ویسی را در یکی از جایگاه‌های اول تا سوم دید.

فولاد با مدیریتی غیرفوتبالی و با افکاری جدید

وی در ادامه به تشریح شرایط تیم فولادخوزستان پرداخت و ابتدا درباره مدیریت این باشگاه، گفت: وقتی پدر یک خانواده فوت می‌کند و یک ناپدری بالای سر این خانواده قرار می‌گیرد، طبیعتا نه تنها سیر خوبی نخواهد داشت بلکه دچار سیر نزولی هم می‌شود و فولادخوزستان هم به همین شکل است و باتوجه به تغییر مدیریت و آمدن مدیرتی جدید که دارای ایده و افکار جدید هستند و اصلا هم فوتبالی نیستند، شاهد بودیم که در جا به جا کردن بازیکنان و حتی سرپرست تیم، این موضوع دخیل بود.

این کارشناس فوتبال بیان کرد: اولین عاملی که در عدم نتیجه‌گیری این تیم تاثیرگذار بوده است، تغییر مدیریت این باشگاه و فوتبالی نبودن آن‌ها است. مدیریت این باشگاه پیش از آغاز لیگ و در فصل نقل و انتقالات در جذب بازیکنان می‌توانست قوی‌تر و بهتر از این عمل کند. مدیریت این باشگاه از توانایی لازم برخوردار نیست.

سهم کم کادر فنی در نتایج ضعیف فولاد

وی درباره کادرفنی این تیم نیز گفت: نمی‌توان ایرادی به کادرفنی این تیم گرفت، چرا که فولاد سال گذشته با همین کادر و باتوجه به شرایطی که برای آن به وجود آمد، نتیجه خوبی گرفت. چند دلیل در عدم نتیجه‌گیری فولاد وجود دارد که یکی از آن‌ها عدم جذب بازیکنان مدنظر اسکوچیچ است و او چند روز پیش نیز در مصاحبه‌ای این را عنوان کرد. از دیگر دلایل هم رفتن چند بازیکن از این تیم است که مزید بر علت شد تا این مربی خوب، توانایی لازم را نداشته باشد و دستش خالی باشد و او را بدون اسلحله برای جنگیدن فرستاده‌اند. بنا بر این در کسب این نتایج، سهم کمتری متوجه کادرفنی فولاد است چرا که اسکوچیچ با عملکردی که در ملوان و حتی فصل گذشته در فولاد داشت، نشان داد که مربی‌ای قابل و فهیم است. امیدوارم در نیم‌فصل، باشگاه طبق آن چه اسکوچیچ می‌خواهد کار و بازیکنان مدنظر وی را جذب کند. این جایگاه فولاد نیست و با فراهم شدن این موارد می‌تواند به جایگاه‌های بالاتری صعود کند.

پیش‌بینی سقوط فولاد با بازیکنان فعلی

سالمی افزود: من چندین بازی از این تیم را دیده‌ام و متاسفانه اگر این تیم با این افراد از نظر بازیکن باشد و تقویت نشود، به هیچ وجه نمی‌تواند در لیگ بماند. این تیم اگر بازیکن خوب جذب کند می‌تواند در لیگ بماند. این تیم با سه میلیارد تومان هزینه کردن برای جذب بازیکن، می‌تواند ضمن جلوگیری از سقوط تیم، از هدر رفتن چندین میلیارد از امتیاز پروانه تیم هم جلوگیری کند. حداقل آن بازیکن خارجی‌ای که اسکوچیچ برای جذبش تلاش می‌کند را جذب کنند. با فراهم شدن این شرایط، قول می‌دهم فولاد در لیگ بماند. بازیکنان فعلی این تیم بسیار ضعیف هستند. خالدی بازیکن این تیم در سه بازی است که در دقایق 25 تا 35 تعویض می‌شود، به این دلیل که توانایی ندارد و سرمربی مجبور به تعویض وی می‌شود.

فولاد، ناهماهنگ در تمامی خطوط

وی درباره وضعیت فولاد در تمام خطوط نیز گفت: فولاد چند سال است که نتوانسته یگ گلر خوب جذب کند. سلیمی دروازه‌بان خوبی است و در حال حاضر باتوجه به نداشتن گلری بهتر، او دروازه‌بان اول فولاد است اما نیاز است که یک رقیب خوب داشته باشد. اگر خدایی نکرده سلیمی آسیب ببیند، فولاد می‌ترسد گلر دوم خود را وارد دروازه کند و اکنون سلیمی یکه‌تازی می‌کند.

این مدرس فوتبال گفت: فولاد در خط دفاعی بیش از حد مشکل دارد و انسجام تیمی در این خط نیست. دفاع در درجه اول باید به فکر دفاع از دروازه باشد و سپس باتوجه به اهداف مربی اگر فرصتی پیش آمد، نفوذ کند. طبیعتا پس از رفتن بختیار رحمانی متاسفانه این تیم هافبک خوبی که بازی‌ساز باشد، جذب نکرد. در حال حاضر شاهد هستیم که تا چه اندازه رحمانی در تیم تراکتورسازی راه افتاده است و گلزنی می‌کند.

وی بیان کرد: من علی‌رغم این‌که شریفات را بازیکنی بسیار مستعد و سرعتی می‌دانم ولی او مکمل ندارد و باتوجه به این‌که در حال حاضر 36 درصد از گل‌ها از طریق ارسال از جناحین و سر زدن به دست می‌آید، ولی در فولاد بازیکن سرزن نداریم و نیاز است مکمل شریفاتی که بازیکن سرعتی است، یک بازیکن سرزن باشد. مهم‌تر از همه فولاد در هیچ خطی هماهنگی و هارمونی ندارد که بتواند حفظ توپ کند. بنابراین این تیم نیاز دارد که ترمیم شود و امیدوارم که در نیم‌فصل توانایی جذب چند بازیکن خوب را داشته باشد.

استقلال اهواز با مدیریتی نامشخص

سالمی در ادامه به باشگاه استقلال اهواز و مدیریت آن اشاره کرد و گفت: ما هنوز متوجه نشده‌ایم مدیر این باشگاه چه کسی است! صاحب و مالک این باشگاه آقای شفیع‌زاده بود که کماکان هم شنیده‌ام که او اعلام کرده است «مالک باشگاه من هستم و چگونه تیم را به او (ملکی) داده‌اید؟» وقتی ملکی، مالک باشگاه هنوز نمی‌داند قائم‌مقام باشگاهش چه کسی است، باید متوجه نا به‌سامانی در این باشگاه شد.

وی افزود: عدم‌ثبات مدیریتی در این تیم طی سال‌های اخیر باعث شده است که استقلال اهواز آسانسوری عمل کند. در هر صورت این نوع مدیریت باعث شده که این تیم در قعر جدول باشد و امیدوارم که یک مدیر ثابت و فوتبالی که اهل فن باشد، در راس باشگاه قرار بگیرد. ما نمی‌گوییم که حتما فوتبالی باشد و همین که مدیریت بلد باشد کافی هست. تا زمانی که یک مدیر باثبات و کاربلد برای این باشگاه در نظر گرفته نشود، این تیم همچنان خطر سقوط را احساس می‌کند و آسانسوری کار خواهد کرد.

این کارشناس فوتبال بیان کرد: وقتی تیمی به لیگ برتر می‌آید باید برنامه داشته باشد و بدانند که چه کسانی باید در کنار تیم باشند و وقتی فردی مدیریت بلد نیست، باید یک مشاور ورزشی خوب در کنار خود داشته باشد. تیم‌های اصفهانی در چند سال اخیر واقعا مدیرت کرده‌اند و شاهد هستیم که فوتبال خوزستان را به اصفهان کشانده‌اند و به قول خودشان، حالا حالاها قهرمان هستند. در کل یک مدیر باید بالای سر استقلال اهواز باشد. استقلال اهواز تیمی ریشه‌دار است و امیدوارم مدیری بیاید که این تیم را چه از نظر بودجه و چه از نظر کادرفنی و بازیکن، سر و سامان دهد و مدیریت کند.

یکه‌تازی بختیاری‌زاده در استقلال اهواز

وی درباره کادرفنی این تیم نیز گفت: سیاوش بختیاری‌زاده فوتبالیست بسیار خوبی بود و او بدون این که اطلاعات قبلی نسبت به این تیم داشته باشد، سرمربی این تیم شد. در حال حاضر در لیگ برتر اگر سرمربی گروه آنالیزور و مشاور فنی نداشته باشد، حتی اگر فرگوسن هم باشد شکست می‌خورد. فرگوسن با آن جذبه‌اش، کی‌روش را به عنوان یکی از کمک‌هایش در کنار خود داشت که فرگوسن شد. بختیاری‌زاده متاسفانه یکه‌تازی کرد و البته ما از برکناری او ناراحت شدیم. طبیعی است که سر اولین کسی که در عدم نتیجه‌گیری بریده می‌شود، سرمربی است.

سالمی گفت: آیا پس از برکناری آقای بختیاری‌زاده توانستند مربی‌ای بهتر از او بیاورند؟ و این باز هم به مدیرت بر می‌گردد و این جای سوال دارد که آقای جهانداری‌ای که دوباره مدیرعامل این باشگاه شده است، چرا رفت و اکنون برای چه برگشته است؟ این می‌شود همان هرج و مرجی که در این باشگاه ادامه هم خواهد داشت و این باعث نا به‌سامانی در این تیم و عدم نتیجه‌گیری آن می‌شود. برخی مربیان فقط به خاطر این‌که بگویند من مربی لیگ برتری هستم، می‌آیند و مربیگری می‌کنند و باید گفت آقای حنطه چگونه و با چه شناختی آمده‌ای؟ به نظرم حنطه نیز جا به جا خواهد شد.

وی عنوان کرد: این تیم در دقیقه 90 لیگ برتری شد و سریع به آغاز مسابقات خورد، در حالی که تیم باید اردو داشته باشد تا به هماهنگی برسد. سریعا بختیاری‌زاده را هم به عنوان سرمربی انتخاب کردند و او هم هر بازیکنی که دم دستش بود، جذب کرد و پس از آن هم چند بازیکن به دلیل عدم پرداخت مطالبات، قهر کردند و بختیاری‌زاده تنها ماند و در ادامه کادرفنی مجبور شد که از بازیکنان سطح پایین‌تر استفاده کند و عاملی شد تا نتایج را واگذار کنند.

کمبود در تمامی خطوط

این مدرس فوتبال گفت: در خط حمله این تیم می‌تواند هارمونی خوبی داشته باشد ولی در کل در تمام خطوط کم و کسری دارد. این تیم نیز ضمن پیدا کردن ثبات باید در نیم‌فصل مشکلات خود را با جذب بازیکن، جبران کند.

پیش‌بینی عدم ماندگاری استقلال اهواز

وی عنوان کرد: بعید می‌دانم استقلال اهواز در لیگ برتر باقی بماند. تیم‌های دیگر گوی سبقت را گرفته‌اند و در حال پیش رفتن هستند. انتهای جدول در حال حاضر 6 امتیاز است و صدر جدول 22 امتیاز است و جبران، بسیار مشکل است ولی ما امیدواریم که تیم در نیم‌فصل از نظر بازیکن و کادرفنی تقویت شود.

سالمی افزود: بازهم می‌گویم شاید حنطه مربی مقطعی‌ای باشد که او را آورده‌اند تا به تیم شوک دهند ولی همین مربی نیز دستیار و آنالیزور می‌خواهد و متاسفانه بختیاری‌زاده از این موضوع محروم بود و اکنون هم حنطه چنین شرایطی دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار