تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۰۶۷۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان خبر داد:
نارضایتی کشاورزان هندیجان از عدم دریافت خسارت
سال زراعی گذشته برای کشاورزان این شهرستان و روستاهای تابعه سال کمرشکنی بود به‌طوری که بیشتر کشاورزان حتی قدرت پرداخت وام خود به بانک‌های هندیجان را ندارند
دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان از نارضایتی کشاورزان خسارت‌دیده خشکسالی سال گذشته این شهرستان از صندوق بیمه کشاورزی کشوری خبر داد.

فتح‌الله الهیاری امروز اظهار کرد: سال زراعی گذشته برای کشاورزان این شهرستان و روستاهای تابعه سال کمرشکنی بود به‌طوری که بیشتر کشاورزان حتی قدرت پرداخت وام خود به بانک‌های هندیجان را ندارند.

وی افزود: مسئولان وزارت نیرو در سال گذشته به‌صورت ناعادلانه فشارهای روحی زیادی را به بهانه کمبود منابع آبی به کشاورزان هندیجان وارد کردند در صورتی که کشاورزان شهرهای بالادست حتی زمین‌های خود را زیر کشت صیفی‌جات هم بردند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان تصریح کرد: با توجه به اینکه از زمان‌های قدیم تا امروز کار اصلی مردم شهرستان و روستاها اطراف کشاورزی و دامپروری بوده به‌طوری که محصولات کشاورزی این شهرستان زبانزد خاص و عام و حتی مردم کشورهای حوزه خلیج فارس است، ولی عده‌ای در وزارت نیرو و مسئولان آب ناحیه جنوب شرق شاید ناخواسته و یا به طور عمد باعث از بین رفتن کشاورزی و دامپروری مردم هندیجان شده‌اند که اگر امسال هم این موضوع تکرار شود فاتحه کشاورزی و دامپروری را باید خواند.

* گوش کسی بدهکار فریادهای کشاورزان هندیجان نیست!

الهیاری ادامه داد: با توجه به خشک شدن رودخانه هندیجان(زهره) در سال گذشته به مدت 96 روز، ضرر جبران ناپذیری به کشاورزان وارد شد و برداشت محصولات به‌علت بی‌آبی و شوری آب در اکثر اراضی کشاورزی به حدود 400 یا 500 کیلو در هکتار رسید در صورتی که با یک اقدام به موقع مسئولان وزارت نیرو جلوی این همه خسارت گرفته می‌شد.

وی با اشاره به ناامیدی کشاورزان هندیجانی از مسئولان و دست اندرکاران تامین آب رودخانه گفت: تمام دلخوشی و امید کشاورزان به صندوق بیمه کشاورزی بود که شاید بتواند مرهمی بر زخم کشاورزان شهرستان بگذارد و به نوعی جبران خسارت کند، اما گوش کسی بدهکار فریادهای کشاورزان هندیجان نیست!

دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان اضافه کرد: مسئولان صندوق بیمه کشاورزی استان حدود چهار، پنج ماه است که فقط با احساسات کشاورزان بازی کرده و شاید بتوان گفت که مردم شهرستان را به تمسخر گرفته و هر روز یک بهانه می‌آورند و دنبال وقت کشی هستند!

* آیا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی واقعاً مشکلات را نمی‌بینند؟!

الهیاری اضافه کرد: سوال مردم این است آیا کسی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی سایت‌های خبری و یا خبرگزاری‌ها و مطبوعات را مشاهده نمی‌کند یا در حل مشکل مردم سهل انگاری می‌کنند؟

وی همچنین عنوان کرد: یک‌روز می‌گویند آمار اشتباه است، روز بعد به بهانه دیگر می‌گویند باید کارشناسی مجدداً انجام شود و در نهایت مسئولان صندوق بیمه که اول سال زراعی پول بیمه را دریافت کرده‌اند اعلام می‌کنند صندوق خزانه بیمه خالی است!

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: این بازی‌های صندوق بیمه در حالی انجام می‌شود که سال زراعی جدید کم کم رو به پایان است و کشاورز هندیجانی دست خالی مانده و تنها امیدش برای کشت امسال صندق بیمه بود تا شاید بتواند با پول بیمه بذر گندم و کود خود را خریداری و قسمتی از ضرر سال گذشته را جبران کند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان در پایان تبیین کرد: مسئولان صندوق بیمه کشاورزی باید به تعهدات خود در قبال کشاورزان عمل کند تا کشاورزان را از بلاتکلیفی و سردرگمی نجات دهند زیرا این پول بابت خسارت کشاورزان است نه صدقه که این گونه با احساسات کشاورزان بازی می‌کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار