تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۰۶۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز تحقیقات دیابت خوزستان:
10 درصد خوزستانی ها دیابتی هستند
نمی‌توان آمار بیماران دیابتی را کاهش داد اما می‌توان با تلاش و اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه به مردم از افزایش آمار بیماران دیابتی جلوگیری کرد، پیشگیری از این بیماری برای هر فرد هزینه زیادی ندارد / در عین حال که نگران پیشرفت این بیماری در استان هستیم بیماری دیابت قابل پیشگیری است مردم باید اطلاعات کافی از عوامل بروز این بیماری را داشته باشند و با راه‌های پیشگیری از این بیماری آشنا شوند
رئیس مرکز تحقیقات دیابت خوزستان گفت: طبق آمار سال 89، 10درصد از جعیت استان خوزستان به بیماری دیابت مبتلا هستند و این آمار رو به افزایش است.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، حاجیه شهبازیان ظهر امروز در همایش روز جهانی دیابت در محل تالار فردوسی اظهار داشت: طبق پیش‌بینی انجام گرفته این آمار تا 15 سال آینده در استان به دو برابر می‌رسد.
وی افزود: حدود 10 سال است که در بیمارستان گلستان اهواز کلینیک تخصصی برای بیماری دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر 3 ‌هزار پرونده مربوط بیماران دیابتی اهوازی در این کلینیک وجود دارد.  
شهبازیان بیان کرد: نمی‌توان آمار بیماران دیابتی را کاهش داد اما می‌توان با تلاش و اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه به مردم از افزایش آمار بیماران دیابتی جلوگیری کرد، پیشگیری از این بیماری برای هر فرد هزینه زیادی ندارد.
وی گفت: کنترل وزن در حد نرمال، تحرک و ورزش کردن از جمله کارهای بسیاری مؤثر در این زمینه است که می‌تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند و روند افزایش بیماران دیابتی را کاهش دهد.
فوق تخصص غدد بیمارستان گلستان اهواز با اشاره به اهمیت ورزش در کاهش بیماری دیابت بیان داشت: ورزش در افراد، 50 درصد احتمال ابتلا به دیابت را در فرد کاهش می‌دهد.
شهبازیان افزود: در حال حاضر معضل اصلی شهرنشینان، کم‌تحرکی است که از عوامل مهم بروز دیابت است و در کنار این موضوع دسترسی زیاد به غذا و اضافه وزن که هم اکنون 44 درصد از جامعه معضل چاقی مبتلا هستند در پیشرفت بیماری دیابت در جامعه نفش مهمی دارد.
این مقام مسئول یادآور شد: در عین حال که نگران پیشرفت این بیماری در استان هستیم بیماری دیابت قابل پیشگیری است مردم باید اطلاعات کافی از عوامل بروز این بیماری را داشته باشند و با راه‌های پیشگیری از این بیماری آشنا شوند.
رئیس مرکز تحقیقات غدد بیان کرد: در مواردی که بیماری دیابت به طور ارثی در خانواده انتقال می‌یابد، فرد 30 درصد اختلال سوزاندن قند را در بدن دارد و اگر پدر و مادر هر دو به این بیماری مبتلا باشند فرزند آنها تا 50 درصد احتمال مبتلا شدن به بیماری دیابت را دارد.
وی گفت: افرادی که به طور موروثی بیماری دیابت را در بستگان خود دارند باید خیلی بیشتر از سایر افراد عادی وزن خود را متعادل نگاه دارند و به تحرک و ورزش مشغول باشند.
این مقام مسئول با بیان اینکه مادران بارداری که کودکانی با وزن بالای چهار کیلو به دنیا می‌آورند اختلالات قندی دارند، افزود: مادرانی که کودکانی با وزن بیش از چهار کیلوگرم را به دنیا می‌آورند دچار اختلالات قندی در دوران بارداری بوده‌اند که فرزندان این مادران تا 20 درصد احتمال ابتلا به دیابت دارند البته این‌گونه مادران نیز مستعد ابتلا به دیابت هستند.
شهبازیان گفت: باید هر چه زودتر از بیماری دیابت پیشگیری کرد زیرا این بیماری قابل بازگشت به حالت سلامت اولیه فرد نیست و روز به روز شرایط این بیماری بدتر می‌شود.
برچسب ها: دیابت ، خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار