تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۸۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان:
مردم مقصر رونق آموزشگاه‌های آزاد متخلف هستند
مقصر تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های آموزشکده‌های آزاد کنکور خود مردم هستند که این وضعیت را پذیرفته‌اند؛ آموزش و پرورش در صورتی که شاکی وجود داشته باشد موضوع را بررسی و رسیدگی می‌کند
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که در برخورد با آموزشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی کمتر نگاه حذفی داریم، گفت: مقصر تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های آموزشکده‌های آزاد کنکور خود مردم هستند که این وضعیت را پذیرفته‌اند؛ آموزش و پرورش در صورتی که شاکی وجود داشته باشد موضوع را بررسی و رسیدگی می‌کند.

جمشید کمایی با اشاره به این‌که آموزشگاه‌های غیر دولتی از نظر فضای آموزشی و حوزه نظارتی زیر نظر معاونت آموزش متوسطه هستند، اظهار کرد: در حال حاضر یک کارگروه در معاونت متوسطه تشکیل شده است که از نزدیک روی کیفیت مدارس غیر دولتی نظارت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال جلساتی به شکل موردی در دارتباط با عدم رعایت مقررات با هیأت مؤسس و مدیران آموزشگاه‌های غیرانتفاعی برگزار و شرایط به‌صورت ریز بررسی و به آن‌ها تذکر داده شد که ایرادات را تا قبل از برگزاری امتحانات نوبت اول رفع کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: شورای نظارت بر مدارس غیردولتی که در استان به ریاست مدیرکل آموش و پرورش تشکیل می‌شود، مسئول رسیدگی به تخلفات و برخورد با این مدارس است؛ البته تخلفات این آموزشگاه‌ها دسته‌بندی می‌شود و بعضی از کاستی‌ها و نواقص توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق به این مدارس تذکر داده می‌شود؛ در صورت عدم ترتیب اثر به تذکرات، موارد نقض مقررات به شورای نظارت استان ارجاع داده می‌شود که این شورا بر اساس موارد قانونی و اختیارات خود برای این مدارس تعیین تکلیف خواهد کرد.

کمایی درباره این‌که آیا امسال مدرسه غیر دولتی در استان لغو امتیاز یا پلمپ شده است، بیان کرد: در این خصوص کمتر نگاه حذفی داریم زیرا مدارس غیر دولتی نمونه‌ای از مشارکت‌های مردمی هستند و تعدادی از آن‌ها عملکرد خوب و شایسته‌ای از خود به نمایش گذاشته‌اند البته عملکرد بخشی از آن‌ها نیز رضایت‌بخش نبوده است.

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان استان اکنون در مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند. تصریح کرد: درحال حاضر بر اساس آمار موجود 133 آموزشگاه در حوزه متوسطه اول، 144 آموزشگاه در مقطع متوسطه دوم، 15 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و 90 هنرستان کاردانش و در مجموع 382 آموزشگاه غیر دولتی در سراسر استان در حال فعالیت هستند که با توجه به وجود 2 هزار و 881 آموزشگاه در استان در مقطع متوسطه آمار قابل ملاحظه‌ای است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل فنی و حرفه‌ای خوزستان در خصوص این‌که آیا نورم خاصی برای تراکم کلاس‌های درس به مدارس غیر دولتی ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: معمولأ تراکم کلاس‌ها در این آموزشگاه‌ها از مدارس دولتی پایین‌تر است زیرا دانش‌آموز برای تحصیل خود شهریه پرداخت می‌کند و به همین دلیل خواستار کیفیت مطلوب است؛ با این وجود امسال سامانه ثبت‌نام آموزش و پرورش به گونه‌ای طراحی شده است که در مقطع ابتدایی بیش از سقف 35 دانش‌آموز و در مقطع متوسطه بیش از 36 دانش‌آموز در هر کلاس اجازه ثبت‌نام نمی‌دهد.

کمایی در خصوص نحوه تعیین شهریه این مدارس و نظارت بر تخلفات مالی نیز گفت: معمولا فرمول تعیین شهریه به شکل کشوری اعلام می‌شود و شرایط و پارامترهای مختلف در این آموزشگاه‌ها بر اساس جدول امتیازبندی اعلام شده در سامانه مدیریت مشارکت‌های مردمی، بررسی و با توجه به آن سقف شهریه متناسب با امتیازات هر آموزشگاه تعیین می‌شود.

وی در خصوص بیشترین تخلفات این آموزشگاه‌ها اظهار داشت: معمولأ از نظر حوزه آموزش و پرورش واژه تخلف در خصوص فعالیت آموزشگاه‌های غیر انتفاعی به‌کار نمی‌رود بلکه بعضی کاستی‌ها و ضعف‌ها را "عدم رعایت ضوابط و مقررات" می‌نامیم زیرا واژه تخلف بار منفی بسیاری دارد؛ همچنین تخلف تنها در موضوع شهریه نیست بلکه به‌کارگیری نیروهای غیرمرتبط و ناهمخوان با موضوع درس نیز خلاف آیین‌نامه و مقررات بوده و یک تخلف محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که دامنه تخلفات گسترده است، ادامه داد: اگر در یک کلاس درس برنامه سنگینی به‌صورت متوالی در یک روز برگزار شود و به‌طور مثال درس‌های ریاضی و فیزیک در دو زنگ پشت سر هم قرار گیرد، با توجه به عدول از دستورالعمل‌ها، یک تخلف محسوب می‌شود.

کمایی با اشاره به دیگر تخلفات اداری، آموزشی و مالی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که شهریه دانش‌آموزان به شکل شفاف در سامانه مدارس غیر دولتی ثبت می‌شود و بازرسان نیز بر این موضوع نظارت دارند، معمولأ در این زمینه تخلف چندانی انجام نمی‌شود.

وی همچنین در خصوص امکان فعالیت آموزشگاه‌های غیر دولتی در دو نوبت صبح و بعدازظهر و رشد قارچ‌گونه آموزشگاه‌های آزاد کنکور در استان، اظهارداشت: مدارس غیر انتقاعی مطابق قانون ثابت صبح هستند اما با توجه به این‌که برای این مدارس تعریف شده است که فضایی را برای کارهای فوق برنامه اختصاص دهند، می‌توانند تا ساعت 2 بعدازظهر فعالیت داشته باشند؛ همچنین فعالیت آموزشگاه‌‌های آزاد کنکور در این مدارس بعد از ساعت 3 و نیم، 4 بعدازظهر از نظر قانونی منعی ندارد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که آموزشگاه‌های علمی آزاد، کنکور و زبان باید مجوز فعالیت خود را از آموزش و پرورش دریافت کنند، در خصوص تخلف آموزشکده‌های کنکور مبنی بر برگزاری کلاس‌های فشرده 80 تا 100 نفری، اظهار کرد: با توجه به این‌که مردم خود از این آموزشگاه‌ها استقبال می‌کنند و شاکی خصوصی وجود ندارد، نمی‌توان به این تخلفات رسیدگی کرد.

کمایی افزود: از سوی دیگر با توجه به این‌که آموزشکده‌ها گاهی همایش‌های کنکور برگزارمی‌کنند، در بازدید سرزده نیز عنوان می‌کنند که در صوت مشاهده چنین مواردی آن را به برگزاری یک همایش نسبت می‌دهند و چون همای‌ها سقف خاصی ندارد، نمی‌توان با این موضوع برخورد کرد اما در صورت شکایت مردم موضوع می‌تواند مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که مقصر خود مردم هستند، گفت: اولیای دانش‌آموز وقتی مشاهده می‌کنند که در یک کلاس بیش از 40 دانش‌آموز ثبت‌نام شده و این وضع را می‌پذیرند، خودشان مقصر هستند؛ دستگاه حاکمیتی معمولأ تذکرات لازم را به این آموزشگاه‌ها می‌دهد اما وقتی مردم خودشان به این وضعیت رونق می‌دهند و از این کلاس‌ها استقبال می‌کنند نمی توان برخورد جدی داشت.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: مردم در صورت اعتراض به این وضعیت باید مراتب شکایت خود را به‌صورت کتبی به حوزه متوسطه اداره‌کل یا حوزه مربوط در نواحی آموزش و پرورش ارایه دهند که بلافاصله اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات به موضوع ورود و رسیدگی خواهد کرد و در کوتاه‌ترین زمان بازرسان موضوع را تحت پیگرد قرار می‌دهند.

کمایی با بیان این‌که کلاس‌های کنکور مانند کلاس‌های آموزش و پرورش باید همان سقف 36 نفر را رعایت کنند، تأکید کرد: اگر در یک آموزشگاه بیش از سقف مجاز دانش‌آموز در یک کلاس پذیرش شده باشد، قابلیت پیگیری دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار