تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۱۰۷۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سندرم حاد تنفسی پس از باران
براساس پروتکل مشترکی که بین گروه تخصصی طب اورژانس و گروه فوق تخصصی ریه تدوین شده بود، دستورالعملی مبنی بر نحوه مواجهه و درمان گام به گام بیماران تنفسی ناشی از بارندگی تهیه و برای اقدام هماهنگ به کلیه مراکز درمانی ابلاغ گردید
خوزنیوز: دکتر میثم معزی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بررسی های اولیه از باران های ابتدائی سال 92، نشان از ترکیب آلاینده های هوا و سایر عوامل ناشناخته با آب باران داشت که افراد با استنشاق این مواد دچار عوارض تنفسی از قبیل تنگی نفس،خس خس سینه و سرفه شدند. اغلب مبتلایان، سالمندان و افرادی بودند که سابقه بیماری تنفسی، قلبی و دیابت داشتند که اکثر آنها به صورت سرپائی درمان شده و نیاز به خدمات بستری نداشتند.

به گزارش خوزنیوز؛ مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه ادامه داد: براساس آمارهای ثبت شده در سال 92، حدود بیست و سه هزار بیمار در دو مرحله به علت مشکلات حاد تنفسی ناشی از بارندگی به مراکز اورژانس بیمارستانها مراجعه کرده اند. در سال 93 این تعداد کاهش یافته و به شانزده هزار نفر رسید اما نکته قابل تأمل، افزایش شدت بیماری نسبت به سال گذشته بود، بطوری که بخشی از این بیماران بدلیل نیاز به دریافت خدمات ویژه بستری گردیدند. این پدیده در سال 94 نیز تکرار شد و با ثبت مراجعه بیش از هجده هزار بیمار تنفسی به اورژانس های بیمارستانها و مراکز درمانی، لزوم برنامه ریزی و مدیریت عوارض جانبی آن را بیش از پیش با اهمیت ساخت.

معزی گفت: در واقع آنچه که در این میان درخور توجه است نحوه مدیریت و کنترل این پدیده و عوارض آن و همچنین میزان آمادگی بیمارستانها و مراکز درمانی در مواجهه با آن است، تا ضمن رسیدگی به موقع به شهروندان، از بروز عوارض مزمن و پرهزینه در بیماران پیشگیری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: براساس پروتکل مشترکی که بین گروه تخصصی طب اورژانس و گروه فوق تخصصی ریه تدوین شده بود، دستورالعملی مبنی بر نحوه مواجهه و درمان گام به گام بیماران تنفسی ناشی از بارندگی تهیه و برای اقدام هماهنگ به کلیه مراکز درمانی و اورژانس بیمارستانها ابلاغ گردید. با توجه به سابقه وقوع این پدیده در دو سال گذشته و تجارب حاصل از آن، بدنبال ابلاغ ستادهای مشترک دانشگاه به بیمارستانهای استان از اول مهرماه 94 از نظر تامین دارو، تجهیزات و دستگاههای کمک تنفسی در حالت آماده باش کامل قرار گرفته و برنامه ریزی های لازم برای برخورد سریع و مناسب با بیماران احتمالی و همچنین کنترل عوارض ناشی از آن انجام شد.

این متخصص طب اورژانس افزود: افزایش تعداد کادر پرستاری اورژانس ها، تقویت تریاژ بیمارستانها، برنامه ریزی برای فراخوان نیروهای ذخیره شده در شرایط بحرانی، تقویت کادر پزشکان عمومی و متخصصین طب اورژانس، داخلی و سایر تخصص های مربوطه، ذخیره داروئی کافی در زمینه داروهای مورد نیاز بیماران تنفسی، تامین تجهیزات و دستگاههای تنفسی شامل دستگاههای اکسیژن ساز سنترال، نبولایزر و ونتیلاتور، وسایل برقراری راه هوایی مناسب، پذیرش و تعیین تکلیف سریع بیماران و نیز ترخیص آنها فارغ از ترتیبات مالی و بیمه ای و صرفاً با هدف کمک به شهروندان و ختم شرایط خاص پیش آمده و بازگشت به شرایط عادی علیرغم محدودیت های فراوان موجود، از جمله اقدامات عملکردی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه مدیریت و کنترل پدیده مذکور بود که با توجه به حجم مراجعات بالای هجده هزار نفر هزینه سنگینی را بر بیمارستانهای تابعه تحمیل نمود.
 
معزی ادامه داد: طبق بررسی صورت گرفته با احتساب هزینه جبران حق الزحمه ساعات اضافه کار کادر پرستاری، پرسنل پشتیبانی، پزشکان عمومی و متخصصین مربوطه و همچنین خدمات اکسیژن تراپی، دارو درمانی و ملزومات مصرفی برای تمامی بیماران با در نظر گرفتن تعداد مراجعات تاکنون حدود 50 میلیارد ریال هزینه برآورد گردیده است.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه در پایان گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با رسالتی مبتنی بر تامین، حفظ و ارتقای سلامتی افراد جامعه و در شرایط کنونی تشخیص، درمان و تعیین تکلیف بموقع بیماران تنفسی همواره در ارائه خدمات به موقع، با کیفیت و عادلانه بویژه در شرایط بحرانی، همراه با مدیریت جهادی و اراده حماسی پیشقدم بوده و در آینده نیز بیش از پیش در مسیر خدمت به شهروندان و اعتلای سطح سلامتی آنها اهتمام خواهد ورزید.
:
:
:
آخرین اخبار