تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۶۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کم تحرکی علت دیابت دانش آموزان/ کمبود ۳۱۰ مربی بهداشت در خوزستان
ر جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان عنوان شد که ۶۰ درصد علت دیابت در دانش آموزان این استان به خاطر کم تحرکی است
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ظهر روز یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: توسعه ورزش آموزشگاهی (المپیاد ورزشی درون مدرسه ای) و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و توسعه بهداشت محیط و ایمنی در مدارس دستور کارهای این جلسه هستند.

محمد تقی زاده افزود: در شروع سال تحصیلی جاری برای اولین بار بحث بازگشایی مدارس را در یک منطقه عشایری داشتیم. از استاندار خوزستان که برای این بازگشایی بیش از هفت ساعت وقت گذاشته و در منطقه عشایری حضور پیدا کرد کمال تشکر و قدردانی را دارم.

آموزش و پرورش ۳۰ سال جذب مربی بهداشت نداشته است

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت ۶۲۵ مربی بهداشت در خوزستان بیان کرد: آموزش و پرورش قریب به ۳۰ سال است که جذب مربی بهداشت ندارد و متأسفانه تعداد مربیان این بخش هم بدون جایگزینی در حال کاهش است. البته در استخدامی های جدید پنج مربی بهداشت را به استان خوزستان اختصاص داده اند که این آمار بسیار کمی است.

امید مقیمی پور ادامه داد: در حال حاضر هر بر اساس شاخص کشوری هر ۷۵۰ دانش آموز باید یک مربی سلامت داشته باشد. در استان خوزستان ۳۹۲ هزار دانش آموز تحت پوشش مربی سلامت قرار گرفته و برای تکمیل فعالیت این مربی ها به ۳۱۰ مربی جدید نیاز داریم.

وی عنوان کرد: فعالیت های اداره سلامت آموزش و پرورش در حوزه آموزش و فرهنگ سازی، معاینات و غربالگری، نظارت و بازرسی و همچنین بهسازی فضاهای بهداشتی مدارس است.

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان گفت: برای افزایش سطح سلامت دانش آموزان اقدام به افزایش تعداد رابطان بهداشتی کردیم. برگزاری دو سمینار و ۵۱ کارگاه آموزشی، توزیع کتاب سلامت و برگزاری ۲۴ هزار کلاس آموزی برای ۵۴۰ هزار دانش آموز نیز از دیگر کارهای انجام شده در راستای افزایش سطح سلامت دانش آموزان است.

بیماری های دهان و دندان اولین معضل دانش آموزان خوزستانی

مقیمی پور تأکید کرد: به منظور بهره گیری از توان تشکل های دانش آموزی اقدام به تشکیل سه گروه همیار سلامت در سه سطح دوره های تحصیلی کردیم. این تشکل ها برای آموزش همسالان خود فعالیت کرده و قطعا تأثیرگذاری بسیار خوبی خواهند داشت.

وی یادآور شد: توزیع شیر رایگان هر هفته ای سه بار به میزان ۲۰۰ سی. سی و در مجموع توزیع ۷۰ نوبت برای دانش آموزان یکی از فعالیت هایی است که در راستای افزایش سلامت دانش آموزان انجام می شود. سال گذشته ۴۰ هزر و ۷۷ دانش آموز شیر رایگان را دریافت کرده اند.

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان تأکید کرد: پیشگری از بیماری ایدز، آموزش کارکنان، صبحانه سلامت، برپایی سفره های وحدت، بحث ریزگردها و استفاده از ماسک در مدارس، استفاده از مسواک و انجام مستمر معاینات و غربالگری دانش آموزان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نیز از دیگر فعالیت های این اداره هستند.

مقیمی پور بیان کرد: اولین معضل در دانش آموزان خوزستانی بیماری های دهان و دندان است. بحث آسم و دیابت در میان دانش آموزان نیز طی سال های اخیر یک روند صعود داشته و همواره در حال رواج پیدا کردن است.

وی عنوان کرد: برای برطرف و کاهش کم خونی در میان دانش آموزان نیز اقدام به توزیع قرص آهن کردیم. متأسفانه بالای ۶۰ درصد علت افزایش دیابت در دانش آموزان استان مسئله تغذیه ناسالم ست.

بیش از یک هزار دانش آموز توانایی پرداخت هزینه های درمان را ندارند

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اجرای طرح مدارس مروج سلامت در یک هزار و ۳۰۰ مدرسه استان گفت: کارشناسان بهداشتی سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۰۰ مورد بازدید از مدارس استان داشتند.

مقیمی پور اظهار کرد: کمبود سرویس بهداشتی در ۳۰ درصد مدارس استان، کمبود فضای سبز در ۵۵ درصد، مشکلات ساختمانی (دیوار و سقف های در حال ریزش) در ۴۳ درصد، عدم حصارکشی در ۵۸ درصد و مشکلات دفع فاضلاب نیز در ۳۵ درصد مدارس استان مشاهده شد.

وی با اشاره به فعال شناخته شدن مدیرکل آموزش و پرورش در حوزه استاندارد گفت: در بخش سلامت دوست داریم تا با خیران ارتباط بیشتری داشته باشیم. برخی مواقع بیماری دانش آموزان به موقع تشخیص داده می شودلی ولی چون آنها هزینه درمان را ندارند، درمان به موقع صورت نمی گیرد.

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: باید در صورت امکان کارت های ویزیت رایگان طراحی شده و در اختیار دانش آموزان بی بضاعت قرار بدهیم. مثلا حدود یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز در استان توانایی پرداخت هزینه های درمان و یا خرید عینک و سمعک مورد نیاز خود را ندارند.

مقیمی پور تصریح کرد: خیران معمولا اعتبارات خود را صرف ساخت مدارس جدید می کنند ولی تقاضا داریم تا بهسازی فضای بهداشتی مدارس استان را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

خواستار رعایت رژیم غذایی سالم و امنیت غذایی در مدارس

وی اضافه کرد: در زمینه تهیه ماسک و جعبه کمک های اولیه برای مدارس نیز به یاری مسئولان به ویژه مدیرکل بحران استانداری نیاز داریم.

معاون فنی مرکز بهداشت بهداشت خوزستان نیز در این جلسه گفت: در بحث بهبود وضعیت آبخوری، روشویی و توالت مدارس استان باید تلاش بیشتری انجام شود. همچنین در بخش بوفه مدارس نیز شاخص خوبی در استان نداشته و تنها حدود ۴۵ درصد از مدارس معیارهای مدنظر را دارند.

ناصر ضیغمی اضافه کرد: انتظار داریم تا رژیم غذایی سالم و امنیت غذایی در مدارس به خوبی مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود. استفاده از یخچال در محل بوفه و رعایت بهداشت محیطی نیز از دیگر انتظارات ما برای اجرا در بوفه های مدارس است.

وی تأکید کرد: در خصوص بهداشت روان یک سری فعالیت ها انجام شده ولی باز این آمادگی را داریم که در خصوص آموزش مهارت های زندگی مانند مهارت فرزندپروری برای والدین دانش آموزان و پیشگیری از اعتیاد برای خود دانش آموزان کلاس هایی را برگزار کنیم.

رئیس شورای نظارت استانی آموزشکده های فنی و حرفه ای خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: یک سری از مشکلات در مدارس کشور و خوزستان به آموزش و پرورش عارض شده که خود آموزش و پرورش هم بی تقصیر است.

کم تحرکی دانش آموزان خوزستانی/ فرزندانی چاق در جامعه

سید بهزاد علوی افزود: کوچک شدن فضای مدرسه و کوچک شدن محل زندگی و ساخت آپارتمان به جای خانه های ویلایی باعث کم تحرک شدن دانش آموزان شده، جایگزینی بازی های کامپیوتری به جای بازی های محله ای و محرومیت مناطق مختلف از جمله مشکلات پیش روی دانش آموزان کشور و به تبع آن استان خوزستان است.

وی بیان کرد: مصرف غذاهای پرکالری و اهمیت دادن به رشته های نظری به جای رشته های مهارتی از دیگر مشکلات پیش روی دانش آموزان است. مجموع این عوامل باعث شده تا تعداد بچه های چاق در جامعه افزایش پیدا کنند و همین اضافه وزن یکی از عوامل دیابت و کم تحرکی دانش آموزان است. البته این مشکلات در دانش آموزان دختر بیشتر است.

رئیس شورای نظارت استانی آموزشکده های فنی و حرفه ای خوزستان گفت: برای حل این مشکلات باید به زنگ ورزش بیشتر اهمیت داده شده و مراسم صبحگاه ورزشی در مدارس نیز هر روزه اجرا شود. همچنین طرح غربالگری دانش آموزان در گذشته که به گرد شدن ستون فقرات و پای پرانتزی اشاره می کرد دوباره به صورت مستمر اجرا شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار