تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۰۸۷۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیخی خبرداد:
راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی در شهرستان‌ها
طرح راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد در همه شهرستان‌های استان تا پایان سال اجرایی می‌شود
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: طرح راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد در همه شهرستان‌های استان تا پایان سال اجرایی می‌شود.

موسی شیخی اظهارکرد: هدف از اجرای طرح، توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام‌العمر برای بی‌سوادان و کم‌سوادان است.

وی در خصوص دستاوردهای طرح تصریح کرد: اجرای این طرح علاوه بر این‌که باعث ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری برای بازماندگان از آموزش رسمی می‌شود، به توسعه پایدار در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز کمک می‌کند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان کاربردی‌کردن آموزش‌ها، متناسب‌سازی آموزش با نیازهای واقعی مخاطبان بی‌سواد، بومی‌سازی و محلی‌کردن فعالیت‌های سوادآموزی و غنی‌سازی محیط زندگی مخاطبان را از دیگر دستاوردهای طرح برشمرد.

شیخی تصریح کرد: علاوه بر آموزش‌های سواد پایه، آموزش‌هایی در زمینه‌های مهارت‌های اساسی زندگی، حقوق شهروندی، مهارت‌های فردی و اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و تربیتی در این مراکز ارایه خواهد شد.

وی با بیان این‌که تمهیدات و دستورالعمل مربوطه به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ شده است، ادامه‌داد: در هر شهرستان حداقل یک مرکز یادگیری باید فعال شود که تا کنون بیش از 30 شهر، شهرستان و ناحیه در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند و دیگر مناطق نیز تا پایان آذرماه نیازسنجی و امکان‌سنجی را انجام خواهند داد و پس از آن طرح اجرا می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به این‌که جامعه هدف در تمام دوره‌ها و طرح‌ها افراد بی‌سواد در رده سنی 10 تا 49 سال است، گفت: سال گذشته 43 هزار و 200 نفر در استان تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند که خوزستان در سطح کشور رتبه دوم در جذب و پوشش بی‌سوادان را به‌دست آورد و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم که 55 هزار نفر تحت پوشش این دوره‌ها قرار بگیرند.

شیخی با بیان این‌که آمار دقیقی از جمعیت بی‌سواد 49 سال به بالا نداریم، افزود: آمار هر پنج‌سال یکبار توسط مرکز ملی آمار ایران اعلام می‌شود به همین دلیل آمار دقیقی از تغییرات انجام‌شده نداریم؛ آمارگیری بعد سال آینده انجام می‌شود.

وی طرح آموزش اولیای بی‌سواد را یکی دیگر از طرح‌های اولویت‌دار عنوان و تصریح کرد: اعتقاد داریم هر چه‌قدر سطح سواد خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموز افزایش یابد، نقش مشارکتی خانواده‌ها در تعلیم و تربیت نیز پررنگ‌تر می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: اخیرأ به همه ادارات آموزش و پرورش استان اعلام شد که همه والدین بی‌سواد دانش‌آموزان را به معاونت سوادآموزی معرفی کنند تا در یک طرح ضربتی حداکثر طی دو سال همه این افراد تحت پوشش برنامه‌های نهضت قرار بگیرند.

شیخی با اشاره به شناسایی هفت‌ هزار نفر برای طرح سوادآموزی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در رده سنی 10 تا 20 سال، افزود: اگر این گروه به شکل صحیح آموزش داده شوند می‌توانند در فرهنگ تولید، خدمات، رعایت هنجارهای اجتماعی و قانون‌مداری در جامعه نقش مؤثرتری ایفا کنند.

وی در خصوص سیاست‌های تشویقی نهضت برای سوادآموزان، گفت: همه‌ی بی‌سوادانی که در دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی شرکت کنند و در آزمون قبول شوند، مبلغ یک میلیون و 340 هزار ریال پاداش دریافت خواهند کرد. همچنین بر اساس طرح "خودآموز" اگر افراد بی‌سواد شخصأ یا از طریق اعضای خانواده باسواد و در آزمون‌ پایانی قبول شوند، کل مبلغ سرانه آموزشی معادل 6 میلیون و 700 هزار ریال را دریافت می‌کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار