تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۱۰۸۸۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قطعنامه پایانی نخستین همایش طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام منتشر شد
خوزنیوز: آیین اختتامیه نخستین همایش ملی بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام  ظهر امروز چهارشنبه 27 آبان ماه در محل سرسرای امام رضا(ع) برگزار شد.

قطعنامه پایانی نخستین همایش طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام منتشر شد

به گزارش خوزنیوز؛ در این آیین قطعنامه پایانی توسط احمد مطیعی مدیر اجرایی موسسه جهاد نصر و مجری طرح 550 هزار هکتاری اراضی استان خوزستان و ایلام قرائت شد که متن آن در ذیل می آید:

به نام خدا
به منظور بررسی ابعاد فنی مهندسی و زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام که بزرگترین طرح آب و خاک تاریخ کشور است، اولین همایش ملی با حضور دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، مقتدایی استاندار خوزستان، جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، دانشگاهیان، مدیران، کارشناسان و محققین طی 2 روز 26 و 27 آبان ماه سال 1394 در اهواز مجموعه شرکت نفت برگزار گردید. این طرح  سال 1375 در پی سفر مقام معظم رهبری به خوزستان تهیه و تصویب شد. طرح 550 هزار هکتاری اراضی کشاورزی  در خصوص توان توسعه کشاورزی در 7 زیر بخش آموزشی، تحقیقات و مطالعات، سازماندهی نظام بهره برداری و اجرایی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزم خدمات کشاورزی و نهاده ها، احیای منابع طبیعی و آبخیز داری، دامداری و دامپروری و آبزیان، تحقیقات مهندسی و زیر بنایی و آماده کردن اراضی آغاز گردید.

در این همایش که توسط موسسه جهاد نصر و استانداری خوزستان برگزار شد، 168 مقاله پوستری و شفاهی 3 کارگاه آموزشی و یک نشست تخصصی ارائه گردید. مسوولین کشوری، استانی، محققین و کارشناسان ضمن تشکر از توجه خاص و عنایت مقام معظم رهبری و رییس جمهور دولت تدبیر و امید به این طرح موارد زیر را تاکید و خواستار شدند؛ 1. اجرای سریع دستور ریاست جمهورمبنی بر حمایت همه جانبه به اجرای این طرح اعم از تخصیص آب کلیه این اراضی و تامین اعتبار برای اجرای مابقی شبکه های اصلی و فرعی2.  با توجه به هم پیوستگی و ضمانت موفقیت آمیز هر یک از زیر بخش ها توجه جدی به بازاریابی محصولات کشاورزی با رویکرد صادراتی و اعمال سیاست های حمایتی و خدماتی از صنایع تبدیلی و تکمیلی. 3. ضرورت افزایش مشارکت کشاورزان به عنوان ضامن موفقیت بلند مدت در کلیه مراحل «طراحی و اجرا، بهره برداری و نظارت» 4. بازنگری قانون و تدوین آیین نامه های مرتبط برای تقویت حقوق و ساختار تشکل ها و نظام بهره برداری، مدیریت یکپارچه به منظور حفظ و بهره برداری مناسب از شبکه های اصلی و فرعی و ارتقا راندمان آبیاری و سپردن امور به تشکل ها توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، ایجاد ساختار و سازمان بهره برداری در سازمان های جهاد کشاورزی و تقویت ردیف های اعتباری برای توانمند سازی و حمایت از تشکل ها از موارد مورد تاکید بود. 5.اعمال سیاست های ارتقا راندمان آبیاری مانند تقلیل حجمی آب و یکپارچه سازی و مهندسی نمودن اراضی. 6.توسعه استفاده از روش های نوین آبیاری و بازنگری و طراحی اجرای شبکه های اصلی اجرا شده. تامین انرژی لازم برای روش های نوین آبیاری، توجه بیش از پیش به مسائل فرهنگی، اجتماعی وارتقا سطح دانش عمومی بهره برداران و تامین تشکل های صنفی و توسعه امور تعاونی در مراحل مختلف تولید. 7.تقویت جایگاه رسانه در بخش کشاورزی همچنین بهبود تامل سیاست گذاران و تصمیم سازان با کشاورزان. 8.توجه جدی به آموزش کشاورزان در جهت رعایت الگوی کشت و افزایش ارتقا راندمان آبیاری در مزارع. 9.ضرورت ارزیابی زیست محیطی و مدیریت زه آب ها و بازچرخانی استفاده از زه آب ها وبرنامه ریزی و مدیریت پسمانهای کشاورزان و تبدیل بقایا و زایعات به کود عالی و دیگر مصارف سازگار با محیط زیست و تولید محصولات ارگانیک کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت. 10.ایجاد سیستم پایش آب و خاک و گیاه به صورت کمی و کیفی و ایجاد سامانه های اطلاع رسانی و خدمات دهی تکنولوژی و مکانیزه توسط گروه های مردم نهاد و تخصصی.

در پایان به منظور رصد نتایج قسمت های اجرا شده طرح و رفع نواقص احتمالی و ثبت تجربیات این طرح عظیم و همچنین به کارگیری تکنیک های بروز و علمی در این طرح پیشنهاد می شود این همایش به صورت ادواری ادامه یابد.
:
:
:
آخرین اخبار