تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۰۸۹۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرز شايعه تا واقعيت در شبکه هاي اجتماعي
گسترش شبکه هاي اجتماعي در فضاي مجازي ارمغان قرن حاضر چنان غافلگير کننده و آني بود که کمتر کسي مجال مي يابد تا به عمق مسئله و کارکردها و آسيب هاي پنهان آن بينديشد
خوزنیوز: گسترش شبکه هاي اجتماعي در فضاي مجازي ارمغان قرن حاضر چنان غافلگير کننده و آني بود که کمتر کسي مجال مي يابد تا به عمق مسئله و کارکردها و آسيب هاي پنهان آن بينديشد.

دنياي وسيع و پيچيده و پر رمز و راز فضاي مجازي با ورود شبکه هاي اجتماعي همچون وايبر، واتس آپ، تلگرام و غيره که مدرن شدن خود آنها نيز آني تر از حد تصور است، وسيع تر از پيش شد.

از زمان ورود اين شبکه ها به گوشي هاي تلفن همراه سرعت انتقال مطالب ثانيه اي شده است. امروزه سرعت انتقال اخبار و افکار در فضاي مجازي از طريق شبکه هاي اجتماعي به سرعت نور رسيده است، اخبار و آخرين رويدادها با سرعتي غيرقابل باور از دورترين نقاط در اختيار کاربران فضاهاي مجازي قرار مي گيرد.

اين سرعت دريافت اخبار و نيز فرصت محاوره و گپ و گفت هاي افراد در موقعيت ها، شرايط شغلي و اجتماعي مختلف از سويي دنياي وسيعي از ارتباطات را پيش روي کاربران قرار مي دهد که دريافت مطالب جديد و گاهي آموزنده از ثمرات اين دنياي گسترده است.

اما از سوي ديگر مرز بين شايعه و واقعيت در فضاي مجازي چه از نظر همين نکات گاهاً آموزنده و چه اخبار و اطلاعات به نقطه صفر و حداقل مي رسد. تا جايي که گاه کاربر فضاي مجازي چنان دچار سر درگمی مي شود که ممکن است مطالب واقعي را نيز باور نکند و اين مسئله زماني حادتر مي شود که مطلبي به روز نقل محافل عمومي و شبکه ها باشد.

اين مسئله آگاهي از واقعيت ها و اخبار و مطالب مفيد علمي را نيز تحت تاثير قرار داده و فضايي که مي تواند بسيار در توسعه اطلاعات موثر باشد به يک فضاي بي اعتماد و بي محتوا تبديل مي شود.

آنچه مسلم است اين مسئله راهکاري ندارد جز اينکه مشتري فضاي مجازي خود هوشيار باشد و در موارد ممکن از زود باوري بپرهيزد و اگر مطلبي بسيار مورد نظر باشد با جستجو و تحقيق در فضاهاي معتبر و محاوره با افراد صاحب فن به شفاف سازي ذهن خود خارج از فضاي مجازي شبکه ها بپردازد.

گسترش شبکه هاي اجتماعي در فضاي مجازي ارمغان قرن حاضر چنان غافلگير کننده و آني بود که کمتر کسي مجال مي يابد تا به عمق مسئله و کارکردها و آسيب هاي پنهان آن بينديشد.

:
:
:
آخرین اخبار