تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۹۶۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزايش حق آبه تالاب هورالعظيم
مدير کل حفاظت محيط زيست خوزستان از برنامه افزايش حق آبه تالاب بين المللي هورالعظيم تا دو ميليارد متر مکعب در سال خبر داد
مدير کل حفاظت محيط زيست خوزستان از برنامه افزايش حق آبه تالاب بين المللي هورالعظيم تا دو ميليارد متر مکعب در سال خبر داد.

احمدرضا لاهيجان زاده در گفت و گو با خبرنگار مانا افزود: هم اکنون حق آبه مصوب تالاب هورالعظيم در غرب خوزستان 1.2 ميليارد متر مکعب است که تلاش خواهد در سال آبي جاري حق آبه اين پهنه طبيعي آبي به دو ميليارد متر مکعب برسد.

وي با اشاره به اينکه تأمين حق آبه تالاب هورالعظيم بر عهده سازمان آب و برق است و محيط زيست بر آن نظارت مي‌کند، افزود: چنانچه در سال آبي جاري بارندگي ها مناسب باشد تلاش مي شود در وهله اول حق آبه اين تالاب افزايش يابد و سپس آب کشاورزي منطقه از محل سد کرخه افزايش يابد.

مدير کل محيط زيست خوزستان در ادامه با بيان اينکه طرح جامع هورالعظيم با هدف احياي اين تالاب تهيه خواهد شد، افزود: اساس طرح جامع تأمين آب و برچيدن همه دايک هايي که مانع رسيدن آب به همه بخش‌هاي تالاب مي شود.

لاهيچان زاده با بيان اينکه درياچه سد کرخه که منبع اصلي آب تالاب است در شرايط سخت و بحراني قرار دارد، افزود: با تلاش‌هاي صورت گرفته رهاسازي 400 ميليون متر مکعب از آب سد سيمره در بالادست سد کرخه به منظور رساندن بيشتر آب به تالاب هورالعظيم مصوب شده است.

وي از رهاسازي موج دوم آب از رودخانه کرخه به تالاب هورالعظيم خبر داد و افزود: اين موج تا 24 ساعت ادامه مي‌يابد و قادر خواهد بود بخشي از نقاط خشکيده تالاب را از خشکي برهاند.

به گفته وي هم اکنون دو سوم تالاب هورالعظيم در دو دهه گذشته خشک شده و هم اکنون بخش‌هاي خشکيده اين تالاب به يکي از کانون‌هاي مهم ريزگردها تبديل شده است.

به گفته لاهيچان زاده عمليات اکتشاف نفت در بخش‌هايي از اين تالاب در خشک شدن و آلودگي تالاب مؤثر بوده است.

دو سوم مساحت اين تالاب در خاک عراق و يک سوم آن در خاک ايران واقع است.
:
:
:
آخرین اخبار