تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۰۹۹۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشریح اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان امام خمینی اهواز
سهم پرداختی بیماران از جیب خود کاهش چشمگیری داشته است / اقدامات مرکز در راستای ترویج زایمان طبیعی قابل توجه بوده است
خوزنیوز: مدیر داخلی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: هدف اصلی از اجرای طرح تحول نظام سلامت، توانمندسازی بیمارستان های دانشگاهی در راستای ارتقای کیفی سطح خدمات دهی به افراد جامعه، ایجاد عدالت در سلامت برای همه اقشار، پشتیبانی مالی از اقشار آسیب پذیر و در نهایت بالابردن سطح رضایتمندی میان مردم است که تا این لحظه به میزان بسیار زیادی حاصل شده است.

یه گزارش خوزنیوز؛ دکتر علیرضا قنبران با اشاره به ابعاد مختلف برنامه تحول نظام سلامت اظهار داشت: اجرای برنامه تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه سال 1393 آغاز شد و در سطح بیمارستان ها ابعاد مختلفی را در بر می گیرد که یکی از آنها دستورالعمل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت است.

سهم پرداختی بیماران از جیب خود کاهش چشمگیری داشته است
وی در همین خصوص ادامه داد: هدف اصلی از اجرای این دستورالعمل ایجاد نوعی حفاظت مالی از مراجعین مراکز درمانی با محور اقشار آسیب پذیر بود که بر اساس آن میزان پرداختی بیماران از جیب خود کاهش چشمگیری پیدا کرد و برای بیماران ساکن در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت به 6درصد از کل هزینه های درمانی و تشخیصی، و برای روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت به 3درصد رسید.

وی افزود: جلوگیری از ارجاع بیماران و یا همراهان او برای تهیه و خرید دارو، تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی از هر نوع و انجام آزمایش و خدمات تشخیصی درمانی به خارج از بیمارستان از دیگر بندهای این طرح بود که هم زمان با اجرای این برنامه در سراسر کشور در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز نیز اجرا شد.

قنبران با اشاره به رشد بسیار بالای میزان رضایتمندی مراجعین پس از اجرای طرح گفت: با توجه به نظر سنجی های به عمل آمده شاهد رشد بسیار زیاد رضایتمندی مراجعین به ویژه در سطح اقشار آسیب پذیر جامعه بودیم و بسیاری از افرادی که به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی پرداخت هزینه های درمان خود را نداشتند، پس از اجرای برنامه تحول نظام سلامت با مراجعه مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت و با پرداخت کمترین هزینه پیگیر درمان خود شده و پس از بدست آوردن سلامتی به زندگی طبیعی خود بازگشتند.

پزشکان مقیم بصورت شبانه روز در بیمارستان حضور دارند
مدیر مرکز آموزشی درمانی اماخمینی(ره) اهواز با اشاره به حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت به عنوان یکی دیگر از ابعاد برنامه تحول سلامت گفت: حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت یکی دیگر از ابعاد برنامه تحول نظام سلامت است که به منظور بهره مندی مراجعین مراکز درمانی در 24 ساعت شبانه روز از حضور دائم پزشکان متخصص، اجرا شد.

وی در ادامه به اهداف و دستاوردهای این بعد از برنامه طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: ارائه به موقع خدمات درمانی و پاسخگویی در 24 ساعت شبانه روز، تعیین تکلیف مراجعین اورژانس ها در حداقل زمان ممکن، انجام به موقع ویزیت، اعمال جراحی و موارد اورژانسی و در نهایت افزایش رضایتمندی مراجعین از اهداف این بعد از برنامه تحول سلامت بود که در این مورد نیز اقدامات خوبی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز انجام شده است.

قنبران از جذب پزشکان مقیم برای دستیابی به اهداف ذکر شده در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز  یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه مرکز اموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز در رشته های بیهوشی، قلب و عروق، داخلی، زنان و زایمان و نوزادان به عنوان مرکز ارجاع(ریفرال) معرفی شده است، در حال حاضر  15 پزشک مقیم در رشته های یاد شده با حضور فیزیکی بصورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمات هستند.

این مقام مسئول با اشاره به ابعاد دیگر برنامه تحول نظام سلامت گفت: یکی دیگر از ابعاد برنامه تحول نظام سلامت اجرای دستورالعمل ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت است و در این مورد نیز درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با حضور قریب به 50 پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته های تخصصی و فوق تخصصی شامل داخلی، بیهوشی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، چشم، قلب، پوست، روماتولوژی، هماتولوژی، طب فیزیکی، فیزیوتراپی، تراکم استخوان، جراحی عمومی، جراحی اطفال و رشته های فوق تخصصی، ریه، نفرولوژی، گوارش و کبد، اینترونشنال رادیولوژی، نوزادان و برخی رشته های دیگر با تعرفه دولتی و در دو نوبت صبح و عصر مشغول ارائه خدمات به بیش از 1000 مراجعه کننده در روز هستند.

در راستای ارتقای هتلینگ بیمارستانی اقدامات خوبی در بیمارستان امام خمینی(ره) به انجام رسیده است
مدیر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت را از دیگر ابعاد برنامه تحول نظان سلامت دانست و گفت: نوسازی و بهسازی بخش های درمانی با هدف استانداردسازی آنها بر اساس نیازها و انتظارات خدمات گیرندگان از دیگر دستورالعمل های برنامه تحول نظام سلامت بود که در این راستا اقدامات قابل توجهی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز انجام شده است و چندین بخش از این مرکز مورد بازسازی و تعمیر اساسی قرار گرفته اند.

وی در همین رابطه افزود: بازسازی و بهسازی بخش های داخلی مرکز شامل بخش بیماری های تنفسی، بخش گوارش و کبد و بخش کلیه و غدد از بهترین نمونه های انجام شده در این خصوص در سطح استان و شاید کشور است که بارها از سوی سایر مراکز مورد الگو برداری قرار گرفته است.

قنبران ادامه داد: بازسازی، تعمیر و توسعه بخش فوق تخصصی نوزادان(NICU) مرکز از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص است که تعداد 10 تخت NICU  به ظرفیت این بخش اضافه شده است.

وی اظهار کرد: بازسازی بخش های آنژیوگرافی، CCU1، CCU3، زایشگاه و جراحی دهان، فک و صورت از دیگر اقدامات انجام شده در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز در راستای ارتقای کیفیت هتلینگ و افزایش میزان رضایتمندی مراجعین است.

مدیر داخلی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: یکی دیگر از ابعاد برنامه تحول نظام سلامت، اجرای دستورالعمل حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند است.

وی با اشاره به هدف اصلی از این کار افزود: هدف اصلی از اجرای این دستورالعمل حفاظت مالی از بیماران نیازمند در برابر هزینه های کمرشکن درمانی است و در این خصوص نیز بیماران نیازمند به دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، کاشت حلزون شنوایی، بستری طولانی مدت در بخش های ویژه و بیماران مبتلا به سرطان(سرطان زنان) تحت پوشش مالی قرار گرفته اند و بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت اقدامات حمایتی در خصوص آنها در حال انجام است.

اقدامات مرکز در راستای ترویج زایمان طبیعی قابل توجه بوده است
قنبران برنامه ترویج زایمان طبیعی را از دیگر دستورالعمل های وزارت بهداشت در اجرای برنامه تحول نظام سلامت دانست و گفت: یکی دیگر از ابعاد برنامه تحول نظام سلامت ترویج زایمان طبیعی به منظور ارتقای شاخص های سلامت مادران و نوزادان از طریق کاهش میزان سزارین است.

وی افزود: علاوه بر راهکارهایی که وزارت بهداشت برای رسیدن به این منظور ابلاغ کرده بود، ایجاد برنامه هایی جهت فرهنگ سازی زایمان طبیعی برای مراجعین درمانگاه های زنان، برگزاری کلاس های رایگان آموزش زایمان طبیعی برای مادران باردار و تدوین مطالبی جامع و کامل با رویکرد ترویج زایمان طبیعی و آموزش مادران باردار برای انجام زایمان طبیعی، در قالب پمفلت های آموزشی و زیر نظر اتندینگ مرکز از جمله اقداماتی است که در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز در این خصوص انجام شده است.

قنبران در پایان به برخی مشکلات در این برنامه اشاره داشت و گفت: کمبود نیروی انسانی در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه های پشتیبانی و درمانی، کمبود تخت و کمبود فضای فیزیکی بیمارستان ها جهت خدمات رسانی به حجم بالای مراجعان و عدم همکاری بیمه ها در پرداخت معوقات خود به بیمارستان های دولتی از جمله مشکلات برنامه تحول نظام سلامت است که امیدواریم با برنامه ریزی هایی که در این خصوص انجام می شود شاهد رفع این مشکلات و شکوفایی هر چه بیشتر این برنامه مردمی و ارتقای کیفی سطح خدمات درمانی، ارتقای سلامت و عدالت در سلامت در جامعه باشیم.
:
:
:
آخرین اخبار