تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۰۳۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارخانه قند شوش در مسیر راه اندازی مجدد قرار گرفت
سرانجام بزرگترین کارخانه قند خاورمیانه در شوش پس از سال‌ها تعطیلی بر اثر ورشکستگی، در مسیر احیا و راه‌اندازی مجدد قرار گرفت، اتفاقی که به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد بیشتر شبیه "معجزه" است
سرانجام شرکت قند پس از سال‌ها ورشکستگی در مسیر احیا و راه اندازی مجدد قرار گرفت، اتفاقی که هنوز هم باورش برای اهالی شوش سخت به نظر می‌رسد.

در این میان کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند که این اتفاق شبیه به یک معجزه است، آنها استفاده از قانون حمایت از صنایع ورشکسته را کلید موفقیت در حمایت دولت برای راه اندازی این کارخانه می‌دانند، کارخانه‌ای که بیش از 10 سال است که از ورشکستگی آن می‌گذرد.

 قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌های کشور در سال 1343 به تصویب مجلس شورای ملی کشور رسید، از تاریخ تصویب این قانون هیئتی به نام "‌هیئت حمایت از صنایع" برای حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از‌ تعطیل کارخانه‌های کشور در وزارت اقتصاد تشکیل شد.

در مواردی که منتهی به تعطیل کارخانه شود، این هیئت می‌تواند شخص یا اشخاص طبیعی یا حقوقی را به عنوان مدیر کارخانه‌ تعیین کند و در دوره اداره موقت، آنها را به‌عنوان امین خود، صاحب اختیاراتی کند که از طرف خود هیئت تعیین می‌شود.

به این ترتیب بود که کارخانه قند شوش، در دی ماه سال 93 زیرپوشش هیئت حمایت از صنایع قرار گرفت و خرداد 94 با اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار در مسیر احیا و راه اندازی قرار گرفت، در این میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان مدیر اجرایی کارخانه قند شوش تعیین شده است.

*آغاز عملیات بازسازی

مدیر کشاورزی شرکت قند شوش به آغاز عملیات بازسازی این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: با همکاری شهرداری شهر حر و رفع مشکل آب، دو هفته است که پاکسازی فضای سبز، و قسمت داخلی کارخانه آغاز شده است.

کارخانه قند شوش در مسیر راه اندازی مجدد قرار گرفت

ابوذر دیناروند با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم عملیات پاکسازی و سم زدایی کارخانه یک ماه طول خواهد کشید، افزود: نظافت کارخانه از قسمت بالای این کارخانه که طبقه چهارم است، آغاز شده و تا همکف ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: 100 میلیارد ریال به‌عنوان قسط اول برای آغاز اجرایی عملیات راه اندازی شرکت قند به حساب این کارخانه واریز شده که امید می‌رود با پیگیری مسئولان، اقساط دیگر نیز در مدت زمان مشخص شده به حساب این شرکت واریز شود.

مدیر کارخانه قند شهرستان شوش، احیای کارخانه قند را باعث پویایی بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: همزمان با آغاز بازسازی و احیای مجدد کارخانه در حال آماده سازی بخش کشاورزی و نوشتن برنامه پنج ساله برای احیای آن هستیم تا بتوانیم طی پنج سال آینده، این کارخانه به ظرفیت کامل خود که 10 هزار هکتار پیش بینی شده است، برسد.

کارخانه قند شوش در مسیر راه اندازی مجدد قرار گرفت

دیناروند با اشاره به اینکه با آغاز بازسازی و احیای مجدد کارخانه، همزمان کشت چغندرقند در مزارع پژوهشی و تحقیقاتی شهرستان شوش دانیال آغاز شده است، اضافه کرد: در این زمینه اقدام به کاشت شش نوع بذر تولید داخلی و خارجی به‌منظور مقایسه ارقام با کشت این بذور در فاصله بین دو ردیف مرسوم 62 سانتی‌متر و فاصله بین دو ردیف پنجاه سانتی‌متر شده تا بهترین نوع بذر و مناسب با اقلیم منطقه انتخاب شود.

*جذب نیروی انسانی بومی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوش نیز با اشاره به استخدام نیروی خدماتی در کارخانه قند شوش اظهار کرد: تعدادی نیروی خدماتی به صورت پیمانی برای خدمات و شست‌وشوی کارخانه قند از شهر حر و روستاهای همجوار استخدام شدند.

سید ناصر حسینی افزود: جذب نیروی انسانی در کارخانه قند شوش از طریق اداره کار شوش و مراکز کاریابی تحت نظارت این اداره صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اولویت جذب متقاضیان بر اساس نیاز کارخانه و مدت زمان ثبت نام در مراکز کاریابی است، ادامه داد: این کارخانه با حمایتی که مسئولان دارند، به بهره‌برداری خواهد رسید تا بدین وسیله شاهد اشتغال جوانان بومی این منطقه و رشد شاخص اقتصاد باشیم.

حسینی در پایان یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به دستور هیئت راه اندازی کارخانه قند، نظافت و پاکسازی این کارخانه آغاز شده تا بدین ترتیب در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افتتاح فاز نخست آن باشیم.

کارخانه قند شوش که به نام کارخانه قند دزفول ثبت شده در کیلومتر هفت جاده شوش به دزفول، بزرگترین کارخانه قند چغندری در خاورمیانه است که بعد از واگذاری به بخش خصوصی از سال 82 تاکنون به دلیل ورشکستگی تعطیل شده است.

تعطیلی این کارخانه بزرگ، ضربه بزرگی بر اشتغال و  کشاورزی شمال خوزستان وارد کرده، و طرح احیای مجدد کشت چغندر قند در شمال استان خوزستان از سال زراعی گذشته با کشت حدود 3 هزار هکتار مزرعه اجرا شده است.
مرجع / فـارس
برچسب ها: کارخانه قند شوش ، شوش
:
:
:
آخرین اخبار