تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۰۸۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان:
محدودیت کشت در حوضه آبریز سد کرخه وجود ندارد
در سال زراعی جاری محدودیتی برای کشت محصولات در حوضه آبریز سد کرخه وجود ندارد
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب وبرق خوزستان گفت: در سال زراعی جاری محدودیتی برای کشت محصولات در حوضه آبریز سد کرخه وجود ندارد.

مصطفی شبه روز سه شنبه افزود: از ابتدای سال فصل زراعی امسال تا 15 آذرماه در مخازن سدهای استان خوزستان 2.6 میلیارد متر مکعب آب ذخیره شد ضمن اینکه بارش های امسال امیدوار کننده بوده لذا نگرانی گذشته در خصوص محدودیت کشت تکرار نمی شود.

وی افزود: با این وجود باید مراقب بود با استفاده بهینه از منابع آب از کشت بی رویه جلوگیری کرد تا در تابستان آینده با محدودیت و مشکل مواجه نشویم.

معاون حفاظت وبهره برداری از منابع آب سازمان آب وبرق خوزستان با تاکید بر جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت کشت در استان خوزستان گفت: وضعیت ذخیره آب در سد کرخه نسبت به سال گذشته خوب بوده ولی سد کارون نسبت به سال گذشته با کاهش 15 درصدی ذخیره آب همراه بوده است.

شبه با اشاره به بحرانی بودن وضعیت حوضه سد مارون بر خلاف بارش های امسال افزود: در حوضه مارون بر اساس ذخیره سدها برنامه کشت اعلام می شود زیرا ذخیره آب سد مارون تنها پاسخگوی یک دوره آبیاری می باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوضه مارون 80 هزار هکتار زمین کشاورزی کشت می شود گفت: میزان آورد امسال سد مارون تاکنون 45 میلیون متر مکعب بوده است.

شبه گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید جهت بیمه کشت و پرداخت خسارت احتمالی به کشاورزان پیش بینی لازم را انجام دهد تا کشاورزان در بدترین شرایط آبی با کمترین ضرر روبرو شوند.

معاون حفاظت وبهره برداری از منابع آب سازمان آب وبرق خوزستان با اشاره به اینکه بیش از 90درصد ذخیره آب حوضه کرخه جنوبی صرف تامین آب کشاورزی شده است گفت: باتوجه به اینکه در حوضه کرخه جنوبی نوبت دهی آب کشاورزی بر اساس دو بازه مکانی و زمانی انجام می شود لذا رعایت قوانین و اصول آبیاری توسط کشاورزان بسیار ضروری است واگر کشاورزان بیش از مصرف آب برداشت کنند سایر کشاورزان و متقاضیان با کمبود آب مواجه خواهند شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار