تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۱۱۷۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر مرکز مطرح کرد:
تبدیل دانشگاه خرمشهر به پایگاه صادرات محصولات دانش‌بنیان
تبدیل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به پایگاه صادرات محصولات دانش‌بنیان از برنامه‌های بلندمدت مرکز است
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به این‌که 14 درصد گردش مالی شرکت‌های مستقر در پارک از محل صادرات محصولات دانش‌بنیان بوده است، گفت: تبدیل این مرکز به پایگاه صادرات محصولات دانش‌بنیان از برنامه‌های بلندمدت مرکز است.

دامون رزمجویی با بیان این‌که تبدیل مرکز رشد دانشگاه به پایگاه صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال‌های آینده و تخصصی کردن این مرکز در سطح کشور از برنامه‌های اصلی مرکز است، اظهار کرد: آموزش، پژوهش و فناوری از ارکان اصلی فعالیت‌های علمی یک جامعه به شمار می‌رود؛ آموزش، مقدمه پژوهش و پژوهش مقدمه تولید فناوری است. اکنون جامعه ما از مرحله آموزش صرف عبور کرده و به فاز پژوهش وارد شده است.

وی با اشاره به این‌که در بخش فناوری و تبدیل ایده‌ها و دانش به ثروت، ایران در رتبه 85 جهان قرار دارد، گفت: بهبود این جایگاه مستلزم توجه خاص به امر کارآفرینی است؛ عدم توجه به فناوری منجر به گرد و خاک خوردن پایان‌نامه‌ها، مقالات و تحقیقات در کتابخانه‌ها می‌شود.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان این‌که موضوع فناوری در دهه اخیر در سطوح کلان جامعه مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: اسناد بالادستی و قوانین و مقرراتی که در این زمینه ابلاغ و اجرا شده است، گواه وجود این توجه خاص به موضوع فناوری در رده کلان کشور است.

رزمجویی یادآور شد: از جمله سیاست‌های کلی علم و فناوری، راه‌اندازی کانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی، قوانین تأسیس و راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است.

وی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ کارآفرینی، تلاش در جهت ایجاد زمینه‌های کارآفرینی، حمایت از نوآوری و شناسایی و جذب افراد و شرکت‌های مستعد دارای ایده‌های نوآورانه و فناورانه به‌عنوان اهداف اصلی راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، گفت: در همین راستا به مناسبت هفته پژوهش برنامه‌های مختلفی توسط مرکز اجرا شد که از جمله آن می‌توان به برگزاری کارگاه آموزشی صادرات و نشست تخصصی بررسی مشکلات و اولویت‌های شرکت‌های مستقر در مرکز رشد اشاره کرد.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اظهار داشت: توانسته‌ایم ارتباط سازنده و مؤثری میان اعضای اصلی و مدیران ارشد سازمان‌های دولتی مرتبط با موضوع فناوری برقرار و ضمن جذب اعضای اصلی سازمان‌ها در مرکز رشد، حمایت‌های همه‌جانبه‌ای نیز از مدیران و شرکت‌های مستقر در این مرکز ایجاد کنیم.

رزمجویی با دعوت از تمام شرکت‌ها و افراد دارای ایده و فناوری برای همکاری با مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، تصریح کرد: افراد و شرکت‌ها می‌توانند با ارائه ایده‌های خود از مزایای استقرار در این مرکز مانند قرارگفتن در یک فضای تحقیقاتی همراه با تبادل تجربه و افکار با سایر اعضا، بهره‌مندی از تسهیلات و تجهیزات اداری، فضای فیزیکی، اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به‌صورت رایگان استفاده کنند.

وی به ارائه خدمات مالی تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات بدون بهره با بازپرداخت چهار تا پنج ساله برای شرکت‌های واجد شرایط در راستای حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: محدویت خاصی برای ورود به مرکز رشد از نظر رشته‌های خاص وجود ندارد.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به ارائه 60 طرح به این مرکز از سال 91 تاکنون، اظهار کرد: از این تعداد حدود 30 طرح پذیرش شدند و 27 شرکت امکان استقرار در مرکز رشد دانشگاه را پیدا کردند.

رزمجویی با بیان این‌که هم‌اکنون 13 شرکت در مرحله رشد مقدماتی، 11 شرکت در مرحله رشد و سه شرکت نیز دارای مجوز دانش‌بنیان هستند، متوسط گردش مالی این شرکت‌ها را بیش از یک میلیارد و 667 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: 86 درصد این درآمد از فروش داخلی و 14 درصد از صادرات محصولات دانش‌بنیان به‌دست آمده است به‌طوری‌که ارزش صادرات محصولات 233 میلیون تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر لازم است که اساتید و دانشجویان نه تنها به یادگیری صرف مطالب علمی بپردازند بلکه، آموخته‌های خود را در راستای حل مشکلات و نیازمندی های جامعه به‌کار بگیرند. حرکت در این راستا علاوه بر اشتغال‌زایی به ایجاد درآمد نیز منتهی خواهد شد؛ البته لازم است که جامعه و دانشگاه نیز به‌طور خاص در کنار پرداختن به آموزش و پژوهش، شرایط ایجاد نوآوری و خلاقیت را با ارائه تسهیلات، مشاوره و افزایش ارتباط با صنعت، فراهم کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار