تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۱۱۲۰۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان عنوان شد:
نیاز شدید مدارس عشایری خوزستان به وسایل گرمایشی / قطع برق برخی مدارس عشایری
دانش‌آموزان عشایری دارای استعداد اما فاقد استراتژی آموزشی هستند؛ مشکلات دانش‌آموزان را تنها معلمان عشایر درک می‌کنند. فقر اقتصادی در مناطق عشایری شرایط خاصی ایجاد کرده است
رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان با بیان این‌که توجه به زیرساخت‌های آموزشی یک ضرورت است و اگر اقدام جدی نشود شاهد مهاجرت عشایر به حاشیه شهرها و شکل‌گیری زاغه‌نشینی خواهیم بود، گفت: در حال حاضر در مدارس عشایری نیاز شدیدی به وسایل گرمایشی وجود دارد.

نیاز شدید مدارس عشایری خوزستان به وسایل گرمایشی / قطع برق برخی مدارس عشایری

حمید قنبری در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان که امروز هفتم دی‌ماه در سالن جلسات این اداره‌کل و با حضور مدیران سابق آموزش‌وپرورش خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر آموزش‌و‌پرورش عشایر استان 14 هزار دانش‌آموز را در گستره 32 هزار کیلومتری در 14 منطقه آموزشی با هزار و 50 معلم تحت پوشش قرار داده است.

وی با اشاره به وجود 550 مدرسه در مناطق عشایری استان، عنوان کرد: یک سوم مدارس عشایر نوساز هستند و 95 مدرسه فرسوده با قدمت بیش از 30 سال وجود دارد؛ همچنین 72 مدرسه کانکسی، 68 مدرسه سنگی و کپری و 65 مدرسه چادری هستند. علاوه بر این 50 مدرسه به‌صورت استیجاری هستند که از سنگ و خشت ساخته شده‌اند و مشکلات خاص خود را دارند. 50 درصد مدارس عشایر فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند و فضای آموزشی مدارس مناطق عشایری زیبنده نظام، مطلوب دانش‌آموزان و در شأن معلمان نیست.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان تصریح کرد: تغییر این وضعیت نیازمند یک اراده از سوی مسئولان استانی است. همچنین نیازمند آن هستیم که خیرین به‌صورت جدی به مدارس عشایری کمک کنند. تاکنون از خارج کشور، کشور سوئیس و سفارت ژاپن برای ساخت مدرسه در مناطق عشایری استان اعلام آمادگی شده است که جای تحسین و تقدیر دارد.

قنبری اظهار کرد: توجه به زیرساخت‌های آموزشی یک ضرورت است و اگر اقدام جدی نشود شاهد مهاجرت عشایر به حاشیه شهرها و شکل‌گیری زاغه‌نشینی خواهیم بود که آسیب‌های اجتماعی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکل بدهی مدارس شبانه‌روزی عشایر خاطرنشان کرد: این مشکل اساسی تاکنون پا برجا است؛ علاوه بر این قطع برق برخی مدارس عشایری برای دانش‌آموزان و معلمان مشکلاتی ایجاد کرده است.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان گفت: به دلیل فقر موجود در مناطق عشایری مشارکت خانواده‌ها و کمک‌کردن به مدارس امکان‌پذیر نیست؛ یکی از مشکلات اساسی عدم آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی و عدم تمایل آن‌ها به تحصیل دختران است.

قنبری بیان کرد: در حال حاضر در مدارس عشایری نیاز شدیدی به وسایل گرمایشی وجود دارد؛ همچنین از نظر وسایل و ابزارهای ورزشی و خوابگاهی کمبودها شدید است.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان عشایری دارای استعداد اما فاقد استراتژی آموزشی هستند؛ مشکلات دانش‌آموزان را تنها معلمان عشایر درک می‌کنند. فقر اقتصادی در مناطق عشایری شرایط خاصی ایجاد کرده است.

همچنین در این جلسه جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان، با بیان این‌که در آموزش‌وپرورش دو شاخص برای مقایسه عملکرد مدنظر است، گفت: این معیارها شامل میزان قبولی پایه سوم و رتبه کنکور است که ارتقای جایگاه علمی استان در برنامه توسعه آموزش‌وپرورش مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: تشکیل کلاس‌های کنکور، برگزاری همایش‌های کنکور با نزدیک به هزار آزمون کنکور و توزیع بیش از هفت هزار کتاب کمک‌درسی از جمله اقدامات انجام‌شده در جهت ارتقای رتبه کنکور در سال گذشته است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: طرح آموزشی خیرین در استان اجرا و طی آن بیش از 77 هزار ساعت خدمات آموزشی رایگان در مناطق محروم به دانش‌آموزان ارائه شده است؛ همچنین با بررسی‌های انجام‌شده دانش‌آموزان لازم‌التوجه شناسایی شده‌اند.

کمایی عنوان کرد: باید برای ارتقاء جایگاه کنکور با یک فراخوان عمومی همکاری تمام مسئولان در نهادهای مختلف جلب شود.

وی با بیان این‌که 85 دانش‌آموز‌ خوزستانی دارای رتبه زیر هزار در کنکور هستند، گفت: در صورت تأمین اعتبار این دانش‌آموزان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت؛ همچنین برگزاری کلاس‌های تقویتی برای 36 هزار دانش‌آموز سال سوم دبیرستان در صورت تأمین اعتبار اجرا خواهد شد. این طرح از آن جهت حائز اهمیت است که نمرات پایه سوم دبیرستان به میزان 25 درصد در کنکور تأثیر دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های استان عنوان کرد: دانشگاه‌های غیردولتی در استان باید کیفیت خود را افزایش دهند تا دانش‌آموزان استان جذب آن‌ها شوند؛ همچنین رشته‌های بومی استان باید در این دانشگاه‌ها توسعه یابد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
0
0
به قول ایت الله حسن زاده:
((در کنار تاسیسات بزرگ نفتی ولی در رنج و محرومیت))
واقعا چرا؟!
کریم
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
0
0
چطور میشه به این بندگان خدا کمک کرد

مسئولین که متاسفانه توانایی ندارند . خودمون باید دست بکار بشیم
:
:
:
آخرین اخبار