تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۱۲۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اتمام حفاری تونل بزرگ ترین طرح آبرسانی کشور؛
حفاری مکانیزه تونل طرح آبرسانی غدیر در خوزستان به اتمام رسید
در حال حاضر آب شرب شهر های اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل عدم تامین اعتبار کافی از منابع آب رودخانه کرخه تامین می شود، که با اجرایی شدن این سازه ها، تغییر در منابع آب از حوضه کرخه به دز میسر خواهد شد
سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان، از اتمام حفاری مکانیزه تونل طرح آبرسانی غدیر و آغاز عملیات اجرایی آبگیر این طرح خبر داد.

صادق حقیقی پور با اشاره به حفر این تونل به عنوان یکی از سازه های مهم و اصلی در فرآیند انتقال آب افزود: حفاری این تونل آبرسان با قطر 5.27 متر، قطر پوشش بتنی 4.5 متر و طول تقریبی 9000 متر به منظور انتقال آب از دریاچه سد دز در منطقه جارمه اندیمشک با استفاده از روش حفاری مکانیزه توسط یک دستگاه T.B.M صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، مقاومت فشاری قابل تحمل سگمنت های بتنی اجرا شده در حدود 760 کیلوگرم بر سانتی متر مکعب است.

سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان هزینه اجرای این پروژه را حدود 2000 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و اوراق مشارکت عنوان کرد و افزود: اجرای این پروژه 33 ماه به طول انجامید.

حقیقی پور در رابطه با عملیات اجرایی سازه آبگیر اضافه کرد: در مجاورت مخزن سد دز، سازه های اصلی طرح مشتمل بر آبگیر با طراحی 3 دستک در حد فاصل تراز آبگیری بین رقوم 300 تا 352 از سطح دریا، به منظور انتقال آب به صورت ثقلی و دو خط انتقال 104 کیلومتری فولادی به قطر 2400 میلی متر تا مخازن متعادل کننده ام الدبس پیش بینی شده که روند طراحی و مطالعات تکمیلی آنها هم اکنون در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر آب شرب شهر های اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل عدم تامین اعتبار کافی از منابع آب رودخانه کرخه تامین می شود، که با اجرایی شدن این سازه ها، تغییر در منابع آب از حوضه کرخه به دز میسر خواهد شد.

طرح آبرسانی غدیر، تامین و انتقال آب آشامیدنی به شهرهای مرکزی، غرب و جنوب استان خوزستان شامل 25 شهر و 1608 روستا با میزان دبی 24 متر مکعب در ثانیه را از دریاچه سد دز بر عهده دارد.

:
:
:
آخرین اخبار