تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۳۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهر «صرخه» صاحب اداره آبفا شد
پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام شهر صرخه فتح المبین صاحب اداره‌ای به نام آب و فاضلاب شهری شد تا امیدها برای کنار گذاشتن دستگاه‌های تصفیه آب زنده شود
پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام شهر صرخه فتح المبین صاحب اداره‌ای به نام آب و فاضلاب شهری شد تا امیدها برای کنار گذاشتن دستگاه‌های تصفیه آب زنده شود.

کیفیت نامطلوب آب آشامیدنی موضوعی است که از سالیان گذشته در شهر صرخه شوش و برخی روستاهای بخش فتح المبین باعث نارضایتی مردم این مناطق شده است.

برخی شهروندان صرخه‌ای مدعی شده که در آب شرب خانه‌های آنها کرم مشاهده شده و برخی نیز از گِل آلود بودن آب گلایه دارند. تصاویری از این کرم‌ها و آلودگی‌ها در فضای مجازی منتشر شد تا بلکه مسئولان شهرستان شوش را به واکنش وا دارد.

در این میان شبکه بهداشت و درمان شوش سریعا وارد عمل شد و اعلام کرد که "آب این شهر آلوده نیست و اگر کرمی و یا آلودگی یافت شده به علت شکستگی یکی از لوله‌های آبرسانی و نشت ناخالصی بوده است".

گرچه این مسئله به دلیل سال‌ها استفاده شهروندان صرخه‌ای از "دستگاه‌های تصفیه آب" قابل بحث و تأمل است، اما موضوع فرسوده بودن مخزن آب و شکستگی لوله‌های آبرسانی صرخه باعث شد تا خلأ وجود اداره آبفا در این شهر بیشتر احساس شود، اداره‌ای که تمرکز خود را بر مرمت و بازسازی شبکه آبرسانی این شهر معطوف کند.

با این وجود شهر صرخه در حالی سال‌ها با مشکل کیفیت آب آشامیدنی مواجه بوده که اغلب کارشناسان نیز فرسودگی و شکستگی لوله‌های آبرسانی را عامل آلودگی آن در منازل این شهر می‌دانند.

*اداره آب و فاضلاب تاسیس شد

پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام شهر صرخه فتح المبین صاحب اداره‌ای به نام آب و فاضلاب شهری شد.

عضو شورای اسلامی شهر صرخه اظهار کرد: مراسم معارفه رئیس اداره آب و فاضلاب شهر فتح المبینِ صرخه با حضور جمعی از مسئولان در بخشداری این شهر برگزار شد.

رحیم صرخی افزود: حمید عبدالخانی در این ارتباط به‌عنوان نخستین رئیس آبفای شهر صرخه، فعالیت خود را در این شهر آغاز کرده است.

وی، تشکیل اداره آبفا در این شهر را به فال نیک گرفت و گفت: امیدوارم با همکاری بخشداری و شورا و اداره جدید آبفا، مشکلات موجود در این حوزه، رفع شود.

*مضرات دستگاه‌های تصفیه آب

اما در این میان بازار دستگاه‌های تصفیه در شهر صرخه گرم است، مردم این شهر شاید به درستی نمی‌دانند که این دستگاه‌ها زیاد هم در مسیر سلامتی آنها، آب را تصفیه نمی‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از این دستگاه‌ها برای سلامت انسان مضر است و موجب از بین رفتن املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلوئور می‌شود، همچنین موجب از بین رفتن سختی آب شده و آن را به آب مقطر و یا  آب سبک تبدیل می‌کند که بر اساس مقالات و پژوهش‌های انجام شده در سطح کشورهای مختلف آب سبک در درازمدت موجب بروز آسیب‌های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان خواهد شد.

یکی از کارشناسان آب وزارت بهداشت اخیرا در مصاحبه‌ای، استفاده از این دستگاه‌ها را سلیقه‌ای عنوان کرد.

معصومه تکلو با بیان اینکه در برخی مناطق کشور مانند جنوب، املاح آب بالاست، افزود: بودن این دستگاه باعث می‌شود که املاح به حد 120 تا 250 برسد که احساس گوارا بودن به فرد دست دهد.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها املاح را به صفر نمی‌رساند و حذف املاح آب با این دستگاه‌ها به حدی نیست که منجر به بر هم خوردن الکترولیت بدن شود.

*رشد روزافزون دستگاه‌های تصفیه آب

در حالی که فروشندگان تنها یک دستگاه را برای همه مناطق عرضه می‌کنند، اما براساس اعلام کارشناسان، آب هر منطقه نیاز به بهره‌گیری از دستگاه‌ها و سامانه‌های مختلف دارد.

در این میان براساس بررسی‌های صورت گرفته برخی از دستگاه‌های تصفیه آب به دلیل آنکه استاندارد نیستند، ماده‌ای را به آب می‌افزایند که ارزش غذایی آب خروجی را کاهش می‌دهند.

در دستگاه‌های تصفیه آب باید فیلترها در زمان مشخص تعویض شده تا این امر موجب بروز بیماری و یا کاهش کیفیت آب نشود.

با این اوصاف رشد روزافزون دستگاه‌های تصفیه در خانه‌ها، می‌تواند زنگ خطری برای سلامتی شهروندان به شمار رود.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، این دستگاه‌ها به دلیل رشد بیوفیل عامل اختلال در روند سلامتی می‌شوند.

حمیدرضا جانباز با بیان این‌که برخی املاح مناسب آشامیدن هستند، معتقد است که اگر دستگاه‌های تصفیه آب استاندارد کافی را نداشته باشند موجب شیوع بیماری می‌شوند.

در این میان موضع گیری یکی از اعضای شورای صرخه عجیب به نظر می‌رسد. این عضو شورا در وبلاگ شخصی خود عنوان کرده است که بیش از 10 سال در این شهر زندگی می‌کند اما هیچوقت آب این منطقه را بی‌کیفیت ندیده! آبی که ساکنان این منطقه را وادار به استفاده از دستگاه‌های تصفیه کرده است!

شهر صرخه فتح المبین از توابع بخش فتح المبین با جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر در مجاورت یادمان شهدای فتح المبین قرار دارد، این منطقه با قابلیت بالای کشاورزی، سال‌ها به‌عنوان قطب کشاورزی شهرستان شوش شناخته شده است.

آغاز عملیات گازرسانی به این منطقه در آینده می‌تواند به صنعتی شدن صرخه کمک به‌سزایی داشته باشد.
مرجع / فـارس
برچسب ها: شهر صرخه ، صرخه
:
:
:
آخرین اخبار