تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در صورت شور شدن کارون؛
دیوان محاسبات به قضیه سد گتوند ورود می‌کند
اگر آب کارون بر اثر حل شدن معادن نمکی در دریاچه سد گتوند شور شود دیوان محاسبات با عنوان تصمیم نادرست با مسئله برخورد خواهد کرد / بعد از مطرح شدن مسائل زیست‌محیطی سد گتوند در رسانه‌ها و مجامع، دیوان محاسبات کشور به اداره کل دیوان محاسبات در خوزستان ماموریت داد که این موضوع را از نزدیک دنبال و گزارش آن را تهیه کند
مدیرکل دیوان محاسبات خوزستان گفت: اگر آب کارون بر اثر حل شدن معادن نمکی در دریاچه سد گتوند شور شود دیوان محاسبات با عنوان تصمیم نادرست با مسئله برخورد خواهد کرد.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، سید یعقوب حسینی شامگاه چهارشنبه در حاشیه شورای اداری در جمع خبرنگاران با اشاره به ورود دیوان محسابات کشور به مشکلات زیست‌محیطی سد گتوند اظهار داشت: پروژه سد گتوند توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و در دفتر خارج از خوزستان در حال اجراست.
وی افزود: بعد از مطرح شدن مسائل زیست‌محیطی سد گتوند در رسانه‌ها و مجامع، دیوان محاسبات کشور به اداره کل دیوان محاسبات در خوزستان ماموریت داد که این موضوع را از نزدیک دنبال و گزارش آن را تهیه کند.
حسینی تصریح کرد: گزارشی که ارائه کردیم حکایت از این دارد که معادن نمکی درون این دریاچه وجود دارد و بنا بر اظهارات مشاورانی که با شرکت آب نیرو مذاکراتی داشته‌اند این معادن موجب شور شدن دریاچه سد و مخزن می‌شود اما تدابیری اندیشیده شده که لایه‌ای به عنوان محافظ روی توده‌های نمکی ایجاد شد که از نفوذ آب به معادن نمکی جلوگیری شود.
این عضو شورای اداری خوزستان خاطرنشان کرد: این موضوع را حسب وظیفه به دیوان محاسبات کشور گزارش و این مرجع گزارشی را به کمیسیون انرژی مجلس ارائه کرد.
به گفته وی، گزارش‌های دیوان محاسبات و موارد واخواهی به دیوان ارائه و در هیئت مستشاری دیوان مطرح خواهند شد.
مدیرکل دیوان محاسبات خوزستان در پاسخ به اینکه آیا با تخلفاتی از مشاوران یا مسئولان پروژه در جانمایی این سد برخورد شده است، گفت: قطعا اگر با وجود پیش‌بینی مطالعات مبنی بر وجود این توده‌های نمکی این طرح مصوب شده باشد، تخلف کرده‌اند اما گزارشات ارائه شده در ظاهر حکایت از وجود توده‌ها نداشت و فروچاله‌ها بعدا مشاهده شدند.
حسینی تصریح کرد: احتمال اینکه مطالعات کامل نبوده، وجود دارد.
وی با بیان اینکه کار دیوان محاسبات گزارش تصمیمات نادرست است، افزود: اگر نتیجه‌گیری این پروژه انحلال توده‌های نمکی در آب و شور شدن آب کارون در پایین دست و به وجود آمدن مشکلات زیست‌محیطی باشد، دیوان محاسبات به عنوان تصمیم نادرست به این قضیه ورود می‌کند.
:
:
:
آخرین اخبار