تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۱۲۸۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل شیلات خوزستان:
دزفول قطب تولید ماهیان خاویاری در خوزستان است
با توجه به عملکرد خوب شهرستان دزفول در تولید ماهیان خاویاری، این شهرستان بعنوان قطب تولید ماهیان خاویاری استان خوزستان شناخته شده است
مدیر کل شیلات خوزستان گفت:با توجه به عملکرد خوب شهرستان دزفول در تولید ماهیان خاویاری، این شهرستان بعنوان قطب تولید ماهیان خاویاری استان خوزستان شناخته شده است.

نبی الله خون میرزایی برنامه توسعه ماهیان خاویاری در دزفول را یکی از برنامه های مهم و جدی شیلات در استان خوزستان برشمرد و افزود:تولید ماهیان خاویاری در خوزستان از جمله برنامه های نوپایی است که کمتر از یک دهه از عمر آن می گذرد اما با موفقیت همراه بوده است.

وی افزود:در این مدت مزارع پرورش ماهی که بعنوان پایلوت برای تولید ماهیان خاویاری انتخاب شده اند از عملکرد مناسبی برخوردار بودند که این امر نشان می دهد پتانسیل پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان به ویژه در شهرهای شمال غرب این استان با بهره مندی از رودخانه های دز و کارون تثبیت شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان اظهار کرد:با توجه به عملکرد قابل توجه تولید ماهیان خاویاری ، شهرهای دزفول ،شوش و اندیمشک به مرکزیت دزفول به عنوان قطب تولید ماهیان خاویاری در استان خوزستان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند.

خون میرزایی میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری در خوزستان در سال گذشته را 100 تن عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو نیز گفت:این بیماری ویروسی در دهه 80 سایت پرورش میگو در چوئبده آبادان را با شکست کامل مواجه کرد که با اقدامات اداره کل شیلات خوزستان و معرفی گونه مقاوم میگو این صنعت دوباره پا گرفت و روند روبه رشدی را طی می کند.

مدیر کل شیلات خوزستان بیماری سفیدک را یکی از معضلات پرورش میگو در دنیا و کشور دانست و گفت:15درصد تولید میگو در خوزستان به علت بیماری سفیدک کاهش یافت این درحالی است که این بیماری در استان بوشهر کاهش 40 درصدی را در پی داشت.

وی ضمن تاکید بر رعایت اقدامات بهداشتی لازم جهت کاهش تلفات میگو بر اثر بیماری سفیدک گفت:کمیته تخصصی میگو در خوزستان با حضور دستگاه های ذیربط تشکیل و نظرات کارشناسی به پرورش دهندگان میگو ارایه می شود.

خون میرزایی افزود:سایت های پرورش میگو در استان خوزستان در حال پاکسازی و رعایت بهداشت می باشند تا در سالهای آینده شاهد کمترین خسارت بیماری سفیدک به میگو باشیم.

وی در خصوص عملکرد استان خوزستان در زمینه تولید آبزیان نیز گفت:13 هزار و 700 هکتار مزرعه پرورش ماهی گرمابی در استان خوزستان وجود دارد که پیش بینی می شود تا پایان امسال 50 هزار تن ماهی گرمابی از این مزارع برداشت شود.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی در ایران از قدمت زیادی برخوردار نیست اظهار کرد:به منظور افزایش تولید آبزیان استفاده از تکنولوژی نو ، روش های تولید متراکم ، استفاده بهینه از منابع آب و رعایت الزامات زیست محیطی در کنار آموزش بهره برداران و مکانیزاسیون مزارع تولید در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه توسعه مجتمع های آبزی پروری در دستور کار شیلات خوزستان قرار گرفته است گفت:احداث فاز 2 شیلات شهید احمدیان خرمشهر و فاز 2 مجتمع آزادگان در شهرستان کارون در حال تکمیل است که با تکمیل این مجتمع ها زیرساخت لازم برای تولید آبزیان فراهم خواهد شد.

خون میرزایی افزود:یکی از برنامه های مصوب اداره کل شیلات استان خوزستان، رهاسازی بچه ماهی در منابع آبهای داخلی در فصول مختلف سال می باشد که این برنامه همه ساله اجرا می شود.

وی گفت: امسال 1،5 میلیون بچه ماهی در دریاچه سد دز رهاسازی شد که این برنامه در سالهای بعد نیز تداوم خواهد داشت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار