تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۱۳۰۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساماندهی دام مطالبه اهالی روستای گاومیش آباد دزفول
دامداران و اهالی روستای گاومیش آباد شرقی دزفول ساماندهی و جابجایی دام از سطح این روستا را خواستار شدند
دامداران و اهالی روستای گاومیش آباد شرقی دزفول ساماندهی و جابجایی دام از سطح این روستا را خواستار شدند.

روستای گاومیش آباد شرقی دزفول با جمعیتی افزون بر چهار هزار و 600 نفر که تنها به اندازه عرض یک کانال آبیاری از محدوده شهری فاصله دارد از امکانات و زیر ساخت لازم محروم است.

عضو شورای اسلامی این روستا روز یکشنبه با اشاره به اینکه حدود هفت واحد دامداری نیمه صنعتی در روستای گاومیش آباد وجود دارد گفت: حدود چهار هزارو 500 راس دام سنگین در این روستا وجود دارد که با ورود عشایر به این روستا از سالها پیش موضوع جابجایی دام به خارج روستا مطرح شده است اما تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

یاسین حسن نژاد با بیان مشکلات بهداشتی ایجاد شده برای اهالی این روستا به دلیل وجود دام در سطح خیابانهای روستا افزود: از آنجا که میزان تولید فرآورده های دامی از دام سنگین در دزفول در استان خوزستان شاخص و حایز رتبه اول است ضروری است تا نسبت به ساماندهی دام سنگین در این روستا به عنوان قطب پرورش دام سنگین در استان خوزستان اقدام شود.

وی اظهار کرد: به دلیل نبود اعتبار امکان صنعتی کردن دامداری های روستای گاومیش آباد شرقی دزفول وجود ندارد و تنها موضوع جابجایی این دامها مطرح می باشد.
عضو شورای اسلامی روستای گاومیش آباد شرقی افزود:در پی پیگیری زیادفرماندار ، نماینده مردم دزفول ،جهاد کشاورزی و سایر نهادها قطعه زمینی برای جابجایی دام های این روستا در نظر گرفته شد اما سایر مشکلات باقی مانده در این رابطه تاکنون حل نشده اند.

وی تعطیلی تعاونی گاومیش داران صنعتی دزفول را از دیگر مشکلات دامداران این روستا برشمرد و گفت: با تعطیلی تعاونی گاومیش داران صنعتی دزفول از سه سال پیش تاکنون هیچ گونه خوراک دامی به دامداران تحویل نشده است.

حسن نژاد افزود: با پیگیری انجام شده مدیر تعاونی گاومیش داران دزفول اخیرا انتخاب شده لذا امیدواریم بزودی با مدیریت وی تعاونی مذکور دوباره فعال شود و برخی مشکلات موجود رفع گردند.

رییس امور دام مدیریت جهاد کشاورزی دزفول نیز در این رابطه گفت: از حدود 10 سال پیش تاکنون طرح جابجایی دام سنگین روستای گاومیش آباد شرقی دزفول مطرح شده و قطعه زمینی به مساحت 20 هکتار از سوی اداره آب به جابجایی و ساماندهی دام این روستا اختصاص یافت.

حجت عزیزی با اشاره به اینکه زمین مورد نظر پشت روستای محمدابن جعفر واقع شده است گفت: با ادعای چند شاکی مساحت زمین مذکور کاهش یافت و در حال حاضر 12 هکتار دیگر برای جابجایی دام روستای گاومیش آباد شرقی باقی مانده است.

وی افزود:2 هکتار باقی مانده نیز دارای مشکلات مالکیت دیگری شده و افرادی ادعا دارند از 100 سال پیش سند این زمین را در اختیار دارند که اکنون مشکل مالکیت این افراد و اداره آب مطرح شده است.

عزیزی گفت:در صورت رفع این مشکل موضوع جابجایی دام سنگین روستای گاومیش آباد شرقی بر طرف شده و دام اهالی به محلی در پشت روستای محمدابن جعفر منتقل خواهد شد.

رییس امور دام مدیریت جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد:با حل مشکل زمین دامداران باید هزینه ناچیزی بابت ساخت و ساز بپردازند تا با مشارکت دامداران مشکل دام روستای مذکور حل شود.

ضمن اینکه فرمانداری دزفول نیز قول مساعدت و همکاری جهت رفع مشکلات موجود را داده است.

افزون بر 48 هزار راس دام سنگین در دزفول وجود دارد.

دامداران دزفول در تولید گوشت قرمز رتبه اول و در تولید شیر رتبه دوم را در استان خوزستان دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار