تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۱۳۱۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره محیط زیست هویزه:
هور العظیم همچنان نیاز به آب دارد
با توجه به بارندگی های مناسب امسال، مخازن یک و دو هورالعظیم وضعیت آبی مناسبی پیدا کرده اما مخزن سه حدود 10 درصد آبگیری شده؛ زیرا آب مخزن شماره سه از مخزن شماره دو آبگیری می شود اما آب مخزن دو به اندازه ای نیست که بیش از این در مخزن سه سرریز کند
موسی مدحجی گفت: به دلیل لایروبی نشدن نهرها آب زیادی به هورالعظیم وارد نشده است.

موسی مدحجی تعداد نهرهای منتهی به تالاب را 13 تا 15 نهر عنوان کرد و افزود: به دلیل لایروبی نشدن این نهرها، دبی ورودی به آن کم است و هنوز آب زیادی وارد نشده است.

هور العظیم همچنان نیاز به آب دارد

وی گفت: با توجه به بارندگی های مناسب امسال، مخازن یک و دو هورالعظیم وضعیت آبی مناسبی پیدا کرده اما مخزن سه حدود 10 درصد آبگیری شده؛ زیرا آب مخزن شماره سه از مخزن شماره دو آبگیری می شود اما آب مخزن دو به اندازه ای نیست که بیش از این در مخزن سه سرریز کند.

مدحجی اظهارکرد: مخزن شماره سه به دلیل فعالیت های نفتی چندین سال خشک شده بود که پارسال پس از پیگیری های قضایی سازمان محیط زیست، آب در آن رهاسازی شد.

به گفته وی، با پیگیری های اداره محیط زیست هویزه در یک سال گذشته برای مدیران همه شرکت های مجری طرح های نفتی در تالاب هورالعظیم، حکم جلب و تعقیب صادر شده است.

وی تعهد به بازگشایی آب، تخریب نشدن، ترمیم تالاب و احداث پل و آبگذر را نتیجه پیگیری های محیط زیست دانست و گفت: بین جاده ها در مخزن شماره دو هورالعظیم، تعدادی پل مشخص شد که در حال احداث هستند همچنین از دو ماه گذشته هم با پیمانکاران چینی وزات نفت جلساتی برگزار شده تا زیرگذرها و آبراهه ها را برای عبور آب لایروبی کنند.

مدحجی تاکید کرد: مشکل فعلی ورود آب به تالاب و آبگیری بیشتر تالاب در نتیجه رسوب گذاری نهرها است که قرار بود سازمان آب و برق رودخانه ها و نهرهای ورودی به تالاب را لایروبی کند.

وی با بیان این که آب مخزن چهار و پنج تالاب لب شور شده، اظهار کرد: مخزن شماره چهار تالاب از زهاب شبکه آبیاری و زهکشی منطقه و مخزن شماره پنج تالاب نیز از پساب کشت و صنعت نیشکر دهخدا آبگیری می شود.

تالاب هورالعظیم در جنوب غربی کشور در مرز ایران و عراق در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در کشور و دو سوم در عراق قرار دارد. جاده های احداث شده در دوران دفاع مقدس تالاب را به پنج مخزن تقسیم کرده است. روند خشک شدن تالاب با آبگیری سد کرخه آغاز شد و فعالیت های نفتی برای اکتشاف از سال 87 نیز به خشکی آن دامن زد. اکنون فقط حوضچه های یک و دو آبدار هستند. وزارت نفت پارسال پس از پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست پذیرفت که دریچه های حوضچه شماره دو به سه را بازگشایی کند.

خشکی تالاب هورالعظیم در تابستان گذشته باعث آتش سوزی هایی در این تالاب شد.

کارشناسان بر این باورند تالاب هورالعظیم به یکی از مهم ترین کانون های شکل گیری پدیده گرد و غبار تبدیل شده است.

مرجع / خبرگزاری موج
:
:
:
آخرین اخبار