تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۱۳۲۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احیای تالاب‌های استان با مشارکت محیط زیست، آب و برق خوزستان و جوامع محلی
برای حل مشکلات آب در استان باید منطقه ای وسیعتر از خوزستان دیده شود و اجرایی شدن آن بدون توجه و مشارکت جوامع محلی و مردم و کمک های کمیته مردمی قابل اجرا نیست و برای کسب نظر جوامع در اجرای این تفاهم نامه باید نظرات جوامع محلی نیز شنیده شود
خوزنیوز: جلسه اجرایی نمودن تفاهم نامه همکاری سازمان آب و برق خوزستان با سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و با حضور محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و حمیدرضا خدابخشی معاون توسعه آب سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان دو سازمان برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ در این جلسه درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تنوع و توان زیست محیطی خوزستان و همچنین گستردگی مشکلات زیست محیطی استان گفت: حل این مشکل به مانند حل مشکلات زیست محیطی کشور است.

وی با اشاره به اقدام خوب سازمان اب و برق در تدوین این تفاهم نامه گفت: برای حل مشکلات آب در استان باید منطقه ای وسیعتر از استان خوزستان دیده شود و اجرایی شدن آن بدون توجه و مشارکت جوامع محلی و مردم و کمک های کمیته مردمی قابل اجرا نیست و برای کسب نظر جوامع در اجرای این تفاهم نامه باید نظرات جوامع محلی نیز شنیده شود.

درویش ادامه داد: حل ریشه ای مشکلات زیست محیطی استان نیازمند برنامه مدیریتی طولانی مدت است و نتایج آن در آینده به خوبی برای مردم قابل لمس خواهد بود.

همچنین احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این جلسه با تاکید بر اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه گفت: باید هرچه سریعتر مباحث بودجه ریزی و عملیات اجرایی با توجه به محدودیت ها انجام شود.

لاهیجان زاده گفت: ما در این راستا برای کلیه تالابها رسماً حقابه تعریف کرده ایم که تصویب آن مراحل نهایی را می گذراند.

وی در بحث تفاهم نامه ، نقش جوامع محلی در حل مشکلات را بسیار مهم دانست و گفت: در تدوین مفاد این تفاهم نامه باید نقش جوامع  محلی به خوبی دیده شود.

خدابخشی معاون طرح توسعه شبکه آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان نیز درخصوص علت تدوین این تفاهم نامه گفت: با توجه به مشکلات حوضه آب و محیط زیست  استان برای حل آن با توجه به مشارکت مردم در حوضه محیط زیست این تفاهم نامه بین سازمان آب و برق و بخش محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده است.

وی علت اینکه تفاهم نامه در سطح سازمانی با محیط زیست دیده شده است، گفت: نگاه ما به حوضه آبریز استان نگاهی کلی با توجه به استانهای همجوار بوده است و در این تفاهم نامه برای سایر استانها برنامه کاری دیده شده است و سازمان آب و برق به عنوان حامی مالی این برنامه برای احیای آب استان و تالابها با توجه به تجربیات مشابه دیگر کشورها برنامه مشترکی با محیط زیست خواهد داشت.

لازم بذکر است؛ در اسفند سال گذشته با توجه به همگانی بودن وظیفه حفاظت از محیط زیست، مبتنی بر اصل پنجاهم قانون اساسی، به استناد بیانات مقام معظم رهبری بر بهره مندی از ظرفیت همه سازمان ها و نهادها برای حفظ و احیاء و بازسازی محیط زیست، این تفاهم نامه برای کمک احیای حوضه آبخیز رودخانه های استان خوزستان با اولویت احیای حوضه آبخیز رودخانه کرخه از طریق همکاری مشترک از قبیل بکارگیری توان فکری،تجربی ،پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه ای، ارتباطات ملی و بین الملی، فضای فیزیکی و تحقیقات با مشارکت دستگاه های مرتبط ، سازمانهای مردم نهاد و با استفاده از توانایی ها منعقد گردید.
:
:
:
آخرین اخبار