تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۴۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل حفاظت از منابع آب ایران:
بحران کم آبی در کشور ناشی از سیاست های غلط گذشته است
متاسفانه با سیاست غلط دوره های مختلف شورای عالی آب از سال 84 تا سال 89 تعطیل شد و 35 درصد کسری مخازن آب های زیرزمینی کشور را به همراه داشت و موجب شد افراد متخصص و برنامه ریز در زمینه منابع آب کار را رها کنند
مدیر کل حفاظت و بهره برداری منابع آب امور مشترکین مدیریت منابع آب ایران با از انتقاد از سیاست های غلط گذشته که به بحران کم آبی در کشور دامن زده گفت:این بحران باعث شده برنامه های وزارت نیرو برای احیا و کنترل منابع آب کشور به نتیجه نرسد.

سیدمحمدعلی مصطفوی روز چهارشنبه در همایش هم اندیشی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به میزبانی شبکه آبیاری دز در دزفول با هشدار اینکه در مرحله فوق بحران در زمینه آب های زیر زمینی بسر می بریم افزود:در این راستا نخستین نشست شورای عالی آب در سال 81 برگزار و مشکل بحران آب در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود:طرح تعادل بخشی ،تغذیه مسیر و بخش سیلاب نیز در سال 84 در شورای عالی آب تصویب شد که به دلیل نبود باور و اعتقاد همه جانبه در وزارت نیرو این طرح ناقص ماند و نتایج لازم را کسب نکرد.

مصطفوی با اشاره به اینکه این طرح با وجود تلاش فراوان وزارت نیرو موفق به مدیریت 3.4 میلیارد مترمکعب آب شد گفت:چون همزمان با بستن چاه های غیرمجاز ،چاه های جدیدی حفر شد نتیجه لازم حاصل نشد.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان نیز گفت:متاسفانه کشاورز الگوی کشت مناسبی ندارد و با وجود مصرف آب به نتیجه قابل ملاحظه و سوددهی نمی رسد که در این خصوص باید چاره اندیشی شود.

مصطفوی با اشاره به اینکه 103 هزارو 600 حلقه چاه فاقد پروانه جهت تعیین تکلیف در کشور شناسایی شده گفت:این شناسایی منجر به صدور پروانه برای کمتر از 2 هزار چاه و ثبت نام کمتر از 40 هزار حلقه چاه دیگر شد.

وی افزود:متاسفانه با سیاست غلط دوره های مختلف شورای عالی آب از سال 84 تا سال 89 تعطیل شد و 35 درصد کسری مخازن آب های زیرزمینی کشور را به همراه داشت و موجب شد افراد متخصص و برنامه ریز در زمینه منابع آب کار را رها کنند.

مصطفوی گفت:این بحران در حالی بوجود آمد که در این سالها کشور بیشترین درآمد برای اجرای طرح را داشت ولی به دلیل سیاست های غلط موفق نبود که در این راستا در سال 91 شرایط برای گزارش کار دادن متخصصان فراهم و موجب فعال شدن دوباره شورای عالی آب شد.

وی اظهار کرد:در پانزدهمین نشست شورای عالی آب که شهریورماه امسال برگزار شد اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی تصویب و به وزارت نیرو سپرده شد تا در یک دوره 20 ساله خسارت وارده بر کشور جبران شود.

مدیر کل حفاظت و بهره برداری منابع آب امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه 11 پروژه از کل 15 پروژه این طرح به وزارت نیرو واگذار شده است گفت:بودجه ما در سال گذشته 230 میلیارد ریال بود که از این مقدار 200 میلیارد ریال جذب شد که به دلیل نگاه ویژه دولت به اجرای این طرح اعتبارات در سال جاری 14 برابر شد و به سه هزار و250 میلیارد ریال رسید و تاکنون یکهزارو 200 میلیارد ریال آن جذب شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش دولت و همکاری سایر دستگاه های اجرایی این طرح با موفقیت اجرا شود و شاهد کمترین هدررفت آب باشیم.

مصطفوی با بیان اینکه 85 درصد وسعت کشور را مناطق بیابانی ،فرابیابانی،خشک و فراخشک شامل می شود که وابستگی فراوانی به آب های زیرزمینی دارند افزود: 55 درصد منابع آب کشور از آب های زیرزمینی است ضمن اینکه بیش از 63 درصد آب شرب از آبهای زیرزمینی تامین می شود که این رقم در مناطق روستایی به بیش از 80 درصد می رسد.

وی افزود:در خشکسالی های هشت سال گذشته و مصرف بیش از حد تغذیه 120 میلیارد متر مکعب از حجم ذخایر آب زیرزمینی از بین رفت که باید تعادلی بین این منابع و مصارف برقرار کرد.

مصطفی شبه معاون حفاظت وبهره برداری سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت:پارسال هواشناسی بارندگی نرمالی را برای کشور پیش بینی کرده بود که این پیش بینی محقق نشد و تنش های بسیاری را سبب شد.

وی افزود:شبکه های آبیاری استان خوزستان سالانه 16 میلیارد مترمکعب مصرف آب در 752 هزار هکتار زمین کشاورزی دارند در حالی که این آب از طریق 9 هزار حلقه چاه تامین می شود.

شبه با اشاره به اینکه 1.6 میلیارد مترمکعب آب از آب های زیرزمینی استان خوزستان مصرف می شود اظهار کرد:عمده چاه های خوزستان در شمال ،شمال غرب و شمال شرق استان خوزستان واقع شده اند ضمن اینکه 30 درصد آبهای سطحی کشور در استان خوزستان قرار دارد.

معاون حفاظت وبهره برداری آب وبرق خوزستان با اشاره به اینکه بیشترین چاه های استان خوزستان در دزفول،شوشتر و اندیمشک واقع شده اند گفت:این آب ها در کشاورزی،صنعت و شرب مصرف می شوند.

وی گفت:استان خوزستان به عنوان پایلوت کشوری برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی انتخاب شده است .

در این همایش که به مدت یک روز در شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان برگزار شد با پرسش و پاسخ مسوولان امور مشترکان آب ادامه یافت.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: بحران آب ، کم آبی ، خشکسالی
:
:
:
آخرین اخبار