تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۱۳۵۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود آب کشاورزی شادگانی‌ها را تهدید می‌کند
خشک شدن رودخانه‌های شهرستان وکمبود آب کشاورزی شادگانی‌ها را تهدید می‌کند
خشک شدن رودخانه‌های شهرستان وکمبود آب کشاورزی شادگانی‌ها را تهدید می‌کند.

شهرستان شادگان از قطب‌های کشاورزی و دامپروری در استان خوزستان و بزرگ‌ترین تولیدکننده خرما در کشور است، اما این قطب کشاورزی چندین سال است با بحران کمبود آب روبروست و بعد از خشک شدن رودخانه‌های این شهرستان که یکی از تامین‌کننده‌های آب باغات هستند امسال هم به دلیل کشت انواع محصولات در منطقه آب رودخانه‌ها را به بستری خشک تبدیل نموده و از روزهای نخست زنگ خطر نابودی کشاورزی شادگان و فاجعه زیست‌محیطی را به صدا درآورده است.

شهرستان شادگان از دیرباز با تولید محصولات متعدد کشاورزی بویژه صیفی‌جات به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری استان خوزستان محسوب شده است به طوری که برخی محصولات این شهرستان نظیر برنج، گندم، انگور خیار، گوجه و غیره شهرت جهانی پیدا کرده‌اند و این شهرستان در زمینه‌های مختلف کشاورزی و دامی، رتبه‌های بر‌تر استانی و کشوری دارد.

اما باتوجه به وضعیت کنونی و نگران کننده بخش کشاورزی و ضرر و زیان گسترده تولیدکنندگان این بخش به علت کمبود آب زراعی و بحران جدی کشاورزان در این خصوص گفت‌و‌گویی با کشاورزان این منطقه انجام دادیم.

یکی ازکشاورزان روستای عبودی این شهرستان اظهارکرد: امروز کمبود آب مشکل جدی و مهم کشاورزان ورامینی است به نحوی که فقدان آب برای آبیاری مزارع موجب شده است تا بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی شهرستان ورامین که استعداد و پتانسیل بسیاری برای تولید محصول دارند به حال خود‌‌ رها شوند.

طاهر زنبوری افزود: اگرچه مسئولان منطقه تلاش دارند تا با تخصیص حق آبه مارون و جراحی به شهرستان شادگان مشکلات کشاورزان را تا حدودی کاهش دهند اما با توجه به مشکلات آبی که امسال شهرستان شادگان را تهدید می‌کند، تحقق این امر در زمان اندک کمی بعید به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از اهالی روستای آیشاراین شهرستان در این خصوص گفت: شهرستان شادگان به عنوان قطب کشاورزی شهرستان شادگان، پتانسیل و ظرفیت بسیاری برای تولید انواع محصولات کشاورزی و تأمین نیاز مردم بسیاری از شهرهای استان را دارد.

جمال عساکره اضافه کرد: امروز مهم‌ترین مشکل کشاورزان شادگان کمبود آب است که باعث شده است کشاورزان از کار کشاورزی دست بردارند و با این وجود بیکاران این شهرستان افزوده‌تر شدند.

یکی دیگر از کشاورزان دهستان حسینی این شهرستان اظهارکرد: کشاورزی یکی از مهم‌ترین شغل‌ها در شهرستان شادگان است که با مشکلات ایجاد شده در زمینه تامین آب مورد نیاز، کشاورزان با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و باغات جم در مسیر نابودی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: هر چند تلاش‌هایی برای تامین آب زراعی مورد نیاز این شهرستان از طریق مدیریت جهادکشاورزی شهرستان و دبیر صنفی کشاورزان شادگان صورت گرفته است ولی کمبود آب زراعی بخش کشاورزی این شهرستان همچنان با مشکل روبرو است.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان در این رابطه گفت: نبود آب موجب خسارت بـه زمین‌های کشاورزی این شهرستان شده است.

حمید مطرودی با بیان اینکه توسعه کشاورزی شادگان نیاز به حمایت دارد، اظهار کرد: نبود آب برای کشاورزی در این شهرستان باعث به وجود آمدن خسارت زیادی به بخش کشاورزی شده است.

مطرودی تصریح کرد: انتظار داریم آب مورد نیاز کشت تامین شود تا کشاورزان با امیدواری و انگیزه بیشتری به تولید محصول ادامه دهند.

کمبود آب زراعی متأسفانه بسیاری از روستائیان این شهرستان به مهاجرت به سمت شهر‌ها واداشته است وامیدواریم تدبیری در این زمینه توسط مسئولان استان و شهرستان شادگان اندیشیده شود تا از این بحران عبور کنیم.
مرجع / فـارس
برچسب ها: شادگان
:
:
:
آخرین اخبار