تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۱۳۸۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش ابتلا به بیماری سالک در دزفول
ابتلا به بیماری سالک در مناطق روستایی دزفول 37 درصد و در مناطق شهری 26 درصد افزایش داشته است
رییس مرکز بهداشت دزفول از شناسایی 236 مورد ابتلا به بیماری سالک در این شهرستان طی امسال خبر داد و گفت:ابتلا به بیماری سالک در مناطق روستایی دزفول 37 درصد و در مناطق شهری 26 درصد افزایش داشته است.

سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان است که با گزش پشه منتقل می شود.

رضا پورآیین روز یکشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی در مرکز بهداشت دزفول افزود:به طور حتم تعداد افرادی که در دزفول به بیماری سالک مبتلا شده اند بیشتر از آمار موجود است زیرا بسیاری افراد که به این بیماری مبتلا می شوند به پزشک و یا مراکز بهداشتی مراجعه نمی کنند.

وی گفت:از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال در مناطق روستایی دزفول 140 نفر به بیماری سالک مبتلا شدند که این رقم نسبت به 87 مورد ابتلا در مدت زمان مشابه پارسال رشد 37 درصدی داشته است.

وی با اشاره به ابتلای 96 نفر به بیماری سالک در مناطق شهری دزفول گفت:این تعداد در سال گذشته 69 نفر بوده است.

رییس مرکز بهداشت دزفول گفت:بیشترین موارد ابتلا به این بیماری در منطقه شش دزفول که بیشتر نظامی می باشد با 59 مورد و شهر امام با 51 مورد بوده است.

پورآیین افزود:این بیماری دارای دو نوع شهری یا خشک و روستایی یا مرطوب می باشد که از طریق انسان به انسان،حیوان به انسان و حیوان به حیوان منتقل می شود و ناقل این بیماری در اماکن متروکه ،نخاله های ساختمانی و زباله ها زندگی می کند.

وی اظهار کرد:زخم های ناشی از گزش پشه بدون خارش و درد است که تبدیل به زخم کوچک و قرمز شده که با گذشت زمان بزرگتر شده و تبدیل به زخم می شوند.

رییس مرکز بهداشت دزفول زمان بهبود سالک خشک را بین 6 تا 12 ماه دانست و گفت: بیماری سالک مرطوب نیز بین 4 تا 8 ماه بهبود می یابد که برای پیشگیری از این بیماری باید عوامل مساعد کننده پشه ناقل سالک بهسازی شود و شکاف دیوارها در مناطق مسکونی و نگهداری طیور ترمیم و کانالهای روباز بهسازی شده و فاضلاب به شیوه صحیح دفع شود.

وی تخریب و تسطیح اماکن متروکه ،نصب توری بر روی درب ها و پنجره ها ،استفاده از پماد دورکننده حشرات و پوشاندن زخم های سالک را از دیگر راهکارهای پیشگیرانه بیماری سالک عنوان کرد و افزود:بهترین راه پیشگیری از این بیماری بهسازی محیط می باشد.

علیرضا عترت خواه رییس نظام پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت:انتظار می رفت با وضعیت بهداشتی مناسبی که در شهر دزفول وجود دارد تعداد مبتلایان به بیماری سالک کمتر از این تعداد باشد ولی این آمار نگران کننده است.

وی افزود:سفرهای تابستانه و برپایی چادر در حاشیه شهرها در فصل خنک نیز دلیلی بر افزایش تعداد بیماران می باشد که باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.

فرماندار ویژه دزفول نیز در این خصوص گفت:وضعیت زباله ها در 10 سال گذشته با تلاش دهیاران بهتر شده که باید با تلاش بخشداران و دهیاران در این خصوص بیشتر تلاش کرد .

حبیب الله آصفی افزود:دهیاران و بخشداران باید با برگزاری جلسات فصلی پیش از ایام نوروز نسبت به جمع آوری نخاله های ساختمانی از سطح روستاها و شهرهای اقماری اقدام کنند.

فرماندار دزفول در این نشست دستور داد ضمن بازدید میدانی از پایگاه چهارم شکاری دزفول گزارش کاملی توسط کارشناسان بهداشت تهیه شده تا در این خصوص در شورای تامین شهرستان دزفول چاره اندیشی شود.

آصفی همچنین گفت:شیوه دفن زباله در دزفول باید اصلاح شود زیرا این شیوه علمی نیست و باید در این خصوص راهکار درستی ارائه کرد.

فیروزه رجبی کارشناس حشره شناسی مرکز بهداشت دزفول نیز در این نشست گفت:در سال جاری تعداد بیماران مبتلا به سالک در شهرهای امام و مناطق نظامی دزفول بویژه پایگاه چهارم شکاری افزایش یافت که به عنوان یک دغدغه برای مرکز بهداشت مطرح شد .

وی افزود:بنا به حساسیت موضوع مطالعات مرکز بهداشت آغاز و منطقه پایگاه از نظر گونه جونده بررسی شد که مشخص شد گونه جونده ای در منطقه وجود ندارد ولی محل جمع آوری زباله های پایگاه که با فنس محصور شده در برخی نقاط پاره شده موجب ورود برخی حیوانات از جمله شغال و سگ به مناطق مسکونی می شود که این امر محیطی را برای رشد و پرورش ناقل بیماری سالک فراهم کرده است.

رجبی اظهار کرد:برای حل این مشکل سم در اختیار مناطق نظامی دزفول قرار داده شد تا سمپاشی صورت گیرد ولی این راهکار نیز پاسخگو نبوده است.

کارشناس حشره شناسی مرکز بهداشت دزفول گفت:در سال گذشته 17 نفر در پایگاه چهارم شکاری دزفول نفر به بیماری سالک مبتلا شدند که این آمار از ابتدای سال جاری تاکنون به 30 نفر رسیده است.

رجبی در خصوص وضعیت بهداشتی شهر امام از توابع بخش مرکزی دزفول نیز گفت:بیشتر موارد ابتلا به سالک در سال گذشته در شهر امام اطراف پارک ورودی شهر بود که محل تغذیه احشام است چرا که وجود حوضچه ای از لجن و گنداب مکانی برای پرورش ناقل این بیماری فراهم شده است.

رییس شورای شهرستان دزفول نیز در این نشست گفت:از زمانی که سمپاشی اراضی کشاورزی دو شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی و شهید رجایی دزفول از سمپاشی هوایی به سمپاشی دستی تغییر یافته بروز بیماری سالک نیز بیشتر شده است که به نظر می رسد این نوع سمپاشی در کنترل این بیماری موثر بوده است.

عبدالعلی کریمی از مسوولان مربوطه خواست در خصوص کنترل بیماری سالک در این شهرستان اقدام کنند.

رییس مرکز بهداشت دزفول همچنین در این نشست از شهرداری ها خواست با معدوم کردن سگهای ولگرد به ویژه در محل کانالها ،دفع صحیح زباله ها ،انتقال دامداری ها به خارج محل سکونت ،برنامه ریزی و عملیات تخریب ،بهسازی و بازسازی اماکن متروکه،جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی به رودخانه و معابر عمومی مرکز بهداشت را در کنترل این بیماری یاری کنند.

پورآیین گفت:در سال جاری 637 قلاده سگ ولگرد توسط شهرداری های دزفول در مناطق شهری و سه مورد در مناطق روستایی معدوم شده است.

معاون امور شهری شهرداری دزفول نیز از نبود مکانی برای تخلیه نخاله های ساختمانی به عنوان یک معضل بهداشتی برای دزفول نام برد و گفت: در حال حاضر نخاله های ساختمانی در کوی آزادگان و در فاصله 100 متری منازل مسکونی تخلیه می شوند.

محمد ابوالحلاج افزود:در سال گذشته این موضوع پیگیری و مقرر شد زمینی به وسعت 38 هکتار جنب تخلیه زباله های ماهور برنجی برای تخلیه نخاله های ساختمانی در نظر گرفته شود که موافقت استان نیز کسب شد ولی هنوز موافقت شهرستان در این خصوص صادر نشده است.

وی در خصوص زباله های خانگی نیز گفت:روزانه 180 تن زباله در شهرستان دزفول تولید می شود که این زباله ها در اطراف روستای ماهور برنجی تخلیه می شود ضمن اینکهه 120 تن زباله سایر شهرهای اقماری نیز در این مکان تخلیه می شود.

در این نشیت در خصوص استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در مدارس نیز بحث و تبادل نظر شد.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: سالک ، دزفول
:
:
:
آخرین اخبار