تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۳۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزير نيرو: طرح انتقال بهشت‌آباد در دست مطالعه و تكميل است
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: به لطف خداوند امسال در ماه‌‌هاي آغازين پاييز بارش‌هاي بسيار خوبي نصيب كشور شد كه در استان خوزستان دو ذخيره برفي در بالادست و ذخيره آبي در پشت سدها فراهم شد و اين بارش‌ها موجب ذخيره 1.5 ميليارد مترمكعب آب در پشت سدهاي استان شد.

به گزارش ايسنا خوزستان، محمدرضا عطارزاده  در بازديد از سد گتوند عليا در جمع خبرنگاران، اظهار كرد:‌ اميدوارم با ادامه بارش‌ها سال آبي خوبي براي خوزستان داشته باشيم و آب شرب، آب كشاورزي و صنعت استان تامين شود.

وي ادامه داد: اميدواريم بتوانيم مرحله آبگيري دوم و سوم و چهارم گتوند را انجام دهيم و مطمئنا اين آبگيري نيازمند حجم بالايي از آب است. پيش‌بيني براي ذخاير آبي بستگي به پيش‌بيني هواشناسي دارد اما پيش‌بيني ما اين است كه در خوزستان سال تري داشته باشيم و ذخاير آبي 4 تا 6 ميليارد مترمكعب افزايش يابد. اما در صورت پيش‌بيني سازمان هواشناسي و احتمال كاهش بارش در حد نرمال يا زير نرمال مقدار آب ذخيره از اين پيش‌بيني كمتر خواهد شد.

معاون وزير نيرو افزود: طرح‌هاي آبي گسترده‌اي براي مناطق مختلف كشور داريم كه بعضي از آن‌ها در حال مطالعه است و اين طرح‌ها براي ضرورت‌هاي آبي هر منطقه در كشور اجرا مي‌شوند. ما با توجه به نتايج مطالعات وضعيت بارش‌ها ميزان ذخاير آبي و وضعيت تكميل پروژه‌ها تصميمات لازم را براي اجرا يا متوقف كردن طرح‌ها مي‌گيريم. در حال حاضر طرح انتقال بهشت‌آباد در دست مطالعه است كه اميدواريم مطالعات اين طرح تكميل شود.

عطارزاده تصريح كرد: دو طرح بسيار مهم در استان خوزستان وجود داشت كه يكي از آن‌ها سد كارون 4 بود و ابتداي امسال به بهره‌برداري رسيد و طرح ديگر سد گتوند است كه آبگيري آن انجام شد و اميدواريم آبگيري نهايي آن نيز تا پايان امسال انجام شود. اين دو طرح مي‌تواند تمام نيازهاي آبي‌ در منطقه كارون را تامين كنند. طرح‌هاي ديگر وزارت نيرو در خصوص تامين نيازهاي شرب مناطق مختلف كشور است كه مطالعات اين طرح‌ها نيز در حال نهايي شدن است.

وي گفت: اميدواريم در زمينه انتقال آب آسيبي به محيط‌زيست و چشمه‌هاي مناطق وارد نشود؛ لازم است در اين زمينه مطالعات جامعي صورت گيرد. براي اجراي طرح بهشت‌آباد نيز برنامه‌ريزي شده كه 580 ميليون مترمكعب آب به سه استان منتقل شود و اميدواريم پس از تكميل مطالعات اين موضوع عملي شود. انتقال اين آب تنها براي مصرف شرب است.

 معاون وزير نيرو ارتقاء بهره‌وري را يكي از مسائل مهم وزارت نيرو در سال جاري عنوان كرد و ادامه داد: اعتبارات خوبي در شوراي آب براي اين امر تخصص يافته است. در واقع يكي از اصول شوراي آب كشور اين است اگر انتقال آب بين حوزه‌اي صورت بگيرد و بايد در استان مقصد آبياري به صورت بهينه باشد و بهره‌وري آب افزايش يابد تا در اين انتقال تنها كمبودها جبران شود. ما نيز طبق همين اصول طرح‌هاي انتقال آب‌ها را اجرا مي‌كنيم. طرح انتقال آب بهشت آباد طرحي 10 ساله است و ابعاد گسترده‌اي دارد اما اميدواريم اين طرح با بهره‌وري مناسب آب و دقت، براي رفع نيازهاي واقعي مناطق اجرا شود.
:
:
:
آخرین اخبار