تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۱۳۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصويب احداث 5 تصفيه‌ خانه فاضلاب در خوزستان
وزير نيرو گفت: براساس گزارش مسئولان سد گتوند،‌ اقدامات خوبي پس از آبگيري سد به ويژه در بخش كنترل ec مخزن و مسائل پيرامون سازندگي گچساران انجام شده و به لطف خدا تمام پيش‌بيني‌ها و تمهيدات براي سازند به خوبي پيش‌رفته و كنترل‌هاي لازم انجام شده است.

به گزارش ايسنا خوزستان، مجيد نامجو در بازديد از سد گتوند عليا در جمع خبرنگاران، اظهار كرد:‌ در حال حاضر مراحل نهايي سد گتوند در حال انجام و لازم است كه انسجام بيشتري براي اتمام مراحل باقي‌مانده به ويژه وضعيت نيروگاه‌ها داشته باشيم. مسولان سد قول دادند كه در برنامه‌اي زمان‌بندي شده مراحل باقي‌مانده را با توجه ويژه و نگاه اصولي انجام دهند تا بتوانيم با راه‌اندازي نيروگاه‌ها در مراحل بعدي برق را از نيروگاه اين سد توليد كنيم و اين موضوع در حال برنامه‌ريزي است.

وي افزود: در خصوص مراحل دوم و سوم آبگيري سد مشاور زمان‌هايي را پيش‌بيني كرده و قرار است در برنامه زمان‌بندي شده با توجه به برنامه توليد برق از سد نيروگاه بازنگري‌هايي انجام شود اما به نظر مي‌رسد امسال انجام 2 مرحله ديگر آبگيري امكان‌پذير باشد.

وزير نيرو بيان كرد: براساس تمهيدات انديشه شده در حال حاضر سد گتوند كاملا تحت كنترل و نظارت است و براي حل مشكل مالي سد گتوند قرار شد با استفاده از شرايط قانوني بودجه سال 90 كه اجازه پرداخت بدهي‌ها را از فروش اموال مي‌دهد، مشكل حل شود و پيمانكار اصلي اين طرح كه قرار گاه خاتم‌الانبياء است اظهار كرده كه اعتبار مورد نياز از نظر مالي تامين شده و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.

نامجو ادامه داد:‌ در حال حاضر وضعيت كنترل ec آب رودخانه كارون در محل سد گتوند كنترل مي‌شود و همواره شوري آب در اين محل نسبت به سال گذشته مقايسه مي‌شود.

وي در زمينه انتشار اوراق مشاركت گفت: اوراق مشاركت سير قانوني خود را طي مي‌كند و اقدامات زيادي در اين زمينه انجام شده و منتظر اعلام بانك مركزي هستيم.

وزير نيرو افزود: مهم‌ترين بندي كه در قانون بودجه براي وزارت نيرو مشخص شده، بند 35 يا همان پرداخت بدهي با فروش اموال و دارايي‌هاي دولت و وزارت نيرو است كه در اين بابت پيمانكاراني كه توانمندي خريد نيروگاه را داشتند به ما مراجعه كردند و براي آن‌ها مصوبات خوبي از دولت گرفته شد.

نامجو اظهار كرد: روز گذشته با تعداد زيادي از پيمانكاران برق جلسه‌اي برگزار شد كه با جمع‌بندي بدهي‌ها، دولت مجوز واگذاري 16 نيروگاه را ارائه داد كه اين نيروگاه‌ها نيروگاه‌هاي حرارتي هستند؛ اما براي نيروگاه‌هاي برق‌آبي بسته‌اي فراهم شده كه به‌زودي ارائه مي‌شود كه به آن پيمانكاران و بخش‌هاي خصوصي در صورت تمايل مي‌توانند براي خريداري اين نيروگاه‌ها اقدام كنند.

وي ادامه داد: دولت توجه ويژه‌اي به خوزستان داشته است و يكي از بزرگترين طرح‌هاي آبي كشور تحت عنوان طرح غدير براي اصلاح و رفع مشكلات آبي در اين استان در حال اجرا است. اولين مرحله آن كه رساندن آب كرخه به آبادان و خرمشهر است انجام شده و مراحل بعدي آن در حال برنامه‌‌ريزي و اجرا است. وزارت نيرو نيز تلاش دارد كه بتواند از محل سد دز آب شرب مردم را در مرحله بعدي طرح تامين كند.

وزير نيرو در ادامه از تصويب احداث 5 تصفيه‌خانه فاضلاب در خوزستان توسط شوراي اقتصاد در هفته گذشته خبر داد و گفت: از جمله اين طرح‌ها مي‌توان به شهرهاي آبادان و خرمشهر اشاره كرد. همچنين مراحل بعدي قرارداد اين تصفيه‌خانه‌ها يعني استفاده از فاينانس خارجي در حال انجام است.

نامجو خاطرنشان كرد: دولت در سفر سوم  سه مرحله انتشار اوراق 300 ميليارد توماني را براي استان خوزستان تصويب كرد كه مشغول مزاكره با بانك مركزي هستيم اما هنوز مجوز‌هاي لازم از بانك مركزي گرفته نشده است.

وي افزود: در حال حاضر هيچ شكايتي از شوري آب كارون وجود ندارد و اين موضوع نشان مي‌دهد كه مسئولان در بالادست كارون و شركت‌هاي آب و فاضلاب دقت و كنترل لازم را براي اين‌كه شوري در حد قابل تحمل باشد، انجام داده‌اند. همچنين براي جلوگيري از مشكلات به وجود آمده سه ميليون مترمكعب عمليات خاك‌ريزي انجام شده بود.
:
:
:
آخرین اخبار