تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۱۱۴۰۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر ارشاد در اهواز تاکید کرد؛
ایده‌ها و برنامه‌های پایتخت کتاب ایران ضمانت اجرایی داشته باشند
جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب با هدف توجه بیشتر به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در شهرهایی به غیر از تهران و چند شهر خاص دیگر برگزار می‌شوند
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب با هدف توجه بیشتر به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در شهرهایی به غیر از تهران و چند شهر خاص دیگر برگزار می‌شوند.

ایده‌ها و برنامه‌های پایتخت کتاب ایران ضمانت اجرایی داشته باشند

سیدعباس صالحی امروز (30 دی 94) در نشست خبری در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این که ظرفیت‌های متنوعی در شهرهای متعددی وجود دارد اما بیشتر تهران و چند شهر خاص دیگر در این زمینه دیده می‌شوند خاطرنشان کرد: پایتخت کتاب ایران باعث می‌شود ظرفیت‌های پنهانی که وجود دارد دیده شوند، ارتقا پیدا کند و معرفی شوند و فرصتی پیدا شود تا سازمان‌های عمومی و خصوصی به مشارکت با هم بپردازند.

وی ادامه داد: امر کتاب و کتاب‌خوانی نیازمند مشارکت همه جانبه سه ضلع موثر در کتاب و کتاب‌خوانی یعنی بخش عمومی، خصوصی و دولتی است. برای گسترش فرهنگ مکتوب کشور این سه ضلع در پایتخت کتاب ایران در کنار هم قرار می‌گیرند و استعدادهای کتاب و کتاب‌خوانی دیده، رصد و معرفی می‌شوند.

صالحی تاکید کرد: ایده‌ها و برنامه‌هایی که برای پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شوند نباید در حد ایده باشند و باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط ضمانت‌های اجرایی داشته باشند. هدف دیگر ما تاکید بر گستره مشارکت‌ها است چون هر قدر که دستگاه‌های عمومی و خصوصی هر شهر بیشتر مشارکت می‌کردند آن شهر نمره بالاتری برای انتخاب داشت. گستره شمول ایده‌ها و طرح‌ها که جوانان، کودکان و نوجوانان را دربرگیرد و همچنین تأکید بر خلاق و نو بودن ایده‌ها از ملاک‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران هستند.

وی با بیان این که 64 شهر از 93 استان در جشنواره پایتخت کتاب ایران نامزد شدند که 300 طرح و برنامه را فرستادند توضیح داد: در داوری این شهرها 10 شهر انتخاب شدند و در مرحله ماقبل آخر سه شهر اهواز، بوشهر و نیشابور به رقابت پرداختند و اهواز بنا بر این ملاک‌ها انتخاب شد. آن چیزی که از این جشنواره پدید آمد تکاپوی 64 شهر برای رسیدن به پایتخت کتاب ایران است. ایده‌های ارایه شده ثبت کرده و ایده‌هایی که در ترویج کتاب‌خوانی پدید آمد را ترویج می‌کنیم و تمرکز بر ایده‌های برتر را در تمام نقاط ایران فراهم خواهیم کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در اهواز میزان فعالیت گروه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی بالا رفته و انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران باعث انجام این فعالیت‌ها و در نهایت انتخاب سه گروه خوزستانی به عنوان مروجان کتاب و کتاب‌خوانی در کشور شد. حاشیه‌های شهر اهواز و شهرهای پیرامون هم تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب با همان اهداف و شاخص‌ها صورت گرفت.

وی افزود: 621 روستا در این جشنواره شرکت کردند. در مرحله اول 20 روستا و در مرحله دوم 10 روستا که طرح‌های خود را ارسال کرده بودند انتخاب شدند. هر چند طرح‌ها کوچک بودند اما در میان آن‌ها طرح‌های مبتکرانه‌ای دیده می‌شود. از این دو جشنواره استقبال وسیعی شده و میزان مشارکت‌ها بالا رفته است و ظرفیت‌های جدیدی آشکار شد. در حوزه کتاب اهتمامی در استان‌ها پدید آمد که بارقه‌ای از امید را برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و توسعه زیرساخت‌های کتاب به وجود آورد.

همچنین همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اظهار کرد: اهواز به عنوان یکی از کاندیداهای پایتخت کتاب ایران برنامه‌های خود را به شورای انتخاب ارایه داد و با فعالیت‌هایی که در اهواز صورت گرفت یک جو عمومی در شهر ایجاد شد.

وی افزود: رتبه خوزستان در حوزه تولید کتاب در سال 93 در کشور 21 بود و در سال 94 به رتبه 10 در کشور در تولید آثار مکتوب رسید. در آثار مکتوب شورای نظارت بر چاپ و نشر کتاب به استان‌ها تفویض شده که هم در تسریع کار ناشران مهم است و هم در هزینه تولید کتاب و هم در کمتر شدن رفت و آمدها و کم شدن زمان اخذ مجوز در تولید کتاب کمک می‌کند.

او ادامه داد: امسال در استان خوزستان تلاش اهل قلم، ناشران، کتابفروشی‌ها و معرفی کتابفروشی محام به عنوان کتابفروشی‌ برتر در امر ترویج کتاب جایگاه ما افزایش پیدا خواهد کرد. در توزیع و پخش کتاب هم مشکل داریم که لازم است راهکاری برای این معضل پیدا کنیم تا کتابی که چاپ می‌شود برای عرضه مشکلی نداشته نداشته باشد.

قنواتی خاطرنشان کرد: سال گذشته نمایشگاه کتاب را با 400 ناشر کشوری و در فضای سه هزار متری برگزار کردیم اما امسال این نمایشگاه با نزدیک به 450 ناشر کشوری و در فضای نزدیک به پنج هزار متر برپا خواهد شد. همچنین امسال نزدیک به 18 ناشر بین‌المللی کتاب‌های عربی حضور دارند و بخش کتاب‌های عربی فعال خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان در خصوص جشنواره کتابخانه‌های خانگی در اهواز هم توضیح داد: جشنواره کتابخانه‌های خانگی در اهواز برگزار شد که یک جریان عمومی بود. مردم اهواز کتاب‌ها و قفسه‌های کتابخانه خود را ارایه دادند که نفرات برتر انتخاب و اعلام شد. همچنین مراسم پایانی جشنواره "من کتاب می‌نویسم" که تعداد قابل توجهی از کودکان اهوازی برای آن کتاب نوشتند در نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به کتاب سال خوزستان گفت: به دبیرخانه کتاب سال خوزستان آثار نویسندگان و ناشران خوزستانی از سال 92 تا 94 رسیده است. نزدیک به 250 اثر از آثار رسیده به دبیرخانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و آیین پایانی آن 24 بهمن امسال برگزار خواهد شد. 10 بهمن امسال هم جشنواره پدران و مادران قصه‌گو با توجه به تنوع فرهنگی خوزستان در اهواز برگزار می‌شود.

سپس علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران، گفت: سال آینده در انتخاب پایتخت کتاب ایران از تجربه های شهر اهواز استفاده خواهیم کرد. سال گذشته با فاصله‌ای که ایده‌ها، طرح‌ها و رقابت شهر اهواز با شهرهای دیگر داشت مشخص بود که اهوز برگزیده می‌شود.

وی افزود: مشارکت‌ها و هم‌افزایی نهادها از اهداف این جشنواره هستند و سازمان‌های دولتی و غیردولتی زیادی در برگزاری این اتفاق با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کردند. همچنین بانک ملت قول داده تا در این زمینه هم به شهرهای نامزد و هم به برگزیده پایتخت کتاب ایران کمک کند که اهواز هم از این کمک‌ها بهره خواهد برد. این بانک قول توجه بیشتر به زیرساخت‌های کتاب و کتاب‌خوانی در شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران را داده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار