تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۱۴۲۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای برجام فرصتی برای احیای صنعت میگو در خوزستان
رییس اتحادیه میگوپروران خوزستان با اشاره به صادراتی بودن محصول میگو در کشور، گفت: رفع تحریم‌ها و اجرای برجام فرصت مناسبی برای بهبود و احیای صنعت پرورش و به تبع صادرات میگو ایجاد می‌کند
رییس اتحادیه میگوپروران خوزستان با اشاره به صادراتی بودن محصول میگو در کشور، گفت: رفع تحریم‌ها و اجرای برجام فرصت مناسبی برای بهبود و احیای صنعت پرورش و به تبع صادرات میگو ایجاد می‌کند.

محمد معلم اظهار کرد: اجرای برجام با ایجاد و امکان مراودات تجاری برای بازرگانان، مشکلات مربوط به بازار میگو را تا حدودی مرتفع می‌کند و افزایش ارتباط بازرگانی با کشورهای جهان، مسلما در افزایش فروش و صادرات این محصول موثر است.

وی با اشاره به اینکه پرورش‌دهندگان میگو اکنون در حال آماده‌سازی و انجام کارهای مقدماتی جهت پرورش میگو هستند، افزود: میزان تولید میگو در سال جاری حدود 1350 تن بوده که این میزان به علت بروز بیماری لکه سفید حدود 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

معلم در خصوص پرداخت تسهیلات به میگوپروران، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی علیرغم وعده پرداخت وام‌های کم بهره، تاکنون وامی پرداخت نکرده است و دریافت وام‌هایی با بهره بالای 25 درصد از بانک‌های دولتی و خصوصی برای پرورش‌دهندگان هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد؛ از صندوق توسعه ملی می‌خواهیم بر اساس برنامه‌های دولت با پرداخت تسهیلات کم‌بهره به یاری بخش تولید بیاید و نقدینگی تولیدکنندگان را تامین کند.

وی در خصوص تعرفه آب مصرفی میگوپروران گفت: طبق قانون حفاظت از منابع آب، بهای آب‌هایی که شوری بالای 10 گرم بر لیتر دارند، جهت پرورش و تولید آبزیان در آب‌های داخلی کشور رایگان است اما طی سال‌های اخیر بهای این آب توسط اداره امور آب جنوب از میگوپروران مطالبه می‌شود و پیگیری‌های متعدد نتیجه دلخواه را به دنبال نداشته و هیچگاه به صورت کارآمد این معضل حل نشده است.

معلم با بیان اینکه اکنون به شدت از این لحاظ تحت فشار هستیم و ادامه مسیر آماده سازی تولید عملا قفل شده است، عنوان کرد: اداره امور آب بر خلاف قوانین مذکور، آب بهای سنگینی از میگوپروران دریافت می‌کند که این اقدام در هیچ یک از استان‌های کشور مشاهده نمی‌شود.

وی شوری آب استخرهای پرورش میگو را 25 گرم بر لیتر برشمرد و اظهار کرد: اخیرا مامورین اداره امور آب جنوب با مراجعه به مزارع، اقدام به تهدید میگوپروران کرده‌اند و میگوپروران در صورت عدم پرداخت این آب بهای سنگین، جریمه و با مشکلات متعددی رو به رو خواهند شد و ادامه مسیر تولید متوقف می‌شود.

رییس اتحادیه میگوپروران خوزستان خواستار شد تا مسئولین با استناد به مواد قانونی، موانع بخش تولید میگو را از میان بردارند و با اجرا مصوبات قانونی از تولیدکننده حمایت کنند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: میگو ، پرورش میگو
:
:
:
آخرین اخبار