تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۱۴۶۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارندگی نیروگاه سد کرخه را مجددا برقدار کرد
بارندگی مناسب امسال و افزایش دبی آب ورودی به دریاچه سد کرخه موجب شده تا نیروگاه کرخه مجددا وارد مدار تولید برق شود
مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه گفت: بارندگی مناسب امسال و افزایش دبی آب ورودی به دریاچه سد کرخه موجب شده تا نیروگاه کرخه مجددا وارد مدار تولید برق شود.

نیروگاه سد کرخه به دلیل خشکسالی چند سال گذشته و کاهش قابل توجه دبی ورودی آب به دریاچه این سد از مدار تولید انرژی خارج شده بود.

فریدون صالحی فر در نشست شورای اداری اندیمشک میزان برق تولیدی در این نیروگاه در دو ماه اخیر را 18 هزار و 928 مگاوات تولید عنوان کرد و افزود: گرچه این رقم چندان زیاد نیست اما بخشی از این مقدار انرژی به کشور عراق صادر می گردد و با افزایش نزولات آسمانی این روند تولید انرژی افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی های چند ماه اخیر گفت: طی 10 سال گذشته علاوه بر میزان آوردی که از بالادست داشتیم مقداری از آب مخزن نیز به منظور مصارف پایین دست تامین می شد.

صالحی فر گفت: از شهریورماه پارسال تا شهریور امسال یک میلیارد مترمکعب آب مصارف پایین دست تامین شد که این مقدار شامل 800 میلیون مترمکعب کل آب ورودی و 200 میلیون مترمکعب آب مخزن بود .

وی افزود: مقدار 200 میلیون متر مکعب با توجه به شرایط بحرانی از حجم آب مخزن برای استفاده پایین دست رها سازی گردید.

مدیرعامل کرخه بیان کرد: تاکنون 330 میلی متر بارندگی در بالادست سد کرخه ثبت شده است که رکورد خیلی خوبی است و در صورت تداوم بارندگی ها تا 10 سال آینده مشکل کمبود آب نخواهیم داشت.

صالحی فر افزود: با این روند بارندگی ها احتمال سر ریز آب در سد کرخه را نیز خواهیم داشت .

وی حداکثر دبی آب ورودی به دریاچه سد کرخه را یکهزار و 64 متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد و افزود:ظرفیت کل مخزن سد کرخه 7،3 میلیارد متر مکعب می باشد که خشکسالی چند سال اخیر موجب کاهش دبی سد کرخه شده بود.

وی گفت: پس از یک دوره خشکسالی دبی ورودی آب به دریاچه سد کرخه با بارندگی های اخیر افزایش چشمگیر داشته و شرایط اضطرار سد کرخه رفع شد.

‏سد کرخه بزرگترین سد خاکی خاورمیانه با سه هزار و 30 متر طول تاج ششمین سد ‏طویل جهان به ‏شمار می شود که در 21 کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در ‏شمال خوزستان واقع است.

‏این سد که اواخر سال 1379 به بهره برداری رسید در دوره خشکسالی در تامین آب ‏آشامیدنی ‏مناطق جنوبی استان خوزستان و نیز تامین آب بخش کشاورزی نقش مهمی ‏دارد.‏

آب 160 هزار هکتار از اراضی پایین دست و نیز 400 روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می شود.

ارتفاع آب دریاچه سد دز نسبت به مدت مشابه پارسال 12متر افزایش یافت

مدیر عامل سد و نیروگاه دز با ابراز خوشحالی نسبت به بارندگی های مناسب در مناطق بالادست این سد گفت:ارتفاع آب دریاچه سد دز 12 متر نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

سعید رئوفی نسب روز چهارشنبه در نشست شورای اداری اندیمشک ارتفاع آب پشت دیواره سد دز را 339 متر عنوان کرد و فزود:از آنجا که هنوز فصل آبگیری سد شروع نشده همچنان 750 میلیون متر مکعب حجم خالی آب در دریاچه سد دز وجود دارد.

وی افزود:با توجه به بارندگی های سال زراعی جاری و شرایط جوی مناسب سد دز تاکنون موفق به تولید 95 درصد سهمیه برق خود شده است و این نوید یک شرایط بسیار خوب را می دهد.

رئوفی نسب اظهار کرد: اورهال هشت واحد نیروگاهی این سد نیز با موفقیت انجام شد.

وی گفت:با توجه به افزایش نزولات آسمانی و وضعیت مناسب آب ورودی ، در صورت ادامه این روند پیش بینی می شود که تولید برق تا پایان امسال 10 درصد بیشتر از میزان پیش بینی شده در قرارداد فروش انرژی شرکت باشد.

وی افزود:در تابستان سال جاری ، سد و نیروگاه دز با مدیریت آب خروجی از نیروگاه ، علاوه بر تولید برق مطمئن ، در خصوص تامین آب پایین دست و مصارف کشاورزی ، نقش بسیار مؤثر و مطلوبی ایفا نموده است.

سد و نیروگاه دز دارای هشت واحد توربین ژنراتور برق آبی با ظرفیت تولید 520 مگاوات ساعت انرژی است و در 23 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک واقع شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار