تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۱۵۱۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت اله محسن حیدری:
منابع رودخانه های خوزستان برای مصارف کشاورزی منتقل شده است
از مهمترین دلایل خشک شدن تالاب های خوزستان، انحراف آب از سرشاخه رودخانه های این استان است / آیا مسئولان می خواهند به قیمت نابودی خوزستان استان های دیگر را آباد کنند؟
یکی از نمایندگان مردم خوزستان درمجلس خبرگان گفت: برخلاف مصوبه شورای عالی آب، منابع رودخانه های خوزستان برای مصارف کشاورزی و صنعت منتقل شده است.

آیت اله محسن حیدری سه شنبه در جشنواره استانی گرامیداشت روز جهانی تالاب ها که در تالار قصر ایذه برگزار شد، اظهار کرد: از مهمترین دلایل خشک شدن تالاب های خوزستان، انحراف آب از سرشاخه رودخانه های این استان است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی آب انتقال آب جز برای مصارف شرب ممنوع است، افزود: بر اساس گزارش هایی که دریافت کردیم در تابستان امسال در اصفهان شلتوک کاری و پرورش ماهی انجام شده این در حالی است که مردم خوزستان با بحران آب روبه رو، و برای کشاورزی و دامداری مشکل داشتند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها در نتیجه نابودی تالاب های خوزستان اظهار کرد: آیا مسئولان می خواهند به قیمت نابودی خوزستان استان های دیگر را آباد کنند؟

وی تنها راه نجات خوزستان را وحدت بین همه اقشار مردم اعم از نخبگان علما هنرمندان و عشایر عنوان کرد و افزود: دفاع از خوزستان دفاع از تمام کشور است چون این استان گلوگاه ایران است و هر اتفاقی که در آن بیفتد تمام کشور را متاثر می کند.

آیت اله حیدری با بیان اینکه بیش از 40 درصد مساحت تالاب های کشور در خوزستان قرار دارد، اظهارکرد: این مساله هم مسئولیت بالایی را نسبت به تالاب ها ایجاد می کند و هم فرصت زیادی برای بهره برداری از آنها در اختیار مردم قرار می دهد.

وی گفت: بیشتر ظرفیت های تالاب های خوزستان بدون استفاده مانده در حالی که با توجه به بیکاری زیاد در این استان، می توانستیم از تالاب ها برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

عضو مجلس خبرگان اضافه کرد: تالاب های خوزستان دچار آسیب های جدی هستند این در حالی است که به سادگی از کنار این فاجعه های بزرگ انسانی می گذریم و به صورت ناآگاهانه با حیات مردم خوزستان و ایران بازی می کنیم.

وی افزود: تهدید تالاب ها از نظر شرعی یکی از جنایت ها و گناهان کبیره است و ضرری بالاتر از خشکاندن تالاب ها وجود ندارد.

وی همچنین خشکسالی را عامل طبیعی تهدید کننده تالاب های خوزستان دانست و گفت: در خوزستان عوامل انسانی نیز باعث نابودی تالاب ها شده به طور مثال فعالیت های نفتی در هورالعظیم باعث تخریب این تالاب شده است.

وی اظهار کرد: خشکاندن بی رویه هورالعظیم توسط وزارت نفت حقوق طبیعی و حیات و معیشت مردم تالاب را از آنها گرفته این درحالی است که غیربومی ها به استخدام شرکت نفت درآمدند.

امسال برای نخستین بار آیین روز جهانی تالاب ها در شهرستان ایذه در شرق خوزستان برگزار شد که با هدف معرفی و حفاظت تالاب میانگران در این شهرستان بوده است.

تالاب میانگران در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه، به طور میانگین دو هزار و 500 هکتار وسعت دارد که در فصول پرآب سال بویژه زمستان وسعت آن به بیش از سه هزار هکتار و در سال های کم باران وسعت آن به کمتر از 2500 هکتار نیز می رسد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار