تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۷۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان:
هیچ مدرسه ای را در خرمشهر به مزایده نگذاشتیم
ادعای به مزایده گذاشتن مدرسه در خرمشهر از سوی تأمین اجتماعی واقعیت ندارد و در جوابیه هم هیچ اسم مدرسه ای را به ما اعلام نکردند
مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: ادعای به مزایده گذاشتن مدرسه در خرمشهر از سوی تأمین اجتماعی واقعیت ندارد و در جوابیه هم هیچ اسم مدرسه ای را به ما اعلام نکردند.

محمود یارعلی زاده ظهر دوشنبه در نشست خبری با تبریک ایام دهه فجر با اشاره به اینکه ۵۸ درصد جمعیت کل استان بیمه تأمین اجتماعی هستند، افزود: استان خوزستان جمعیتی نزدیک به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دارد که دو میلیون و ۷۰۰ نفر آنها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. پوشش بیمه در شهرهای مختلف متفاوت است، به عنوان نمونه در شهرهای امیدیه و ماهشهر ۸۹ درصد و باغملک تنها ۱۷ درصد پوشش تأمین اجتماعی را شاهد هستیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان تصریح کرد: در بخش بیمه ای گردش مالی ماهیانه ۴۶۰ میلیارد تومان داریم. همچنین در حال حاضر تعداد مستمری هایی که در ماه و در واحدهای بیمه ای برقرار می شود، ماهیانه حدود یک هزار و ۱۸۴ مستمری است.

یارعلی زاده ادامه داد: از این یک هزار و ۱۸۴ مستمری بگیر حدود ۵۰۰ پرونده در مشاغل سخت و زیان آور مستمری برقرار می کنند که ناشی از آرا صادره هیئت های ذیربط است. همچنین حدود ۴۰ درصد مستمری های برقرار شده در استان خوزستان مربوط به بازنشستگی های پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی بازنشستگی ۴۹ سال است، بیان کرد: کسی که در مشاغل سخت و زیان آور بازنشست شود، ۱۰ سال کمتر هزینه بیمه را پرداخت کرده و ۱۰ سال هم زودتر مستمری را دریافت می کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان عنوان کرد: ضریب پشتیبانی که تعداد بیمه شدگان یک سازمان بیمه گر به نسبت آنهایی که از صندوق بیمه دریافت می کنند در دنیا شاخص روی ۶ نفر است (اگر سازمان بیمه گری ۶ پرداخت کننده و یک دریافت کننده داشته باشد یعنی در مرز خطر و ورشکستگی است و بایستی بالای ۶ نفر باشد) ولی در کشور ما ۵.۵ است و به ازای هر پنج نفر یک نفر دریافت می کند.

یارعلی زاده اضافه کرد: شاید به دلیل همین بازنشستگی های مشاغل سخت و یا نبود اشتغال در استان است که تعداد افراد بیمه شده کاهش پیدا می کند.

وی یادآور شد: منابع سازمان تأمین اجتماعی تنها از محل حق بیمه ها است و هیچ کمک مالی دیگری نداریم. اگر این زنگ خطرها را مورد توجه قرار ندهیم اصلا بعید نیست که روزی به اعتبار عمومی دولت متوسل شویم.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: کمبود تجمع مراکز کارگری و مهاجرت نیروهای کارگری از شهرهایی مثل باغملک باعث کاهش پوشش بیمه تأمین اجتماعی در این شهرها می شود. تا زمانی که پروژه ای در این شهرها تعریف نشده و اشتغالزایی ایجاد نشود آن وقت ضریب پوشش تأمین اجتماعی افزایش پیدا نمی کند.

یارعلی زاده تأکید کرد: طبق تقسیمات جغرافیایی هر کارگاهی باید حق بیمه خود را به نزدیک ترین شعبه بیمه پرداخت کند. در اهواز ۶ شعبه کارگزاری فعال تا داریم که آن را به هشت مورد افزایش خواهیم داد.

وی خبر داد: میانگین پرداختی حق بیمه بین ۱۷ تا ۱۸ سال در کشور است. برخی از کارگاه ها ماهیت سخت و زیان آور بودن دارند و معمولا تغییر کاربری می دهند. تا ۳۵ سال کار کردن در کشور مجاز و حداکثر پرداختی مستمری بیمه تا ۳۵ روز است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان اظهار کرد: در بازنشستگی عادی افراد ۵۰ ساله و با ۳۰ سال کارکرد بازنشست می شوند. در نوع دیگر بازنشستگی هم افراد ۶۰ ساله با کارکرد ۲۰ سال هم بازنشست می شوند.

یارعلی زاده تصریح  کرد: سازمان تأمین اجتماعی تعهدات قانونی کوتاه مدت و بلندمدت خود را بدون یک روز تأخیر پرداخت کرده و مطالبات کارکنان و مستمری بگیران هم سرموقع پرداخت می شود.

وی خبر داد: تا پایان شهریور ماه امسال بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان از کارگاه های تحت پوشش مطالبات معوق داریم و به عنوان یک تعامل محسوب می شود. همچنین سازمان اتوبوسرانی اهواز ۴۲ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان بیان کرد: ۷۱ هزار کارگاه فعال و ۱۸ هزار نیمه فعال در استان داریم. سه نوع فرار بیمه ای را داریم که بعضا کارفرمایان یکی از آنها یا تلفیق همه را انجام می دهند. برخی کارفرمایان تعداد واقعی را بیمه نمی کنند، برخی کل افراد کارگاه را بیمه نمی کنند و برخی دیگر هم فرار ریالی دارند و دستمزد واقعی را در لیست ها پرداخت نمی کند.

یارعلی زاده ادامه داد: معمولا لیست خوداظهاری کارفرمایان مهمترین سند است ولی آن لیست ممکن است مورد شبهه کارگران قرار بگیرد. بنابراین دو مکانیزم برای بازرسی داریم، یکی بازرسی کارگاهی که باعث احصا تعداد کارگرانی که بیمه ندارند می شود و دوم اینکه حسابرسی از دفاتر قانونی است که بر اساس آن رویدادهای مالی ثبت شده در دفاتر کارگاه را مورد بررسی و کنترل قرار می دهیم.

وی خبر داد: ادعای به مزایده گذاشتن مدرسه ای در خرمشهر از سوی تأمین اجتماعی واقعیت ندارد و در جوابیه هم هیچ اسم مدرسه ای را به ما اعلام نکردند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار