تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۱۶۰۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرمت طبقات اول و دوم بنای زیگورات چغازنبیل
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل مرمت طبقات اول و دوم بنای زیگورات چغازنبیل را از اقدامات مهم مرمتی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در سال جاری اعلام کرد
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل مرمت طبقات اول و دوم بنای زیگورات چغازنبیل را از اقدامات مهم مرمتی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در سال جاری اعلام کرد.

علی‌رضا رازقی گفت: اقدامات اجرایی این پروژه که با برپایی کارگاه حفاظت و مرمت، تامین مواد و مصالح بهینه و نیروهای مورد نیاز از شهریور ماه سال جاری آغاز شده بود به تازگی پایان یافته است.

وی همچنین مرمت و اجرای اندود حفاظتی قسمت‌هایی از حصار درونی، میانی و همچنین دروازه‌های ورودی معبد را که در اثر بارندگی‌های ماه‌های گذشته آسیب دیده بودند را از جمله اقدامات صورت گرفته سال جاری در این بنا عنوان کرد.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل: پاکسازی سطوح زیگورات، آماده کردن آن‌ها جهت اندود مجدد در جبهه‌های شمالی، شمال شرقی  و جنوب غربی، اصلاح شیب‌بندی سطوح جهت تسریع و تسهیل حرکت آب‌های سطحی، مرمت و احداث ماهیچه‌های خشتی ـ کاهگلی در لبه‌های طبقات و سطوح به منظور جلوگیری از سرریزآب‌های سطحی بر روی دیواره‌ها، پر کردن شیارهای موجود در بدنه اتاق های ضلع جنوب غربی که در زمان گریشمن حفاری شده اند و... از دیگر اقدامات مرمتی  در این اثر جهانی است.

رازقی خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی شاهد منحصر به فرد و استثنایی از فرهنگ و سنت تمدن ایلامی، شاهدی از اعتقادات ایلامیان به عنوان یک از قدیمی‌ترین گروه‌های بومی ناپدید شده ایران و نمونه برجسته از فضاهای شهری با طراحی ایلامی است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار