تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۱۶۳۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروفسور کرم‌زاده عنوان کرد:
لزوم تغییر معیارها به تخصص‌گرایی برای منطقی‌شدن تحصیلات تکمیلی
اگر معیارها در جامعه به این سمت تغییر کند که به افراد باصلاحیت امتیاز داده شود، آن‌گاه هرقدر که ظرفیت‌های پذیرش افزایش یابد باز هم افراد می‌دانند که با وجود مدارک عالی اگر توانایی و تخصص نداشته باشند، کارایی نخواهند داشت و این تمایل کاذب به داشتن مدرک از بین می‌رود
رییس دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پیامدهای افزایش بی‌رویه ظرفیت تحصیلات تکمیلی، گفت: اگر معیارها در جامعه به این سمت تغییر کند که به افراد باصلاحیت امتیاز داده شود، آن‌گاه هرقدر که ظرفیت‌های پذیرش افزایش یابد باز هم افراد می‌دانند که با وجود مدارک عالی اگر توانایی و تخصص نداشته باشند، کارایی نخواهند داشت و این تمایل کاذب به داشتن مدرک از بین می‌رود.
                 
پروفسور امیدعلی شهنی‌کرم‌زاده اظهار کرد: یکی از کارهای اشتباهی که در دانشگاه‌ها انجام شد، افزایش بدون ضابطه دوره‌های تحصیلات تکمیلی بود زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها نه از نظر استاد و امکانات فیزیکی یا آزمایشگاهی، ظرفیت این توسعه را نداشتند به همین دلیل این افزایش ظرفیت به کیفیت دانشگاه‌ها بسیار لطمه وارد کرد.

وی با اشاره به پیامدهای این افزایش ظرفیت‌ها، گفت: افزایش بی‌رویه ظرفیت سطح کیفی آموزش و پژوهش را تنزل داده و با ورود افراد با سطح علمی پایین به دوره‌های تحصیلات تکمیلی، توقعات از خروجی این دوره‌ها به سبب توانایی علمی کمتر آن‌ها، پایین می‌آید و درنهایت نتایج کارهای تحقیقاتی ضعیف‌تر می‌شود؛ این امر همچنین کمیت‌گرایی و افت سطح رقابت‌ها را موجب می‌شود.

رییس دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص وضعیت بازار کار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تصریح کرد: در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا 90 درصد کار صنایع توسط تکنیسین‌ها و کارشناسان رشته‌های فنی و مهندسی انجام می‌شود. صنعت دنیا نیاز چندانی به افراد با مرتبه فوق‌لیسانس یا دکتری ندارد و اصل اولیه بر تربیت مهندسان و کارشناسان باسواد و قوی است.

شهنی‌کرم‌زاده افزود: از سوی دیگر در صورت عدم ارتقای کیفیت دوره‌های کارشناسی، دانشجویان این مقطع هنگامی که وارد مقاطع بالاتر شوند، همچنان ضعیف هستند و کارشناسان خوبی نخواهند شد؛ هدف دانشگاه باید تولید کارشناس و مهندس برای جذب در بازار کار و در مرحله بعد ایجاد و توسعه تحصیلات تکمیلی به‌صورت کیفی، گزینشی و با برنامه است.

وی توضیح داد: در واقع باید با توجه به آمارهای دقیق مشخص کنیم که چه تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید پذیرفته شوند و نیاز کشور در هر زمینه چه تعداد است تا پیش‌بینی‌های لازم برای اشتغال آن‌ها نیز انجام شود.

این چهره ماندگار ریاضی کشور با بیان این‌که افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی موجب افزایش دانش‌آموختگان دانشگاهی شد در حالی که کشور به‌جای افراد داری مدرک تحصیلی به افراد متخصص، باسواد و توانا برای انجام مسئولیت‌های شغلی نیاز دارد و نباید تنها مدرک ملاک باشد، گفت: ممکن است کارایی یک فرد با مدرک دیپلم در بازار کار از فردی دارای مدرک دکتری بیشتر باشد که شغل باید به همان فرد با مدرک دیپلم و کارایی بالاتر داده شود.

شهنی‌کرم‌زاده اظهار کرد: اگر معیارها در جامعه به سمت این طرز تفکر تغییر کند که به افراد باصلاحیت امتیاز داده شود، آن‌گاه هرقدر که ظرفیت‌های پذیرش دانشگاه‌ها نیز بالا رود باز هم افراد می‌دانند که در صورت داشتن مدرک فوق لیسانس نیز اگر توانایی و تخصص نداشته باشند، کارایی نخواهند داشت و این تمایل کاذب به داشتن مدرک از بین می‌رود، اما اگر فرد مدرک بگیرد و بتواند با مدرک خود فرصت‌های شغلی را تصاحب کند، این تصور به‌وجود می‌آید که اخذ مدرک موجب موفقیت می‌شود.

وی درباره وضعیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های خوزستان، گفت: نمی‌توان به دانشگاه‌های خصوصی در افزایش ظرفیت‌ها ایراد گرفت زیرا آن‌ها برای تأمین بودجه، اداره دانشگاه و ... سیاست‌های خود را دارند اما این دانشگاه‌ها می‌دانند که فارغ‌التحصیلان آن‌ها برای کشور کارایی نخواهند داشت. به‌طور کلی امسال سیاست وزارت‌خانه بر این بوده است که راهکارهایی پیدا کند که افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها اندک، معنادار و هدفمند باشد تا دانش‌آموختگان با کیفیت تربیت شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار