تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۶۳۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به تبلیغات انتخاباتی خبرگان در خوزستان
با آغاز تبلیغات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از پنجشنبه گذشته، چهره شهرها و روستاهای خوزستان رنگ وبوی انتخاباتی به خود گرفته است
با آغاز تبلیغات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از پنجشنبه گذشته، چهره شهرها و روستاهای خوزستان رنگ وبوی انتخاباتی به خود گرفته است.

از نخستین ساعات آغاز تبلیغات مجلس خبرگان، هواداران نامزدهای انتخاباتی با چسباندن انواع پوسترها و نیز نصب بنرهای تبلیغاتی نامزدهای خود در سطح شهرها و روستاها به تکاپو افتاده اند و با گذشت یک هفته از آغاز تبلیغات، رقابت انتخاباتی نامزدهای مجلس خبرگان داغ تر می شود.

هفتم اسفند امسال شاهد دو انتخابات مهم در کشور خواهیم بود. سهم شش نماینده در مجلس خبرگان و 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی برای خوزستان جایگاه این استان را در صحنه سیاسی کشور حائز اهمیت و رقابت انتخاباتی نامزدها را تنگاتنگ کرده است.

خوزستان با ثبت نام 624 نفر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی جزو استان هایی است که با استقبال داوطلبان روبه رو بود که از این تعداد در مجموع 361 نفر تایید صلاحیت شدند. در مجلس خبرگان نیز از 24 نفری که برای شرکت در پنجمین دوره مجلس خبرگان ثبت نام کرده بودند صلاحیت هفت نفر تایید شد. آیات و حجج اسلام سید علی شفیعی،سید محمدعلی موسوی جزایری، عباس کعبی، محسن حیدری آل کثیر، عبدالکریم فرحانی، علی فلاحیان و محمدحسین احمدی شاهرودی نامزدهای این دوره مجلس خبرگان از حوزه خوزستان هستند.

هنوز تبلیغات سنتی بیشترین طرفدار را بین نامزدهای خبرگان و هواداران آنها دارد.

برگزاری نشست با گروه های مختلف مردم به ویژه در اهواز برای نامزدهایی که ساکن مرکز استان هستند بیشتر مد نظر نامزدهای مجلس خبرگان بوده است.

استفاده از تبلیغات شهری مانند چسباندن پوستر و بنر نیز هنوز در این دوره مورد توجه است که از نخستین روز تبلیغات در سطح شهرها خودنمایی می کند.

به دلیل اینکه تاکنون محل های خاصی برای چسباندن عکس و پوستر تبلیغاتی نامزدها به ویژه در شهر اهواز در نظر گرفته نشده، بیشتر معابر و دیوارهای سطح این کلانشهر از چسباندن این اقلام در امان نمانده، که این امر چهره شهر را مخدوش کرده است.

استفاده از تبلیغات شهری برای تعدادی از نامزدها که کمتر شناخته شده هستند در اولویت بوده است. البته یکی از نامزدهای مجلس خبرگان در شش روز نخست تبلیغات 10 روزه انتخابات، هیچ تبلیغی در سطح شهر اهواز مانند پوستر و بنر انجام نداده بود و تنها به نشست های رسمی و غیررسمی بسنده کرده بود اما از روز هفتم تبلیغات، ستاد مردمی وی اقدام به نصب بنر در نقاط مختلف شهر اهواز کرده است.

برخی از نامزدها نیز سعی دارند تا در محافل رسمی و غیر رسمی حضور فعال و پررنگ داشته باشند که شرکت در آیین های دهه فجر، افتتاح طرح های عمرانی ، شرکت در آیین های استقبال ، تشییع و تدفین شهدای مدافع حرم که در چند روز گذشته در اهواز و برخی شهرهای خوزستان برگزار شد و ... از جمله آن است.

شبکه های اجتماعی نیز در این دوره از انتخابات رنگ و بوی تبلیغات را متفاوت کرده اند، اگر چه نمایندگان خبرگان از فضای مجازی بهره چندانی نبرده و از این امکان بیشتر برای اطلاع رسانی زمان و مکان نشست های تبیلغاتی خوداستفاده کرده اند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در این باره گفت: تبلیغات پنجمین دوره مجلس خبرگان در دو محور بوده که در استان برای این منظور کمیته تبلیغات انتخاباتی تشکیل شده و استاندار، رئیس کل دادگستری و مدیرکل صدا و سیمای خوزستان اعضای آن هستند.

فرج اله خبیر افزود: برای هر کدام از نامزدهای مجلس خبرگان نیم ساعت برنامه در رادیو و تلویزیون استانی در نظر گرفته شده تا برنامه ها و دیدگاه های خود را اعلام کنند که زمان آن بر اساس قرعه کشی انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: هر کدام از نامزدها در همه شهرستان ها می توانند یک ستاد داشته باشند و در مرکز استان نیز در هر منطقه از شهرداری می توانند یک ستاد داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان با اشاره به تفاوت تبلیغات انتخاباتی در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مجلس خبرگان طبق قانون می توان از مراکز دولتی برای تبلیغات استفاده کرد بنابراین بیشتر استفاده از صدا و سیما مدنظر بوده است.

به گفته وی، کمیته انتخابات خوزستان برای تعادل بخشی به تبلیغات و جلوگیری از تخلفات احتمالی تشکیل شده است.

خبیر همچنین با بیان اینکه شهرداری ها و فرمانداری ها باید محل های مناسبی برای تبلیغات شهری نامزدها فراهم کنند گفت: با فرمانداری ها به عنوان روسای ستاد شهرستان ها مکاتبه و این مساله تذکر داده شده است.

وی اظهارکرد: ملزومات انتخابات آماده شده و تعرفه ها و صندوق ها از 25 بهمن تا یکم اسفند به نوبت بین فرمانداری های استان توزیع می شود.

رئیس ستاد شهرستان اهواز نیز گفت: در زمان رای گیری 475 شعبه در مرکز استان دایر خواهد شد که در هر کدام از آنها یک نماینده از سوی فرماندار مشخص شده است.

اسماعیل ارزانی بیرگانی افزود: نیروهایی که قرار است از سوی ادارات دولتی در این انتخابات همکاری کنند نیز مشخص و با استفاده از رایانه چینش شده اند.

وی همچنین درباره تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس خبرگان اظهار کرد: روسای ستادهای نامزدهای مجلس خبرگان در خوزستان روز یکشنبه هفته جاری به فرمانداری دعوت و تذکرات لازم، آیین نامه انتخابات و موارد قانونی و غیرقانونی دوباره به آنها ابلاغ شده است.

ارزانی بیرگانی با اشاره به اینکه هر کدام از نامزدهای خبرگان می توانند به تعداد مناطق شهرداری اهواز ستاد انتخاباتی داشته باشند افزود: برخی نامزدها هنوز هفت ستاد خود را در اهواز راه اندازی نکرده اند.

فرماندار اهواز با تاکید بر جانمایی محل هایی برای تبلیغات شهری نامزدها گفت: مقرر شده شهرداری اهواز محل هایی را برای نصب تبلیغات شهری مشخص کند.

وی اظهار کرد: اندازه پوسترهای تبلیغاتی مجلس خبرگان 70*100 است اما کم و بیش برخی از ستادهای انتخاباتی نامزدها این اندازه را رعایت نکرده اند.

ارزانی بیرگانی افزود: به روسای ستاد تبلیغاتی تذکر داده ایم که بنرهایی که از این اندازه بزرگتر بوده و در سطح شهر نصب شده است، برچیده شود در غیراینصورت آنها را جمع آوری می کنیم.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هفتم اسفند امسال در کشور برگزار خواهد شد.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، جمعیت واجد شرایط در کشور برای رای دادن در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری 54 میلیون و 915 هزار و 24 نفراست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار