تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۱۶۴۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان :
باید در تخصیص سرانه‌های دانش‌آموزی نگاه ویژه‌ای به خوزستان شود
خوزستان تنها استانی است که از تمام مشکلات برنامه‌ریزی که حوزه آموزش را مختل می‌کنند، رنج می‌برد. از این مشکلات می‌توان به وجود 14 هزار دانش‌آموز عشایر در سراسر استان و تقاضای بالای انتقال و خروج از استان اشاره کرد؛ همچنین تعداد بالای دانش‌آموزان دو زبانه از دیگر مشکلات حوزه برنامه‌ریزی برای آموزش ابتدایی استان است
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که وقتی بسیاری از استان‌ها به آسانی مسیر توسعه را طی می‌کردند عملاً مسیر توسعه آموزش‌و‌پرورش در خوزستان راکد شده بود، گفت: در تخصیص سرانه‌های دانش‌آموزی به‌منظور اجرای عدالت باید نگاه ویژه‌ای به استان و همچنین نگاه ویژه‌تری به دانش‌آموزان دوره ابتدایی شود.

اردشیر شجاعی در جشنواره آموزگاران تلاشگر خوزستان که روز چهارشنبه 28 بهمن‌ماه در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در استان خوزستان بیش از 520 هزار دانش‌آموز ابتدایی در چهار هزار و 445 آموزشگاه و 22 هزار و 928 کلاس درس با میانگین تراکم 23 نفر در هر کلاس مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: خوزستان تنها استانی است که از تمام مشکلات برنامه‌ریزی که حوزه آموزش را مختل می‌کنند، رنج می‌برد. از این مشکلات می‌توان به وجود 14 هزار دانش‌آموز عشایر در سراسر استان و تقاضای بالای انتقال و خروج از استان اشاره کرد؛ همچنین تعداد بالای دانش‌آموزان دو زبانه از دیگر مشکلات حوزه برنامه‌ریزی برای آموزش ابتدایی استان است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان بیان کرد: درصد بالایی از مدارس استان در طول هشت سال دفاع مقدس تخریب شدند و طبق نظر محققان و روانشناسان در یک منطقه پس از وقوع جنگ تا حداقل یک قرن بعد، آثار روحی و روانی آن بر مردم آن دیار مشهود است؛ بنابراین تمام موانع ممکن در برابر برنامه‌ریزی آموزش‌و‌پرورش ابتدایی در استان وجود دارد.

شجاعی ادامه داد: به همت آموزگاران و معلمان و با برنامه‌ریزی دقیق توانستیم بر بسیاری از مشکلات غلبه کنیم و امیدواریم بتوانیم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری که "ما به دنبال دو شاخصه‌ایم، یکی عدالت و دیگری پیشرفت؛ ما عدالت را بدون پیشرفت نمی‌خواهیم و پیشرفت بدون عدالت هم هرگز مطالبه ما نیست" اصل عدالت آموزشی را در رابطه با آموزش‌وپرورش و جامعه دانش‌آموزی اجرا کنیم.

وی با بیان این‌که باید در نظر داشت که وقتی بسیاری از استان‌ها به آسانی مسیر توسعه را طی می‌کردند، عملاً مسیر توسعه آموزش‌و‌پرورش در خوزستان راکد شده بود، خاطرنشان کرد: در خصوص تخصیص سرانه‌های دانش‌آموزی به منظور اجرای عدالت باید به‌صورت ویژه‌ای به استان نگاه شود و همچنین نگاه ویژه‌تری به دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان عنوان کرد: در استان ضمن اجرای تمام طرح و برنامه‌های وزارتی مانند طرح کرامت و طرح‌های دیگر که توسط آموزگاران به‌درستی، با دلسوزی و ایثارگری تمام اجرا می‌شد، برنامه‌هایی در راستای توسعه آموزش‌و‌پرورش ابتدایی در استان نیز به اجرا درآمد.

شجاعی افزود: به علت تغییر دروس ابتدایی در سال‌های اخیر و ورود افراد کاملاً ناآشنا به این دوره که یا از طریق نهضت‌یاران و یا به‌عنوان حق‌التدریس آموزگار دوره ابتدایی شدند، احساس می‌شد دوره‌های ضمن خدمت کفاف صلاحیت‌های کیفی و حرفه‌ای آموزگاران را نمی‌دهد و به این منظور از سال گذشته اقدام به اجرای طرحی تحت عنوان نهضت برگزاری کارگاه‌های آموزشی شد که تا کنون توانسته‌ایم بیش از 2 هزار و 566 کارگاه آموزشی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری این کارگاه سند محکمی برای دلسوزی و ایثارگری آموزگاران است زیرا تمامی کارگاه‌ها بدون یک ریال بار مالی برای وزاتخانه و در شرایط تحریم‌ها برگزار شدند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان در خصوص مشکلات دوره ابتدایی، گفت: یکی از مشکلات این بخش تعداد بالای دانش‌آموزان تکرار پایه بود که در پایه‌های پنجم و ششم و به‌ویژه در پایه اول وجود داشتند و به منظور کاهش این آمار از سال گذشته طرح شناسایی دانش‌آموزان لازم‌التوجه تعریف و اجرا و در نخستین هفته‌های آغاز ساز تحصیلی طرح سنجش آغازین ‌ به آموزگاران تفویض شد.

شجاعی افزود: بعد از شناسایی دانش‌آموزان، برنامه‌هایی مدون و مبسوط توسط آموزگاران برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد و هر 45 روز یک‌بار گزارش کار آموزگاران به مدیر مدرسه، مناطق آموزش‌و‌پرورش و سپس اداره‌کل استان ارسال می‌شد؛ همچنین در سال تحصیلی 94-93 تعداد 40 هزار و 124 دانش‌آموز لازم‌التوجه شناسایی شد و پس از اجرای برنامه‌های لازم توسط آموزگاران تعداد این دانش‌آموزان در خردادماه سال جاری به پنج هزار و 411 نفر کاهش یافت.

وی با اشاره به اجرای این طرح در سال 94 به‌صورت گسترده‌تر، اظهار کرد: 61 هزار و 233 دانش‌آموز شناسایی شد که نیاز به برنامه‌های ویژه‌تری نسبت به سایر دانش‌آموزان داشتند. همچنین در خصوص نظارت بر کلاس‌های درسی از آغاز سال تحصیلی 94-93 تاکنون 26 هزار و 422 مورد بازدید توسط بازرسان اداره و سرگروه‌های آموزشی جهت تبادل اطلاعات و رفع اشکالات و موانع موجود و دریافت دیدگاه سایر آموزگاران، انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان تصریح کرد: به منظور شناسایی و پرورش استعداد نویسندگی دانش‌آموزان طرحی از سوی وزارتخانه از سال گذشته اجرا شد و این طرح در مدارس استان نیز به اجرا درآمد و 45 دانش‌آموز به‌عنوان دانش‌آموز مؤلف شناخته شدند؛ همچنین در کنار اجرای این طرح در سال جاری یک طرح ابتکاری تحت عنوان جشنواره معلم مؤلف در استان آغاز شد.

شجاعی عنوان کرد: به علت وجود بیشترین آمار تکرار پایه در اول ابتدایی و درصد بالای دانش‌آموزان دو زبانه، اقدام به توسعه کمی و کیفی دوره پیش‌دبستانی شد که در دو سال گذشته تاکنون موفق به توسعه بیش از صد درصدی دوره پیش‌دبستانی شدیم و در این زمینه گام‌های بسیار مهم و مثبتی برداشته شد.

وی افزود: با اقدامات فوق جایگاه استان در بسیاری از شاخص‌های دوره آموزش ابتدایی ارتقا پیدا کرد؛ همچنین به‌علت برخی از مشکلات ناچار به اجرای نظام سه - سه در استان بودیم و اکنون 439 آموزشگاه در خوزستان در حال اجرای نظام سه - سه در دوره ابتدایی هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: اکنون خوزستان در جایگاه پانزدهم نرخ تکرار پایه در کشور قرار دارد؛ همچنین از جایگاه 23 نرخ ارتقاء رتبه و از نظر نرخ گذار از دوره ابتدایی به متوسطه اول نیز از جایگاه 18 برخوردار است.

شجاعی گفت: در زمینه تخصیص ساعت گروه‌های آموزشی یک هزار و 472 ساعت به گروه‌های آموزشی استان خوزستان تخصیص داده شد که این رقم در مقابل حجم کارها و فعالیت‌های انجام‌شده توسط گروه‌های آموزشی بسیار کم است و امیدواریم در برنامه‌های آتی سهم بیشتری در این زمینه به گروه‌های آموزشی استان تخصیص داده شود.

وی بیان کرد: در زمینه طرح‌ها و برنامه‌های موجود در حوزه آموزش ابتدایی، طرح‌های موازی با معاونت‌های دیگر در این حوزه زیاد است و گاهی اوقات کثرت این طرح‌ها بر دوش آموزگاران سنگینی می‌کند که امیدوار هستیم در برنامه‌های آینده، شاهد تجمیع طرح‌های موازی با طرح‌های این حوزه باشیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان گفت: تخصیص پست‌های حوزه آموزش ابتدایی علی‌رغم وجود 57 درصد از دانش‌آموزان کل کشور در دوره ابتدایی و میزان فعالیت‌ها و طرح‌ها در این حوزه چه در سطح ادارات کل و سطح استان‌ها بسیار اندک است و امیدواریم با همت و تلاش مسئولان پست‌های بیشتری در این زمینه تخصیص داده شود تا آموزگاران استان بتوانند برنامه‌ریزی‌های بهتری در زمینه مسائل آموزشی و پرورشی داشته باشند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار